پنس و پومپئو: آمریکا باید اهداف مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را نابود کند

مایک پنس و مایک پمپئو گفتند که نخستین قدم ایالات متحده باید انجام حملاتی ویرانگر در پاسخ به حملات مرگبار جمهوری اسلامی ایران باشد

مایک پنس، معاون پیشین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده به همراه مایک پومپئو وزیر خارجه پیشین دولت ترامپ، روز جمعه با انتشار مقاله‌ای در وال‌استریت ژورنال ضمن انتقاد شدید از «سیاست مماشات» دولت بایدن در قبال جمهوری اسلامی ایران خواستار بازگشت دولت آمریکا به سیاست «فشار حداکثری» علیه تهران شدند.

این دو مقام ارشد پیشین دولت دونالد ترامپ، خواستار پاسخ «فوری و صریح» ایالات متحده به حمله پهپادی شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در مرز اردن و سوریه شدند. در این حمله پهپادی که روز ۱۳ بهمن انجام شد، سه سرباز آمریکایی کشته شدند. ایالت متحده در پاسخ به این حمله، مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را در سوریه و عراق هدف قرار داد و یک فرمانده کتائب حزب‌الله نیز را در حمله پهپادی آمریکا به خودرویش در بغداد کشته شد.

آن‌ها افزودند: «نخستین قدم ما باید انجام حملاتی ویرانگر در پاسخ به حملات مرگبار جمهوری اسلامی ایران باشد. این اقدامات نه تنها برای پایان‌دادن به تشدید تنش‌های تهران و حفظ امنیت سربازان آمریکایی، بلکه برای بازدارندگی و اجتناب از جنگ باید صورت گیرد. ارتش ایالات متحده باید اهداف با ارزش جمهوری اسلامی ایران از جمله اهداف مرتبط با برنامه هسته‌ای، نیروی دریایی و زیرساخت‌های صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران را نابود کند. حملات از راه دور به انبارهای خالی دردی را دوا نمی‌کند. مماشات هرگز جواب نداده است و اکنون کاری از پیش نمی‌برد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنس و پومپئو همچنین ضمن انتقاد از آزادی شش میلیارد دلار دارایی ایران در قبال رهایی گروگان‌های آمریکایی از زندان‌های جمهوری اسلامی، اقدام بایدن در خارج کردن نام حوثی‌ها از فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده و همچنین تلاش دولت کنونی برای احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران، گفتند: «جنگی که از هفتم اکتبر و با حمله حماس به اسرائیل آغاز شده، نتیجه این مماشات است. دولت بایدن با امتناع از پاسخ قاطع به تشدید اقدامات و حملات جمهوری اسلامی ایران، به این مماشات ادامه می‌دهد.»

این دو عضو ارشد پیشین کابینه دونالد ترامپ ضمن دفاع از برنامه‌های او از جمله خروج از برجام و فشار حداکثری به جمهوری اسلامی، خواستار لغو معافیت ۱۰ میلیارد دلاری از تحریم‌ها که آمریکا در ماه نوامبر برای جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته است، شدند و گفتند که این پول تنها هزینه تامین مالی تروریسم در خاورمیانه می‌شود.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه