حوثی‌ها یک کشتی باری به مقصد ایران را هدف قرار دادند

به گمان یک مقام امنیتی منطقه‌ای، این حمله برای نشان دادن «استقلال عمل» حوثی‌ها از جمهوری اسلامی ایران طراحی شده و این گروه احتمالا تهران را پیش از حمله مطلع کرده است

نمای هوایی از کشتی «گلکسی لیدر» که حوثی‌ها در اواخر ماه نوامبر، آن را به دلیل پیوند با اسرائیل در دریای سرخ توقیف کردند- Maxar Technologies / AFP

حوثی‌های یمن یک کشتی باری را در دریای سرخ هدف قرار دادند که به گفته شرکت بریتانیایی «امنیت دریایی امبری» و «سازمان عملیات بازرگانی دریایی بریتانیا» (UKMTO)، حامل ذرت از برزیل به مقصد ایران بوده است.

به گزارش اسوشیتدپرس، این کشتی با پرچم جزایر مارشال و متعلق به یونان، به مقصد بندر خمینی در جنوب ایران در حرکت بود که بامداد دوشنبه، ۱۲ فوریه‌ (۲۳ بهمن)، هنگام عبور از تنگه باب‌المندب، دو موشک به فاصله ۲۰ دقیقه به سمت آن شلیک شد.

به گفته شرکت امنیت دریایی امبری، بر اثر این حمله سمت راست کشتی آسیب‌ دیده است. با این حال، به گفته سازمان عملیات بازرگانی دریایی بریتانیا، به خدمه این کشتی آسیبی نرسیده است.

از آغاز حمله‌های حوثی‌های برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، این نخستین بار است که آنان یک کشتی به مقصد ایران را هدف قرار می‌دهند. در همین حال، رویترز به نقل از یک مقام دفاعی ایالات متحده نوشت که کشتی مذکور احتمالا هدف قرار گرفته، اما چیزی به آن اصابت نکرده است.

با شروع حمله‌های هوایی و زمینی گسترده ارتش اسرائیل به غزه از اواسط اکتبر ۲۰۲۳، حوثی‌ها در همبستگی با فلسطینیان، حمله به کشتی‌های تجاری «مرتبط با اسرائیل» را در دریای سرخ به مثابه راهی برای فشار بر کابینه جنگ بنیامین نتانیاهو برگزیدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گروه شبه‌نظامی امنیت منطقه را به پایان جنگ غزه گره زده است. با به خطر افتادن امنیت کشتیرانی در دریای سرخ که ۱۲ درصد از تجارت دریایی دنیا از طریق آن صورت می‌گیرد، کشتیرانی در این منطقه با اختلال گسترده‌ای روبه‌رو شد و شرکت‌های بزرگ کشتیرانی خدمات حمل‌ونقل خود را در آن به حالت تعلیق درآورند.

صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی دوشنبه هشدار دادند که که جنگ غزه و حمله‌های حوثی‌ها به کشتیرانی در دریای سرخ، تهدیدی برای اقتصاد جهانی به شمار می‌رود. کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول، گفت که جنگ اسرائیل و حماس بر اقتصاد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تاثیر گذاشته است. نهاد بین‌المللی «کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل» (آنکتاد) هم چندی پیش از کاهش ۴۰ درصدی حجم حمل‌ونقل تجاری از کانال سوئز در دو ماه گذشته خبر داد.

از سوی دیگر، به گمان یک مقام امنیتی منطقه‌ای، به نظر می‌رسد که این حمله برای نشان دادن «استقلال عمل» حوثی‌ها از جمهوری اسلامی ایران طراحی شده و حوثی‌ها پیش از حمله، تهران را در جریان گذاشته‌اند.

همزمان، حوثی‌ها مدعی شدند که آن روز به یک «ناو آمریکایی» در دریای سرخ حمله کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها، گفت که «نیروی دریایی نیروهای مسلح یمن» ناو آمریکایی «استار آیریس» را در دریای سرخ با تعدادی «موشک مناسب» هدف قرار داد. او این حمله‌ها را «دقیق» توصیف کرده است.

پایگاه «رصد عبور‌ومرور دریایی» نیز نام کشتی یونانی به مقصد ایران را که هدف حمله قرار گرفته «استار آیریس» اعلام کرده است؛ همان نامی که سخنگوی حماس به «ناو آمریکایی» ادعایی اطلاق کرده بود.

بنا به اعلام شرکت امنیت دریایی امبری، مالک و اپراتور این کشتی به صورت منظم محموله‌هایی را بین ایران و سایر نقاط جابه‌جا کرده‌اند و از این ‌رو، مقصد کشتی احتمالا مشخص بوده است. با این‌ حال، حضور گروه مالک این کشتی در شاخص بورس آمریکا، می‌تواند «دلیل احتمالی» این حمله باشد.

ائتلاف بین‌المللی امنیت دریایی به رهبری ایالات متحده برای مقابله با تهدیدهای حوثی‌ها، تاکنون بارها مواضع این گروه را در یمن هدف حمله‌های هوایی قرار داده است. با این حال، شبه‌نظامیان حوثی می‌گویند که از موضع خود عقب نمی‌نشینند و به حمله به کشتی‌های تجاری ادامه می‌دهند.

بیشتر از جهان