نوازشریف برادرش را برای کرسی نخست وزیری دولت ائتلافی پاکستان معرفی کرد

بلاول بوتو زرداری: «دولت جدید همچنین تلاش خواهد کرد با همه از جمله حزب تحریک انصاف پاکستان وعمران خان آشتی کند»

نواز شریف در کنار برادر و دخترش در کارزار انتخاباتی در لاهور‌ــ AFP

در بحبوحه بحران سیاسی و انتخابات جنجالی در پاکستان، نوازشریف، نخست‌وزیر پیشین پاکستان و رهبر حزب مسلم لیگ‌ــ‌نواز، اعلام کرد که قصد ندارد در کرسی نخست‌وزیری دولت ائتلافی در پاکستان قرار بگیرد و برادرش شهباز شریف، نخست‌وزیر پیشین، را برای این سمت انتخاب کرده‌ است.

رسانه‌های پاکستان گزارش دادند که نواز شریف، دخترش، مریم نواز، را نیز برای سمت رئیس دولت ایالت پنجاب پیشنهاد کرده است.

 پس از این اعلام نواز شریف،  شهباز شریف با آصف علی زرداری، رهبر حزب مردم پاکستان، و خالد مقبول صدیقی، از حزب متحد قومی، در محل اقامت شجاعت حسین، رهبر شاخه کیوی حزب مسلم لیگ، ملاقات کردند و بر سر تشکیل دولت ائتلافی به توافق رسیدند.

بر اساس گزارش‌ها، احزاب مسلم لیگ‌ــ‌‌نواز و حزب مردم پاکستان با چهار حزب دیگر برای ائتلاف و تشکیل دولت جدید به توافق رسیده‌اند. این در حالی است که حزب تحریک انصاف به رهبری عمران‌خان، به‌تنهایی بیشترین آرا را در انتخابات سراسری پاکستان به دست آورد که اگر احزاب مخالف او ائتلاف نکنند، دولت جدید را حزب عمران‌خان تشکیل خواهد داد.

بلاول بوتو زرداری، نماینده حزب مردم پاکستان، در بیانیه‌ای گفت که قصد ندارد نخست‌وزیر شود. او گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم دولت ائتلافی تشکیل دهیم و کشور را از بحران اقتصادی خارج کنیم.» او افزود که دولت جدید تلاش خواهد کرد «با همه از جمله حزب تحریک انصاف پاکستان و عمران خان آشتی کند».

داده‌های کمیسیون انتخابات پاکستان نشان می‌دهد شش حزبی که در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل ائتلاف‌اند، در مجموع ۱۵۲ کرسی عمومی به دست آورده‌اند. آن‌ها احتمالا با ۶۰ کرسی دیگر برای زنان و ۱۰ کرسی برای اقلیت‌ها به ۱۶۹ کرسی لازم برای یک دولت، خواهند رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، رسانه‌های پاکستانی نوشته‌اند که دستیابی به ۲۲۴ کرسی لازم برای کسب دوسوم مجلس ملی ۳۳۶ عضوی، همچنان یک چالش‌ خواهد بود.

احزاب مخالف عمران‌خان در حالی برای تشکیل دولت ائتلافی مصمم شده‌اند که متحدان حزب تحریک انصاف به رهبری عمران ‌خان توانسته‌اند ۹۳ کرسی از ۲۶۴ کرسی مجلس ملی این کشور را به دست آورند. حزب مسلم لیگ‌ــ‌نواز به رهبری نواز شریف که رقیب عمده حزب تحریک انصاف است، ۷۵ کرسی به دست آورد، حزب مردم به رهبری بلاول بوتو ۵۴ کرسی کسب کرد، حزب متحد قومی صاحب ۱۷ کرسی شد و چهار حزب کوچک دیگر در مجموع ۹ کرسی به دست آورند. با این حال، حزب نوازشریف که بر اساس ادعای عمران‌خان، حمایت ارتش پاکستان را با خود دارد، تصمیم گرفت دولت ائتلافی تشکیل دهد و بار دیگر شهباز شریف ۷۲ ساله را به قدرت بازگرداند.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پیشین پاکستان، پس از سقوط دولت عمران‌خان در آوریل ۲۰۲۲ به قدرت رسید و در ژوییه ۲۰۲۳ از سمتش استعفا کرد. از آن زمان تاکنون کابینه‌ای موقت دولت پاکستان را اداره می‌کرد تا اینکه در انتخابات هشتم فوریه، باردیگر احزاب نوازشریف و عمران‌خان رودرروی هم قرار گرفتند.

اکنون احزاب ائتلاف‌کرده ادعا می‌کنند که برای حل معضل اقتصادی پاکستان تصمیم گرفته‌اند ائتلاف کنند تا بر چالش‌های موجود در کشورشان غلبه کنند.

بیشتر از جهان