نشست دوحه؛ حمایت کشورها از تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان

برخلاف انتظار طالبان، پاکستان و قطر هم از تعیین نماینده ویژه سازمان ملل حمایت کردند

سخنرانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در دومین نشست این سازمان در مورد افغانستان در دوحه‌ــ X/@MofaQatar_EN

با آغاز به کار دومین روز نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل متحد در مورد افغانستان، شماری از کشورها از تعیین نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان اعلام حمایت کردند. 

علاوه بر نمایندگان کشورهای غربی، نمایندگان تعدادی از کشورهای منطقه که طالبان انتظار داشتند از موضع این گروه دفاع کند، نیز به این پیشنهاد سازمان ملل متحد برای تعیین یک نماینده ویژه واکنش مثبت نشان دادند. از جمله قطر و پاکستان که بر خلاف انتظار طالبان با انتشار بیانیه‌هایی، اعلام کردند از پیشنهادهای قطعنامه اخیر سازمان ملل متحد در مورد افغانستان حمایت می‌کنند. 

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره افغانستان که در آن از دبیرکل سازمان ملل خواسته شده است نماینده ویژه‌ای برای افغانستان تعیین کند، دسامبر ۲۰۲۳ تصویب شد. در این قطعنامه ذکر شده که دبیرکل سازمان ملل باید شخصی را که در حوزه حقوق بشر و حقوق جنسیت‌ها تخصص و تجربه داشته باشد، برای این مسند تعیین کند تا بدون آسیب‌ زدن به ماموریت یوناما، برنامه‌های موردنظر این سازمان را عملی کند.   

وزارت خارجه قطر با انتشار اطلاعیه‌ای به نقل از محمد بن عبدالعزیز، وزیر خارجه این کشور اعلام کرد که او در سخنرانی‌اش در جلسه افتتاحیه دومین نشست سازمان ملل متحد در مورد افغانستان، از «توصیه‌های گزارش سازمان ملل» استقبال و تاکید کرده است که این توصیه‌ها سازنده و جامع‌اند و می‌توانند به شکل‌گیری یک رویکرد ثابت در قبال افغانستان منجر شوند.

وزیر خارجه قطر در این سخنرانی ضمن اشاره به تعهد کشورش به حمایت از مردم افغانستان، تاکید کرد که آرزوی صادقانه‌‎ قطر پیشبرد مشارکت در افغانستان است. 

به باور محمد بن عبدالعزیز، این توصیه‌های سازمان ملل متحد نقشه‌راهی روشن و سازوکارهای عملی ارائه می‌کند و در صورت اجرای صحیح می‌تواند بن‌بست کنونی افغانستان را باز کند و به فراتر رفتن از وضعیت کنونی در خصوص تعامل بین‌المللی با این کشور کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاکستان نیز هم‌زمان با آغاز نشست دوحه، از تعین فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان حمایت کرد. نشریه اکسپرس تریبیون پاکستان گزارش داد این کشور در نشست دوحه که آن را نشستی مهم برای بحث در مورد راه آینده برای کشور همسایه می‌داند، از انتصاب فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان حمایت می‌کند.

پاکستان ابتدا درباره انتصاب فرستاده ویژه سازمان ملل ابراز نگرانی کرده بود اما اکنون منابعی به اکسپرس تربییون گفته‌اند که آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان که به نمایندگی از پاکستان در نشست دوحه حضور یافته است، تصمیم دارد از این پیشنهاد سازمان ملل متحد حمایت کند. 

موضع جدید پاکستان خلاف چیزی است که طالبان از پاکستان انتظار داشتند. یکی از مقام‌های پاکستان می‌گوید که این تغییر رویکرد به این دلیل است که اسلام‌آباد دیگر از طالبان دفاع نمی‌کند. روابط پاکستان و طالبان افغانستان دست‌کم در یک سال اخیر بر سر موضوع تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) پرتنش بوده است.

دومین دور نشست سازمان ملل متحد و نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان طی دو روز (۱۸ و ۱۹ فوریه) در دوحه برگزار می‌شود. از طالبان نیز برای شرکت در این نشست دعوت شد اما وزارت خارجه طالبان شامگاه شنبه ۲۸ بهمن (۱۷ فوریه) اعلام کرد که به دلیل پذیرفته نشدن شروط آن‌ها از سوی سازمان ملل، نمایندگان این گروه در این نشست شرکت نخواهند کرد.

موضوع نشست سازمان ملل متحد درباره افغانستان در دوحه قطر بر مفاد قطعنامه ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد متمرکز است و گفت‌وگو برای تشکیل دولت فراگیر و تعیین نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان از مهم‌ترین بندهای آن است. طالبان تاکید دارند که با وجود حضور یوناما در افغانستان، به انتصاب نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان نیازی نیست. 

در نشست دوحه نمایندگان دست‌کم ۲۵ کشور شرکت کرده‌اند. در روز نخست نشست، نمایندگان ویژه کشورها و سازمان‌ها گفت‌وگوهایی غیررسمی داشتند و بخشی از سخنرانی‌ها پشت درهای بسته برگزار شد اما برای دوشنبه ۳۰ بهمن که دومین روز این نشست است، سخنرانی دبیرکل سازمان ملل و جلسه نمایندگان ویژه کشورها با نمایندگان فعالان مدنی افغانستان برنامه‌ریزی شده است.

در روز دوشنبه جلسه‌ای هم برای دیدار نمایندگان ویژه کشورها با نمایندگان طالبان پیش‌بینی شده بود که با توجه به امتناع طالبان از اعزام هیئت به دوحه، این جلسه لغو شده است.

بیشتر از جهان