«سیاست دولت بایدن درباره کشور مستقل فلسطین»، خاستگاه اصلی اختلاف‌‌های تل‌آویو و واشنگتن در غزه

علاوه بر مخالفت اساسی دولت نتانیاهو، مواضع بایدن درباره تشکیل کشور مستقل فلسطینی با واکنش تند حماس و برخی دیگر از گروه‌های افراطی فلسطینی همراه است

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌ متحده، روز جمعه گفت در گفت‌وگوی تلفنی که با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، داشته بر تشکیل کشور مستقل فلسطینی تاکید کرده‌ است.

پیشنهادی که پیش‌تر بنیامین نتانیاهو آن را رد و تایید کرده که اکثریت اسرائیلی‌ها با تشکیل کشور و دولت مستقل فلسطینی مخالف‌اند.

جو بایدن پس از این تماس تلفنی خطاب به خبرنگاران گفت: «این امکان وجود دارد که نتانیاهو بتواند به شکلی با راه‌ حل دو کشوری که دهه‌ها است برای پایان دادن به تنش‌ها در خاورمیانه مطرح شده است، همراه شود.»

در این میان، یکی از مقام‌های ارشد حماس روز شنبه تاکید کرد که «ادعای تشکیل کشور مستقل فلسطینی از طرف بایدن در گفت‌وگوهایش با نتانیاهو» را فلسطینی‌ها باور نمی‌کنند. او رئیس‌جمهوری آمریکا را شریک کامل در نسل‌کشی در نوار غزه خواند.

عزت الرشق، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس، گفت: «این توهم که بایدن درباره کشور فلسطین و ویژگی‌های آن موعظه می‌کند، مردم ما را فریب نمی‌دهد. بایدن یک شریک کامل در جنگ و نسل‌کشی غزه است و مردم ما از او انتظار زیادی ندارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که تنها یک راه‌حل برای تشکیل دو کشور مستقل وجود ندارد و می‌توان درباره راه‌حل‌های متفاوت تشکیل دو کشور مذاکره کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌‌ متحده، هفته گذشته در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، بار دیگر بر لزوم پیدا کردن راهی برای تشکیل کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت: «در غیر این صورت، اسرائیل به امنیت واقعی دست نخواهد یافت.»

بلینکن گفت اگر با تشکیل کشور فلسطین بتوان اسرائیل را به دامان خاورمیانه آورد، منطقه برای منزوی کردن ایران که او آن را «بزرگ‌ترین نگرانی امنیتی» نامید، مهیا می‌شود.

بلینکن همچنین تاکید کرد که با این اقدام، گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی ایران، از جمله شورشیان حوثی یمن که در چند ماه اخیر به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ حمله کرده‌اند، منزوی خواهند شد.

او گفت آن چه اکنون تغییر کرده و متفاوت است طرز فکر رهبران جهان عرب و اسلام در مورد ادغام شدن اسرائیل در منطقه است. بلینکن در ادامه گفت: «ما در میانه تراژدی انسانی از جنبه‌های مختلف در خاورمیانه قرار داریم و این تراژدی برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها یکسان است.»

بیشتر از جهان