زلنسکی: خط مقدم جنگ با روسیه به دلیل تاخیر کمک‌های غرب ضعیف شده است

روسیه با استقرار حدود ۸۰ هزار نیروی نظامی در اطراف باخموت و ۴۰ هزار نیروی دیگر در اطراف آودیوکا، احتمالا می‌خواهد به سمت شهر «چاسیو یار» در استان دونتسک پیشروی کند

ولودیمیر زلنسکی در میان سربازان در بازدید از خط مقدم- UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

دو روز پس از سقوط آودیوکا در شرق اوکراین و تصرف این شهر به‌دست نیروهای روسیه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، تاخیر کمک‌های غرب را دلیل ضعف نیروها در خط مقدم جنگ دانست و بر نیاز کی‌یف به تسلیحات نظامی بیشتر تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، زلنسکی دوشنبه، ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن)، گفت که نیروهای اوکراین در امتداد خط مقدم با وضعیت پیچیده‌ای مواجه‌اند و تاخیر کمک‌های نظامی غرب بر قابلیت ارتش این کشور تاثیر گذاشته است.

رئیس ‌جمهوری اوکراین با اشاره به بهره‌برداری نیروهای روسیه از این تاخیر، افزود که کشورش با کمبود گلوله‌های توپخانه روبه‌رو است و در خط مقدم به تجهیزات دفاع هوایی و نیز سلاح‌های دوربرد نیاز دارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، تصرف آودیوکا را یک «پیروزی مهم» خواند که به گفته او، پس از عقب‌نشینی «عجولانه» نیروهای کی‌یف به دست آمد. روسیه که از ماه‌ها پیش کوشیده است آودیوکا را تصرف کند، در آستانه دومین سالگرد حمله نظامی به اوکراین، با این پیشروی به مهم‌ترین دستاورد زمینی از زمان تصرف شهر شرقی باخموت در ماه مه گذشته دست یافت.

این رویداد که الکساندر سیرسکی، فرمانده‌ کل جدید نیروهای مسلح اوکراین، آن را برای «در امان ماندن از محاصره» نیروهای روسیه ضروری خوانده بود، بزرگ‌ترین پیروزی نمادین مسکو پس از شروع ضد‌حمله «خبرساز»، اما «ناکام» کی‌یف در تابستان گذشته محسوب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، رویترز به نقل از ارتش اوکراین گزارش داد که نیروهای این کشور دوشنبه، ۱۹ فوریه، مواضع دفاعی جدیدی در شرق کشور گرفته‌اند و تلاش‌های روسیه را برای پیشروی بیشتر دفع می‌کنند.

با سقوط آودیوکا، بارزترین نشانه تغییر در موازنه قدرت در میدان جنگ، به نفع روسیه پدیدار شد. بنا به پیش‌بینی کارشناسان نظامی، نیروهای روسی احتمالا می‌کوشند با تقویت توان نظامی در خط مقدم، مقاومت شهرهای اطراف را درهم شکنند.

گفته می‌شود که نزدیک به ۸۰ هزار نیروی نظامی روسیه در اطراف باخموت و ۴۰ هزار نیروی دیگر در اطراف آودیوکا مستقر شده‌اند و گمان می‌رود مقصد بعدی، شهر «چاسیو یار» در استان دونتسک باشد.

به باور تحلیلگران، مسکو احتمالا به تصرف سرزمین‌هایی در اوکراین نظر دارد که پیش‌تر، پوتین آن‌ها را بخشی از فدراسیون روسیه خوانده بود.

مسکو در ۲۰۲۲ یک‌جانبه اعلام کرد که مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا در اوکراین ضمیمه خاک فدراسیون روسیه می‌شوند؛ هرچند، هیچ یک از این سرزمین‌ها کامل تصرف نشده است.

کی‌یف از یک ‌سو در حال بازیابی روحیه خسته سربازانش‌ پس از نزدیک به دو سال جنگ بی‌وقفه با نیروهای روسیه است، و از سوی دیگر بی‌صبرانه به ادامه کمک‌های نظامی غرب چشم دوخته است.

پس از سقوط آودیوکا، کاخ سفید در بیانیه‌ای عقب‌نشینی نیروهای اوکراین از این شهر را ناشی از «بی‌عملی» کنگره آمریکا دانست. با این حال، جو بایدن، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده، به همتای اوکراینی‌ خود اطمینان داد که کنگره کمک‌های نظامی به کی‌یف را به ارزش ۶۱ میلیارد دلار، تصویب خواهد کرد.

بیشتر از جهان