دختران ورزشکار، سفرای گرامیداشت لباس‌ سنتی سعودی

ستاره‌های بین‌المللی باشگاه‌های سعودی امسال با پوشیدن لباس‌های سنتی سعودی در جشن «روز تاسیس» شرکت کردند

فرح جفری(سمت چپ)، بازیکن باشگاه الاتحاد و مها الحملی، راننده مسابقات اتومبیل‌رانی-Youtube/Ittihalclub-Redseafilmfestival

فرح جفری، بازیکن باشگاه الاتحاد به جمع زنان موفق ورزشکار سعودی که لباس‌ سنتی این کشور را گرامی می‌دارند پیوست.

جفری در ویدیویی که به مناسبت «روز تاسیس» عربستان سعودی از چهره‌های مشهور ورزشی منتشر شد، با لباس سنتی سفیدرنگ که با مهره‌های طلایی و سفید تزیین‌شده بود حضور پیدا کرد. این لباس «المسدح الهاشمی» نام دارد و اغلب با ابریشم یا سایر پارچه‌های سبک دوخته می‌شود.

فرح جفری، بازیکن جوان تیم فوتبال زنان باشگاه الاتحاد، این لباس سنتی را که اغلب سفید است با زیورآلات مروارید تکمیل کرد. این لباس مخصوص سواحل غربی عربستان سعودی و مکه است. در این سبک معمولا عبایه بلند و گشاد از پارچه ساده با ردای نازک طلا‌دوزی شده و شال همرنگ پوشیده می‌شود. سربند که اغلب حاشیه‌های تزئینی طلایی دارد در زیر گوش به روسری سنجاق و دنباله آن روی ردا رها می‌شود تا نقش و نگارش را نمایان کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«المسدح الهاشمی» را که با نام «الزبون الحجازی» هم می‌شود در بازار یافت، به‌دلیل رنگ روشن و تزیینات طلایی یکی از مدل‌های محبوب عروسی در عربستان سعودی است. نمونه مدرن و کمی تغییریافته آن را امیره رجوه، همسر ولیعهد اردن، در مراسم حنابندان در ۲۲ مه  ۲۰۲۳ پوشیده بود.

به گفته هنیده الصیرفی، طراح لباس، رجوه می‌خواست «لباسی بسیار متواضعانه و از فرهنگ عربستان سعودی، اما با حال‌و‌هوایی مدرن بپوشد. او می‌خواست این لباس بسیار شیک و نیز سفید باشد.» الصیرفی برای لباس حنابندان رجوه السیف از لباس‌های سنتی منطقه نجد در عربستان سعودی، ناحیه‌ای که خانواده السیف اصالتا از آنجا می‌آیند، الهام گرفت.

او تنها دختر ورزشکار سعودی نیست که سراغ لباس‌های سنتی رفته، مها الحملی، راننده مسابقات اتومبیل‌رانی که یکی از طرفداران لباس‌های فاخر عربی است، در سومین دوره جشنواره فیلم دریای سرخ، اثری مشهور را که خانه مد تیما عابد بازآفرینی کرد پوشید.

از این لباس اولین بار در اکسپو ۲۰۲۰ دبی رونمایی شد. پیش‌ازاین هم روی جلد مجله ووگ عربی (نسخه عربستان سعودی) بر تن ورزشکار خودنمایی کرده بود و يارا الحقبانی که او را اولین تنیس‌باز زن حرفه‌ای عربستان سعودی معرفی می‌کنند، این جلوه‌ درخشان از هنر دست زنان سعودی را روی جلد ووگ برد.

اعضای باشگاه‌های سعودی و ستارگان بین‌المللی آن‌ها امسال با پوشیدن لباس‌های سنتی سعودی شامل «العقال المقصب» (حلقه نگه‌دارنده چفیه یا سرپوش مردانه روی سر) و «الثوب المرودن» (ردای مردانه با آستین‌های گشاد) در جشن‌های «روز تاسیس» شرکت کردند و فرهنگ مناطق مختلف حجاز را به گرامی داشتند.

بیشتر از مُد و زیبایی