«داروین آنلاین»؛ جمع‌آوری کتابخانه گمشده چارلز داروین برای اولین بار

کاوش در کتابخانه متنوع داروین جنبه‌های مختلف روحیه این دانشمند را به نمایش می‌گذارد

یک بازیگر در نقش چارلز رابرت داروین، طبیعت‌شناس، زمین‌شناس و زیست‌شناس انگلیسی، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه در پورتو آیورا در جزیره سانتا کروز در گالاپاگوس، اکوادور، در ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳ در داخل یک کتابخانه - Photo by Carlos ESPINOSA / AFP

پس از مرگ چارلز داروین در سال ۱۸۸۲ کتابخانه فوق‌العاده او برای اولین بار جمع‌آوری شده است تا انبوهی از کتاب‌ها، جزوه‌ها و مجلاتی که او خوانده و به آن‌ها ارجاع داده است پیش چشم علاقه‌مندان قرار گیرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، داروین نویسنده آثار متعددی است اما او را بیشتر با کتاب «درباره منشاء انواع»، که مفهوم علمی تکامل را به جهان معرفی می‌کند، می‌شناسند.

به افتخار دویست‌‌و‌پانزدهمین سالگرد تولد داروین در ۱۲ فوریه، تیم تحقیقاتی پروژه «داروین آنلاین» فهرست ۳۰۰ صفحه‌ای منتشر کرده است که شامل۷۴۰۰ عنوان اصلی و ۱۳ هزار جلد کتاب است که به داروین تعلق دارد. این فهرست دربردارنده ۹۳۰۰ پیوند به نسخه‌هایی از محتویات کتابخانه است که آنلاین و رایگان در دسترس عموم است و از همگان دعوت می‌کند که خوانده‌های داروین را دنبال کنند.

جان ون وای، مورخ علم در دانشگاه ملی سنگاپور و مدیر این پروژه، می‌گوید: «این چشم‌انداز بی‌سابقه و پرجزئیات از کتابخانه داروین آشکار می‌کند که او آدمی منزوی نبوده که به‌تنهایی کار کند، بلکه متخصصی بوده که بر اساس اسناد علمی و مطالعات پیچیده و پژوهش‌های علمی هزاران نفر دیگر کار می‌کرده است.» او می‌افزاید که میزان و گستره آثار موجود در کتابخانه داروین دامنه حیرت‌انگیز تحقیقات او را در مورد کار دیگران نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در زمان حیات داروین سوابق دقیقی از کتابخانه او وجود داشت، از جمله یک دست‌نویس ۴۲۶ صفحه‌ای از «فهرست کتابخانه چارلز داروین» که در سال ۱۸۷۵ گردآوری شده بود. کتابخانه داروین پس از مرگ او حفظ شد اما با گذشت زمان بسیاری از محتویات آن گم یا پراکنده شدند.

دو مجموعه اصلی، مشمول۱۴۸۰ کتاب، در دانشگاه کمبریج و داون هاوس، خانه اجدادی داروین، در انگلستان نگهداری می‌شود که عموم به آن دسترسی دارند اما این مجموعه‌ها تنها حدود ۱۵ درصد از کتابخانه اصلی او را در بر می‌گیرند.

ون وای و همکارانش پروژه بازسازی کتابخانه آنلاین داروین را از سال ۲۰۰۷ شروع کردند. تیم پروژه هر تکه کاغذی را که در جریان جست‌وجوهایشان پیدا می‌کردند، اسناد و نامه‌های دست‌نویس خانوادگی، دفترهای یادداشت، دفترچه خاطرات همسرش و بسیاری چیزهای دیگر را بررسی کردند، حتی عناوینی را که در صد سال گذشته  در حراجی‌ها به فروش رفته دنبال کردند.

ون وای می‌گوید در کتابخانه داروین علاوه بر کتاب‌های جانورشناسی و طبیعت‌شناسی، که علاقه اصلی داروین بوده است، آثار فیلسوفانی چون جان استوارت میل و آگوست کنت نیز دیده می‌شود که نشان می‌دهد داروین آثار آنها را خوانده است. همچنین آثاری در حوزه روان‌شناسی، دین، هنر، تاریخ، سفر، کشاورزی و پرورش و رفتار حیوانات وجود دارد.

تقریبا نیمی از این کتاب‌ها به زبان‌های فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، هلندی، دانمارکی، لاتین، اسپانیایی و سوئدی است.

همچنین شواهدی وجود دارد که داروین برای درک رفتار اقوام مختلف سفرنامه‌های کاشفان و مبلغان را می‌‌خوانده است.

ون وای می‌گوید که کاوش در کتابخانه پرتنوع داروین جنبه‌های مختلف روحیه این دانشمند را نشان می‌دهد و درباره اینکه او چه علایقی داشته است بینشی فراهم می‌کند.

بیشتر از کتاب