۷۵امین سالگرد آزدسازی آشویتس در محل این اردوگاه برگزار شد

بیش از ۲۰۰ بازمانده هولوکاست در این مراسم شرکت کردند

مقامات حدود ۶۰ کشور در این مراسم حضور داشتند-WOJTEK RADWANSKI / AFP

امروز، دوشنبه ۲۷ ژانویه، ۷۵‌امین سالگرد آزادسازی آشویتس با حضور رهبران جهان و شماری از بازماندگان آشویتس در محل این اردوگاه کار اجباری در لهستان برگزار شد.

روسای جمهور اسرائیل، لهستان، آلمان، نخست وزیر مجارستان و وزیر امور خارجه فرانسه از جمله مقاماتی بودند که در این مراسم شرکت کردند.

در این مراسم رئووِن ریولین، رئیس جمهور اسرائیل علیه «صداهایی که نفرت‌پراکنی می‌کنند» و تهدیدی علیه دموکراسی هستند، هشدار داد و گفت: «وظیفه ما مبارزه با یهودی‌ستیزی، نژاد‌پرستی و داشتن نوستالژی نسبت به فاشسیت‌ها، آن اهریمنان بیمار است.»

در این مراسم بیش از ۲۰۰ بازمانده هولوکاست از اقصی نقاط جهان حاضر شدند. بسیاری از آن‌ها به یاد یونیفرم زندانیان آشویتس، دستمال گردن، کلاه یا بلوز آبی و سفید به تن داشتند. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیوید مارکس ۹۳ ساله، از بازماندگان آشویتس، پیش از آغاز مراسم در جریان دیدار از این اردوگاه مرگ گفت: «ما می‌خواهیم نسل آینده بداند چه بر ما گذشته و می‌خواهیم این اتفاق دیگر رخ ندهد.»

حدود ۱.۱ میلیون نفر در اردوگاه‌های «آشویتس» و «بیرکناو» کشته شدند. اکثر کشته شدگان یهودی بودند، هرچند هزاران لهستانی، زندانیان جنگی جبهه شوروی و کولی نیز در میان کسانی بودند که در این محل به قتل رسیدند. 

در دوران آلمان نازی حدود شش میلیون یهودی کشته شدند.

بیشتر از جهان