نیویورک تایمز: انفجارهای اخیر در کارخانه مواد شیمیایی و خطوط لوله گاز ایران کار اسرائیل بود

به گفته چند منبع آگاه، این عملیات خرابکارانه نشانه دیگری از تشدید جنگ در سایه بین اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران است

نیویورک تایمز در گزارشی به موضوع انفجارهای اخیر در خطوط لوله گاز ایران پرداخت و به نقل از دو مقام غربی و یک کارشناس نظامی وابسته به سپاه پاسداران، نوشت اسرائیل پشت این حمله‌ها بوده است.

به نوشته این نشریه، این حملات نشان‌دهنده تغییر قابل‌توجهی در جنگ در سایه‌ میان اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران است که سال‌ها به شکل‌های مختلف از طریق هوا، زمین، دریا و حملات سایبری جریان دارد.

اسرائیل در جریان این جنگ در سایه موفق شده است سایت‌های نظامی و هسته‌ای در داخل ایران را هدف قرار دهد و دانشمندان هسته‌ای و فرماندهان ارشد جمهوری اسلامی را چه در داخل و چه در خارج از کشور ترور کند. اسرائیل همچنین حملات سایبری برای از کار انداختن سرورهای متعلق به وزارت نفت انجام داده که باعث ایجاد اختلال در پمپ بنزین‌های سراسر ایران شده است.

اما به گفته مقام‌ها و تحلیلگران، انفجارهای اخیر در خطوط لوله گاز بیانگر تشدید جنگ مخفیانه میان تهران و تل‌آویو بود و به نظر می‌رسد که فصل جدیدی را در این زمینه باز می‌کند.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران، روز جمعه در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی با اشاره به این‌که انفجار خطوط لوله گاز ناشی از عملیات خرابکارانه بوده است، گفت: «نقشه دشمن این بود که در فصل زمستان جریان گاز را به چند شهر و استان اصلی کشورمان مختل کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از اظهار‌نظر در‌‌این‌باره خودداری کرده است. با این حال، مقام‌های غربی و یک کارشناس آگاه به امور نظامی ایران گفتند که حملات اسرائیل به خط لوله گاز مستلزم شناخت عمیق زیرساخت‌های ایران و هماهنگی دقیق است، به‌ویژه که دو خط لوله هم‌زمان در چندین نقطه هدف قرار گرفتند.

یکی از مقام‌های غربی این انفجارها را یک حمله نمادین بزرگ خواند که تعمیر آن برای ایران کمابیش آسان بود و آسیب کمی به شهروندان وارد کرد. اما به گفته این مقام، با گسترش درگیری در سراسر خاورمیانه و افزایش تنش‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و دشمنانش، به‌ویژه اسرائیل و ایالات متحده، چنین حمله‌ای نشان‌دهنده یک هشدار جدی درباره آسیب‌هایی بود که اسرائیل می‌تواند وارد کند.

مقام‌های غربی گفتند که اسرائیل همچنین روز پنجشنبه یک انفجار جداگانه در داخل یک کارخانه مواد شیمیایی در حومه تهران ایجاد کرد که یک محله را لرزاند. این در حالی است که مقام‌های محلی گفتند انفجار کارخانه در روز پنجشنبه ناشی از بروز سانحه در مخزن سوخت کارخانه بود.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید خواهان جنگ مستقیم با آمریکا نیست. تهران دست داشتن در حملات روز هفتم اکتبر حماس به اسرائیل یا حملات مختلف علیه اهداف آمریکایی و اسرائیلی را در منطقه رد می‌کند. با این حال، این کشور از شبکه‌ای از شبه‌نظامیان نیابتی که به‌طور فعال با اسرائیل و ایالات متحده می‌جنگند، از جمله حوثی‌ها در یمن، حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان در عراق و سوریه، حمایت می‌کند و به آن‌ها تسلیحات می‌دهد. گزارش‌ها حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران همچنین حماس و دیگر مبارزان فلسطینی را مسلح کرده و آموزش داده است.

اسرائیل در واکنش به حمایت جمهوری اسلامی از شبه‌نظامیان در منطقه، دو فرمانده ارشد ایرانی را در سوریه کشت، ایالات متحده نیز پس از کشته شدن سه سرباز آمریکایی، به پایگاه‌های نظامی مرتبط با سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی‌اش در عراق و سوریه حمله کرد.

ایران همچنین در ماه ژانویه یکی از بزرگ‌ترین حملات تروریستی را متحمل شد، زمانی که بمب‌گذاران انتحاری حدود ۱۰۰ نفر را در کرمان طی مراسم یادبود قاسم سلیمانی کشتند. داعش مسئولیت این حمله انتحاری را بر عهده گرفت.

به گفته برخی از تحلیلگران، چنین حملاتی نشان می‌دهد که شبکه‌های مخفی فعال در جمهوری اسلامی ایران فهرست اهدافشان را گسترش داده‌اند و فراتر از سایت‌های نظامی و هسته‌ای پیشرفت کرده‌اند؛ موضوعی که یک چالش و ضربه بزرگ برای سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی است.

با این که مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش کردند نشان دهند انفجارهای خطوط لوله گاز اتفاق چندان مهمی نبوده است، تحلیلگران می‌گویند سطح تاثیر این انفجارها بسیار بالا بوده است، زیرا این دو خط لوله مهم از جنوب به شمال کشیده شده‌اند و پیش از این چنین انفجاری در این مقیاس رخ نداده بود.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز جمعه گفت که تیم‌های فنی این وزارتخانه تلاش می‌کنند خسارت‌های به وجود آمده‌ را ترمیم کنند و اختلال به حداقل رسیده است. این در حالی است که گفته‌های او در تضاد با اظهارات فرمانداران محلی و مقام‌های شرکت ملی گاز ایران بود که از قطع گسترده خدمات در پنج استان و تعطیلی ساختمان‌های دولتی خبر دادند.

هنوز مشخص نیست از چه طریقی، هواپیمای بدون سرنشین، مواد منفجره یا روش‌های دیگر، به خطوط لوله انتقال گاز در ایران آسیب رسیده است‌. با این حال، یک تحلیلگر وابسته به سپاه پاسداران به نیویورک تایمز گفته است که جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل پیچیدگی و گستردگی چنین عملیاتی معتقد است که اسرائیل این حمله را طراحی کرده است. او گفت که البته این عملیات به کمک همدستانی در داخل ایران نیاز داشته است تا بفهمند کجا و چگونه حمله کنند.

به گفته این منبع آگاه، محافظان در مقرهای نگهبانی خطوط لوله اصلی گاز در ایران را که در مناطق وسیعی در کوه‌ها، بیابان‌ها و مسیرهای روستایی کشیده شده‌اند، بررسی می‌کنند و نگهبانان هر چند ساعت یک بار از آن‌ها بازدید می‌کنند؛ بنابراین مهاجمان ممکن است از زمان استراحت نگهبانان مطلع بوده باشند.

کارشناس دیگری نیز تاکید کرد که محافظت از این شبکه بسیار گسترده خطوط لوله بسیار دشوار است. او همچنین افزود تعمیر خطوط لوله آسیب‌دیده مستلزم قطع گاز و سپس تعویض لوله‌ها است که چند روز طول می‌کشد.