افزایش نگرانی درباره سلامتی شاه چارلز؛ «عملیات پل منای» چیست؟‌

اسم رمز برای مرگ اعضای خانواده سلطنتی در ابتدا برای جلوگیری از درز خبر درگذشت در مطبوعات پیش از اعلام رسمی باب شد

چارلز سوم، پادشاه بریتانیا- Andrew Milligan / POOL / AFP

شاه تاجدار، چارلز سوم بعد از درگذشت مادرش، ششم مه ۲۰۲۳ در سن ۷۳ سالگی بر تخت سلطنت نشست.

ملکه فقید الیزابت دوم ۱۱ روز بعد از مرگ در ۸ سپتامبر در کلیسای یادبود جورج ششم در ویندزر به خاک سپرده شد.

درگذشت پادشاه به قدری اهمیت دارد که لازم است برای تضمین انتقال آرام قدرت برنامه‌ریزی فراوانی انجام شود.  

برای ملکه این طرح «عملیات پل لندن» نام گرفت و همه‌چیز از نحوه اطلاع‌رسانی به مردم، ادای احترام پیش از تدفین تا تشییع پیکر او در آن مشخص شد. صدها نفر از مردم سوگوار ساعت‌ها در صف ایستادند تا برای آخرین بار به ملکه ادای احترام کنند و میلیون‌ها نفر نیز آخرین وداع او را با حضور رهبران جهان و سران کشورها در کلیسای وست‌مینستر تماشا کردند.

«عملیات پل لندن» شامل جزئیات کامل چیزی بود که طی ۱۰ روز بعد از مرگ ملکه رخ می‌داد، از قبیل اینکه تابوت او به کجا می‌رود، نخست‌وزیر چگونه این خبر را اعلام می‌کند، و چارلز نخستین روزهای خود را در مقام پادشاه چگونه سپری خواهد کرد.

و درگذشت ملکه، به این معنی است که باید طرحی جدید برای درگذشت چارلز، پادشاه جدید، آماده شود.

«عملیات پل منای» چیست؟‌

«عملیات پل لندن» در همان اوایل دهه ۱۹۶۰، درست چند سال بعد از تاجگذاری ملکه طرح‌ریزی شد و بارها در سال‌های پیش از درگذشت او در سال ۲۰۲۲ مورد بازنگری قرار گرفت. نام رمز مرگ احتمالی چارلز سوم، «عملیات پل منای» است که نام آن از نخستین پل معلق آهنی جهان در انگلسی (Anglesey)، ولز گرفته شده است.

به گفته سایمن مورگان، افسر حفاظت سلطنتی، مقدمات «پل منای» اندکی بعد از مرگ ملکه فقید آغاز شد. او در آن زمان طی گفت‌وگویی با تودی (Today) گفت: «حتی پادشاه نیز پذیرفت تا زمانی که عمر به او مجال بدهد این نقش را برعهده می‌گیرد.»

«این باید پس ذهنتان باشد که او ۷۳ سال سن دارد، و باید با همراهی پلیس دوباره برنامه‌ریزی برای آینده را شروع کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردم چگونه از درگذشت ملکه باخبر شدند؟

روز درگذشت ملکه را روز موعود (D-Day) نامیدند، و هر روز بعد از آن را D+1 و D+2 و غیره نام‌گذاری کردند. بر پایه اسناد منتشرشده، ساعاتی بعد از مرگ ملکه یک «زنجیره تماس» برای اطلاع به نخست‌وزیر، دبیر کابینه، و چندین وزیر ارشد و مقام‌های دولتی برقرار ‌شد.

برای ادای احترام به ۷۰ سال سلطنت ملکه، تابوتش از طریق اسکاتلند از بالمورال به ادینبورگ از مقابل مردم عبور کرد و پیش از مراسم خاکسپاری در ۱۹ سپتامبر، به مدت چهار روز در تالار کلیسای وست‌مینستر گذاشته شد.

بیش از ۲۵۰ هزار نفر از سراسر خیابان‌های لندن صفی نسبتا منظم تشکیل دادند و به سمت تالار قدیمی کاخ وست‌مینستر روانه شدند تا ادای احترام کنند.

سپس تابوت ملکه فقید را به محل آرامگاه نهایی او در کلیسای بزرگ جورج ششم در ویندزر بردند.  

«عملیات پل منای» چگونه انجام می‌شود؟

انتظار می‌رود اعلام «عملیات پل منای» بسیار مشابه «عملیات پل لندن» باشد.

به محض شروع «پل منای»، ویلیام، شاهزاده ولز، که در ردیف بعدی تاج و تخت قرار دارد، در کنار کیت میدلتون،‌ همسرش که انتظار می‌رود ملکه همسر شود، به پادشاهی می‌رسد.  

سپس پادشاه جدید، مانند چارلز در ۹ سپتامبر، مردم را خطاب قرار می‌دهد و مردم پیش از مراسم مشایعت وارد یک دوره عزای ملی می‌شوند.

مانند [خبر درگذشت] ملکه، نخست‌وزیر و همچنین دفتر شورای خصوصی پادشاه از طریق منشی خصوصی شاه مطلع می‌شوند.

به دبیران دائم وزارتخانه‌ها برای اطلاع‌رسانی به وزرای دولت متنی داده می‌شود و دبیر کابینه برای کارمندان ارشد دولتی ایمیلی ارسال می‌کند. بعد از دریافت این ایمیل پرچم‌های سراسر [خیابان] وایت‌هال به حالت نیمه‌افراشته درمی‌آید.

چرا برای مرگ یک عضو خانواده سلطنتی اسم رمز داریم؟‌

اسم رمز برای مرگ اعضای خانواده سلطنتی در ابتدا برای جلوگیری از درز خبر درگذشت در مطبوعات پیش از اعلام رسمی باب شد.  

استفاده از اسم رمز، مانع اطلاع متصدیان تلفن در کاخ باکینگهام پیش از انتشار عمومی خبر می‌شد.

با این حال، اکنون نام رمز به دانش عمومی تبدیل شده است.

مراسم خاکسپاری ملکه مادر و شاهدخت دایانا با اسم رمز «عملیات پل تای» منتشر شد و تا زمان درگذشت مادر شاه فقید در سال ۲۰۰۲ در سن ۱۰۱ سالگی، ۲۲ سال از عمر این برنامه‌ها می‌گذشت.

نام رمز درگذشت دوک فقید ادینبورگ، «عملیات پل فورت» نام داشت، که مراسم خاکسپاری او در کلیسای سنت جورج ویندزر انجام شد و تابوتش در محراب سلطنتی قرار گرفت.  

© The Independent

بیشتر از جهان