ناصر کنعانی: به هر اقدام متجاوزانه احتمالی اسرائیل پاسخ می‌دهیم

به‌رغم گزارش‌های مدیرکل سازمان انرژی اتمی درباره شفاف نبودن تهران، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی بار دیگر ادعا کرد که فعالیت‌های هسته‌ای تهران صلح‌آمیز و طبق مقررات است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سی‌ام بهمن ۱۴۰۲ ـ ایسنا

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری هفتگی‌اش که دوشنبه، ۳۰ بهمن (۱۹ فوریه)، در نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد، به پرسش‌هایی پیرامون برجام، بیانیه گروه هفت، کمک به روسیه در جنگ اوکراین، فعالیت‌های هسته‌ای و برخی مسائل دیگر پاسخ داد.

کنعانی درباره مذاکرات احیای برجام گفت: «این مسئله همچنان در دستورکار جمهوری اسلامی ایران است. تلاش‌های دیپلماتیک متوقف نشده، گفت‌وگوهایی در این زمینه انجام داده‌ایم و کانال‌های ارتباطی تبادل پیام در این زمینه برقرار است.»

او در واکنش به بیانیه گروه هفت که در کنفرانس امنیتی مونیخ صادر شد و بخش‌های عمده‌ای از آن به فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی اختصاص داشت، نیز گفت: «ادعاها در بیانیه گروه هفت را به طور کلی مردود اعلام می‌کنیم. از ابتدای جنگ اعلام کردیم از سازوکار سیاسی برای حل‌وفصل مناقشه در اوکراین استقبال می‌کنیم و هیچ پهپادی را به روسیه برای جنگ با اوکراین صادر نکردیم.»

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: «برخلاف ادعاهایی که علیه ایران مطرح می‌شود، معتقدیم این آمریکا و برخی کشورهای اروپایی‌اند که از جنگ در اوکراین بهره می‌برند. جمهوری اسلامی اثبات کرده است که طرف متعهد و مسئول برای امنیت‌سازی و صلح سازی منطقه است و آن‌ها که ایران را به صادرات سلاح و پهپاد برای یک طرف جنگ در اوکراین معرفی می‌کنند، انگیزه سیاسی دارند.»

وزیران خارجه کشورهای گروه ۷ شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا همراه با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن) در پی نشستی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، بیانیه‌ای صادر و تاکید کردند که جمهوری اسلامی ایران باید کمک به روسیه و ارائه تسلیحات به حوثی‌ها را متوقف کند.

آن‌ها همچنین بر عزمشان مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد، تاکید کردند. این کشورها ضمن ابراز نگرانی عمیق از تشدید برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، اعلام کردند که این رویه هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و به ‌طرز خطرناکی به فعالیت‌های مرتبط با ساخت تسلیحات هسته‌ای نزدیک است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از آن نیز رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سه‌شنبه، ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن)، بار دیگر هشدار داده بود که جمهوری اسلامی ایران در پیوند با برنامه هسته‌ای‌اش «کاملا شفاف نیست».

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در اظهارات روز دوشنبه به این گفته‌ها نیز واکنش نشان داد و به مدیرکل آژانس توصیه کرد که «از اظهارنظرهای خارج از چارچوب پرهیز کند».

کنعانی بار دیگر ادعاهای تهران را درباره صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای تکرار کرد و افزود: «همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم، فعالیت‌های هسته‌ای ایران مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی است و در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان در حال انجام است. اساسا دستیابی به سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی ایران هیچ جایگاهی ندارد و فتوای رهبر جمهوری اسلامی در این زمینه مشخص است.»

کنعانی درباره دعوت نشدن وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به کنفرانس امنیتی مونیخ نیز گفت: «نگران حال‌وروز و جایگاه این کنفرانس‌ایم، زیرا در مسیر غلط حرکت می‌کند و تریبونی برای بیان و اعلام مواضع غیرعادلانه و غیرمنصفانه علیه کشورهای مستقل شده است.»

شصتمین کنفرانس امنیتی مونیخ برای دومین سال پیاپی در غیاب روسیه و جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد. روسیه به دلیل تجاوز نظامی به اوکراین، و جمهوری اسلامی ایران هم به دلیل نقض شدید حقوق بشر به این کنفرانس دعوت نشدند.

کنعانی در بخش دیگری از گفته‌هایش از پیشنهاد جمهوری اسلامی برای برگزاری اجلاس فوری وزیران خارجه کشورهای اسلامی و میزبانی از آن خبر داد و افزود: «خواهان برگزاری دومین نشست فوری وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی  با تمرکز بر فلسطین شده‌ایم.»

او در عین حال در اظهاراتی تهدیدآمیز، به موضوع ترور مستشاران جمهوری اسلامی در سوریه پرداخت و گفت: «‌هیچ اقدام ضدایرانی بی‌پاسخ نمانده و نخواهد ماند و هر اقدامی که رژیم صهیونیستی مرتکب شده و شود، پاسخ داده می‌شود و هر اقدام متجاوزانه احتمالی دیگر هم بدون پاسخ نمی‌ماند.»

او درباره فهرست کالاهای اسرائیلی شامل تحریم نیز گفت: «این فهرست در اختیار گمرک ایران قرار گرفته است و هیچ کالای شناخته‌شده صهیونیستی وارد ایران نخواهد شد.»