توقیف هواپیمایی که ایران غیرقانونی به ونزوئلا فروخته‌ بود

وزارت دادگستری آمریکا به دلیل نقض قوانین تحریمی، بوئینگ ۷۴۷ باری را توقیف کرد

یک فروند هواپیمای ماهان در یمن-Mohammed HUWAIS / AFP

دولت ایالات متحده یک هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷ ونزوئلا را به ‌دلیل خرید غیرقانونی آن از جمهوری ‌اسلامی ایران، توقیف کرد. 

خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی می‌گوید این هواپیما را یک شرکت تحریم‌شده ایرانی، ماهان، به یک شرکت نیمه‌دولتی در ونزوئلا فروخته‌ بوده ‌است. 

به گفته دولت ایالات‌ متحده، این شرکت ونزوئلایی «قوانین صادراتی آمریکا» را نقض کرده‌ است. 

 به گفته وزارت دادگستری ایالات ‌متحده، این هواپیما در حال حاضر در ایالت فلوریدا توقیف شده ‌است. 

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید این هواپیما از شرکت ایرانی «ماهان‌ایر» به شرکت هواپیمایی باربری ونزوئلا «امتراسور» فروخته ‌شده است. 

آمریکا شرکت هواپیمایی ماهان را به دلیل آنچه «حمایت از سپاه پاسداران» می‌خواند، از مدت‌ها پیش در فهرست تحریم‌ها قرارداده‌ است. ایالات‌ متحده می‌گوید شرکت ونزوئلایی مزبور که پیش‌تر مستقیما زیر نظر دولت این کشور فعالیت داشته، بدون کسب مجوز از ایالات ‌متحده این هواپیما را خریداری کرده است،‌ در حالی که همزمان، جمهوری ‌اسلامی ایران و شرکت ماهان‌ایر در فهرست تحریم‌های آمریکا بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 متیو اولسن، دستیار دادستان کل ایالات ‌متحده، دوشنبه، ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن)، به خبرنگاران گفت که «وزارت دادگستری متعهد است اطمینان حاصل‌کند که عوامل دولت‌ متخاصم (جمهوری ‌اسلامی ایران) را به دلیل شرکت در فعالیت های خطرناکی که امنیت ملی ما را تهدید می‌کند، محروم‌کند.»

این هواپیما نخستین بار در ٓژوئن ۲۰۲۲ با حکم وزارت دادگستری آرژانتین توقیف شد و مقام‌های آمریکا چندین هفته بعد، برای انتقال آن به ایالات‌ متحده اقدام کردند. سرانجام، یکشنبه گذشته این هواپیما وارد خاک آمریکا شد. 

دولت بایدن می‌گوید مقام‌های ایران پیش از فروش این هواپیما، از آن برای انتقال قاچاق و احتمالا صادرات سلاح به کاراکاس و مسکو استفاده می‌کردند. 

ماهان‌ایر گفته‌است که هیچ ارتباطی با این هواپیما ندارد. دولت ونزوئلا پیش‌تر از مقام‌های آرژانتین خواسته ‌بود که این هواپیما را آزاد کنند. 

دولت ونزوئلا یکشنبه، ۱۱ فوریه، دولت آرژانتین را به دلیل نقش داشتن در توقیف این هواپیما محکوم کرد و گفت که بوینس‌آیرس هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ را به «سرقت» برده‌ است.

بیشتر از جهان