شرکت هنرمندان عربستان سعودی در نخستین جشنواره بین‌المللی جاز در ریاض

گروه جاز «قروشه» امیدوار است که با تغییرهایی که در عرصه فرهنگ و هنر عربستان سعودی صورت گرفته است بیش از ‏پیش مورد توجه دوستداران این نوع موسیقی قرار بگیرد

گروه چهار نفره قروشه در ریاض روی صحنه می‌رود ـ اینستاگرام Garwasha

در پی تحولات گسترده‌ای که در عرصه فرهنگ و هنر عربستان سعودی صورت گرفته است، جشنواره بین‌المللی جاز در ریاض از هفتم تا نهم فوریه با حضور هنرمندان و طرفداران این نوع موسیقی برگزار می‌شود.

در این جشنواره نوازندگان شناخته‌شده این ژانر موسیقی، از جمله کوکوروکو،‌ چاکا کان، و بسیاری دیگر حضور خواهند داشت. یک گروه جاز عربستان سعودی امیدوار است بتواند در جریان رنسانس موسیقی در این پادشاهی صدایش را به گوش مخاطبان بیشتری برساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه چهار نفره قروشه (Garwasha) روز جمعه در ریاض روی صحنه می‌رود تا پس از سال‌ها فعالیت، استعدادهایش را به نمایش بگذارد.

عبدالرحمان خواشکی، با نام هنری «کوش»، نوازنده بیس گیتار، درباره حضور در این جشنواره به عرب‌ نیوز گفت: «می‌خواهیم نشان دهیم که فعالیتمان فقط محدود به موسیقی زیرزمینی نیست. هنرمندان زیادی پیش از ما این کار را کرده‌اند و کوشیده‌اند در این عرصه فعالیت کنند، اما هنوز آگاهی زیادی وجود ندارد.»

حسن خضر، نوازنده درام، نیز با تاکید بر تحولات گسترده‌ای که در عرصه موسیقی عربستان سعودی صورت گرفته است گفت: «هنوز نمی‌توانیم باور کنیم که هنرمندان مطرح جهانی در موسیقی جاز قرار است به اینجا بیایند.»

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by GARWASHA (@_garwasha_)

اعضای گروه موسیقی قروشه در روزهایی که اجرای عمومی محدودی میسر بود گرد هم آمدند و نخستین کنسرت را در سال ۲۰۱۷ در جشنواره‌ای در مرکز فرهنگی ملک فهد اجرا کردند.

در آن زمان آن‌ها تازه فارغ‌التحصیل شده بودند و تصمیم داشتند جذب حرفه‌های تخصصی‌شان شوند، اما با ایجاد فرصت‌های بیشتر برای اجرای موسیقی در عربستان سعودی، این رشته را برای مسیر اصلی زندگی‌شان انتخاب کردند.

ریاض در فوریه ۲۰۱۸ میزبان یک جشنواره موسیقی با حضور چند هنرمند مطرح جاز بود. یک ماه پس از آن، جشنواره دیگری با حضور هنرمندان جاز، از جمله مک‌کوی تاینر، کنی گرت، چاربل روهانا، و برخی دیگر از نوازندگان شناخته‌شده برگزار شد.

کوش درباره حضور این هنرمندان در عربستان سعودی گفت: «همان موقع مطمئن شدم که فعالیت در رشته موسیقی جاز شغل من خواهد بود.»

 موسیقی قروشه ترکیبی از جاز روان و سرشار از ساز الکترونیکی سینت‌سایزر (ترکیب‌کننده) است که با نوای عربی ترکیب شده است.

این گروه علاوه بر عبدالرحمان خواشکی و حسن خضر دو هنرمند دیگر به نام‌های مازن لاوند، گیتاریست، و رامی امین، نوازنده کیبورد، دارد. مازن در کالج موسیقی برکلی در بوستون تحصیل کرده و کوش نیز اکنون در کالج موسیقی لس‌ آنجلس مشغول تحصیل است.

عربستان سعودی پیش از این نیز شاهد برگزاری کنسرت‌هایی با حضور نوازندگان مطرح موسیقی متال بوده است. فقط چند سال از لغو ممنوع بودن موسیقی و رقص در آن کشور می‌گذرد. اکنون قرار است که تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۶۵ هزار فرصت شغلی در حوزه موسیقی در این پادشاهی ایجاد شود.

بیشتر از موسیقی