تلاش برای پرتاب ماهواره پس از شلیک موشک به هواپیمای مسافربری

«ظفر» در حالی پرتاب می‌شود که گفته می‌شود، پدافند هوایی سپاه نتوانست موشک کروز را از هواپیمای مسافربری تشخیص دهد

ایستگاه فضایی امام خمینی-عکس از مشرق

اظهارات مقامات جمهوری اسلامی و تصاویر ماهواره‌ای حاکی از آن است که ایران در حال آمادگی برای قرار دادن یک ماهواره در مدار زمین است. این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که سه هفته قبل یک فروند هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۳۷ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین با ۱۷۶ مسافر و خدمه در نزدیکی فرودگاه امام ساقط شد. ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای ادعا کرد، دلیل اصابت دو موشک مجاورتی با این هواپیما «خطای انسانی» بوده است. به این معنی که احتمالا تفاوت بین موشک کروز و هواپیمای مسافربری تشخیص داده نشده است.

از سوی دیگر در سال گذشته، سه تلاش ناموفق برای قرار دادن ماهواره در مدار زمین انجام شد و اکنون محمدجواد آذری جهرمی می‌گوید که قرار است، ماهواره «ظفر» در مدار قرار گیرد.

تصاویر ماهواره‌ای پلنت‌لب که به تایید کارشناسان موسسه مطالعات بین‌المللی میدل‌بری رسیده، ‌نشان می‌دهد که فعالیت‌هایی در سکوی پرتاب موشک امام خمینی در استان سمنان در حال انجام است.

به گزارش آسوشیتدپرس، این تصاویر نشان می‌دهد که خودروهای بیشتری به محل رفت و آمد می‌کنند.

پایگاه فضایی امام خمینی در ۲۳۰ کیلومتری جنوب شرق ایران واقع شده است.

پس از آنکه ان‌پی‌آر این خبر را منتشر کرد، آذری جهرمی در توییتر تایید کرد که این ایستگاه فضایی در حال آماده‌سازی برای در مدار قرار دادن ماهواره ظفر است.

ایرنا به نقل از احمد حسینی، سخنگوی گروه فضایی سازمان هوافضای وزارت دفاع در این زمینه نوشت: «انحصار توان پرتاب ماهواره در اختیار ۱۰ کشور دنیا بود که ما با وجود تحریم‌ها توانستیم این انحصار را بشکنیم.» او در خصوص هزینه‌های ماهواره‌بر سیمرغ برای پرتاب ماهواره ظفر نیز گفت: «قراردادی که با سازمان فضایی برای پرتاب ماهواره ظفر داریم، ۳.۵ میلیون دلار است اما اگر قرار بود دیگر کشورها انجام دهند، بسیار گران‌تر تمام می‌شد.»

جمهوری اسلامی معمولا در آستانه برگزاری سالگرد انقلاب اسلامی، اقداماتی تبلیغاتی انجام می‌دهد. امسال نیز در ۲۲ بهمن، چهل و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

پیش از این ایرنا به نقل از آذری جهرمی گزارش داده بود که قرار است امسال شش ماهواره در مدار قرار گیرد که ظفر یک و ظفر دو، از جمله این ماهواره‌ها است. ایرنا این ماهواره‌ها را مخابراتی معرفی کرده است.

این در حالی است که که در یک سال گذشته پرتاب ماهواره «پیام» و ماهواره «دوستی» ناموفق بود و در مردادماه هم یک انفجار در سکوی پرتاب موشک ایستگاه امام خمینی روی داد. در بهمن‌ماه سال گذشته نیز یک آتش‌‌سوزی دیگر در این ایستگاه اتفاق افتاد و سه قربانی بر جای گذاشت.

توییت ترامپ از تصاویر انفجار در ایستگاه فضایی خمینی در تابستان امسال، توجه‌ها را به روند ادامه‌دار ناکامی‌های جمهوری اسلامی در پرتاب ماهواره جلب کرد. در این بین گمانه‌زنی‌هایی نیز در مورد احتمال حمله‌های سایبری مطرح شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و آمریکا بیش از یک دهه است که در میدان جنگ‌های سایبری فعال هستند.

ترامپ در توییت مربوط به انفجار در ایستگاه فضایی خمینی نوشته بود که ایالات‌متحده در این سانحه دست نداشته است. او همچنین نوشت: «برای ایران بهترین آرزوها را دارم و امیدوارم بتواند متوجه شود که چه اتفاقی در سایت یک افتاده است.»

آزمایش‌های ماهواره‌ای ایران از جمله موارد مبهم در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در حمایت از برجام به شمار می‌رود. در حالی که ایالات‌متحده می‌گوید این اقدامات ناقض پاراگراف مربوط به عدم انجام فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک است، تهران آن را رد می‌کند. مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند، پرتاب ماهواره اقدامی نظامی و مرتبط با موشک‌های دوربرد نیست.

از سوی دیگر بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز اخیرا در نامه‌ای به سازمان ملل از فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی و دیگر برنامه‌های مرتبط با آن ابراز نگرانی کرده‌اند.