زرداری و شریف برای تشکیل دولت ائتلافی در پاکستان به توافق رسیدند

بر اساس توافق حزب‌های بزرگ پاکستان، کرسی نخست‌وزیری دولت ائتلافی در اختیار شهباز شریف و ‏کرسی ریاست‌جمهوری در اختیار آصف‌علی زرداری قرار می‌گیرد

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پیشین پاکستان و از رهبران حزب مردم، و شهباز شریف، نخست‌وزیر پیشین پاکستان، شامگاه سه‌شنبه، یکم اسفند (۲۰ فوریه)، در نشستی خبری گفتند که بر سر تشکیل دولت ائتلافی به توافق رسیده‌اند. بلاول زرداری گفت که بر اساس این توافق، حزب مردم و حزب مسلم لیگ نواز که بیشترین کرسی را در مجلس پاکستان دارند دولت آینده را تشکیل می‌دهند.

دان نیوز، رسانه پاکستانی که نشست خبری رهبران سیاسی پاکستان را گزارش کرد، نوشت که آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهوری پیشین پاکستان از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳، بار دیگر عهده‌دار کرسی ریاست‌جمهوری خواهد بود. همچنین، توافق شده است که شهباز شریف، نخست‌وزیر پیشین پاکستان، نخست‌وزیر دولت ائتلافی جدید شود.

بلاول بوتو، پسر آصف‌علی زرداری، در این نشست خبری از حزب مسلم لیگ نواز برای موافقت با ریاست‌جمهوری پدرش سپاسگزاری کرد و گفت که دولت آینده نگرانی‌های مردم پاکستان را برطرف خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، شهباز شریف گفت که پس از توافق میان حزب مردم و حزب مسلم لیگ، این دو حزب اکنون کرسی‌های لازم برای تشکیل دولت ائتلافی را در اختیار دارند. شهباز شریف همچنین گفت که حزب‌های «جنبش متحد قومی پاکستان» و مسلم لیگ قائد پاکستان نیز به ائتلاف آنان پیوسته‌اند و در پنج سال آینده، او نخست‌وزیر و آصف‌علی زرداری رئیس‌جمهوری پاکستان خواهد بود.

انتخابات پاکستان روز هشتم فوریه برگزار شد، اما چون دو حزب مردم و مسلم لیگ نواز نتوانستند به‌تنهایی اکثریت کرسی‌ها را به دست آورند، بر سر تشکیل دولت ائتلافی مذاکره کردند. بر اساس نتایج نهایی انتخابات پاکستان که کمیسیون مستقل انتخابات آن کشور اعلام کرد، نامزدهای مستقل و مورد حمایت حزب تحریک انصاف به‌رهبری عمران خان ۱۰۱ کرسی به دست آوردند و حزب مردم پاکستان ۵۴ کرسی و حزب مسلم لیگ نواز ۷۵ کرسی به دست آورد.

حزب تحریک انصاف، که پیش از برگزاری انتخابات از شرکت در آن منع شده بود، نامزدهایش را به‌صورت مستقل وارد کارزار انتخاباتی کرد. برخلاف انتظار بسیاری از سیاستمداران پاکستان، این حزب بیشترین کرسی را در انتخابات به دست آورد. با وجود این، تعداد کرسی‌هایی که نامزدهای مستقل و مورد حمایت حزب تحریک انصاف به دست آوردند برای تشکیل دولت به‌تنهایی کافی نیست. به‌علاوه، عمران خان در زندان است و حزب تحریک انصاف نیز حق قانونی  برای شرکت در تشکیل دولت ندارد.

رهبران حزب تحریک انصاف سران حزب مسلم لیگ نواز را به تقلب در انتخابات و استفاده ابزاری از نهادهای قضایی آن کشور متهم می‌کنند. حزب تحریک انصاف در یک هفته اخیر در شماری از شهرهای بزرگ پاکستان تظاهرات اعتراضی برگزار کرد.

به درازا کشیده شدن روند ائتلاف میان حزب‌های بزرگ پاکستان برای تشکیل دولت آینده پس از برگزاری انتخابات نگرانی‌ها در مورد تداوم بی‌ثباتی در آن کشور را افزایش داد. در نتیجه، بازار پاکستان در یکی دو هفته اخیر دچار افت و بی‌ثباتی شد.

بلاول بوتو در نشست خبری مذکور با اشاره به آسیب‌های اقتصادی واردشده به بازار پاکستان در دو هفته گذشته گفت که امیدوار است اعلام خبر تشکیل دولت ائتلافی و نهایی شدن توافق برای تحقق این ائتلاف بتواند به بهبود بازار کمک کند. حزب مسلم لیگ پیش از برگزاری انتخابات اعلام کرده بود که در صورت به دست آوردن بیشترین کرسی در مجلس، نواز شریف را که سه دوره نخست‌وزیر پاکستان بود و رهبری حزب مسلم لیگ را به عهده دارد نامزد کرسی نخست‌وزیری کند. اما بر اساس توافق اخیر دو حزب، برادر او شهباز شریف در پنج سال آینده این کرسی را در اختیار خواهد داشت.

بلاول بوتو افزود که جزئیات توافق تشکیل دولت ائتلافی در آینده نزدیک برای مردم تشریح خواهد شد.

بیشتر از جهان