یک نظامی سابق استرالیا متهم به جرایم جنگی در افغانستان خواهان تجدیدنظر در حکم دادگاه شد

رابرتز اسمیت به قتل شش شهروند غیرنظامی در افغانستان در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ متهم است

بن رابرتز اسمیت، عضو سابق هنگ خدمات هوایی ویژه استرالیا (ساس/SAS)، که به جرایم جنگی در افغانستان متهم است، دوشنبه، ۵ فوریه (۱۶ بهمن)، خواستار تجدیدنظر درحکم دادگاه فدرال استرالیا علیه خود شد. 

او در ژوئن ۲۰۲۳ نیز علیه سه روزنامه استرالیایی که گزارش‌هایی مبنی بر جرایم جنگی او در افغانستان منتشر کردند، شکایت کرده بود، اما دادگاه شکایت او را  رد کرد

سه رسانه استرالیایی، شامل سیدنی مورنینگ هرالد، ایج و کانبرا تایمز، در ۲۰۱۸ گزارش‌هایی منتشر کردند که بر اساس آن‌ها، رابرتز اسمیت در جریان ماموریتش در افغانستان در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، شش شهروند غیرنظامی آن کشور را به قتل رسانده است‌.  

بن رابرتز اسمیت که دارنده نشان صلیب ویکتوریا، عالی‌ترین نشان افتخار استرالیا است، این پرونده را برای رفع اتهام‌ها علیه خود و با عنوان «شکایت علیه افترا» باز کرد. اما پرونده مزبور که ۱۵ میلیون دلار نیز هزینه آن شد، سرانجام با شهادت بیش از ۳۰ تن مبنی بر دست داشتن او در قتل‌های غیرقانونی در افغانستان، به سود اسمیت پیش نرفت و او بازنده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، وکیلان این نظامی سابق ۴۵ ساله که دوشنبه، پنجم فوریه، درخواست تجدیدنظر کردند، ادعا می‌کنند که آنتونی بسانکو، قاضی دادگاه، در ارزیابی برخی از شواهد «اشتباه» کرده است. قرار است دادگاه تجدیدنظر دو هفته دیگر برگزار شود.

هرچند دادگاه هنوز این نظامی سابق را به جرم خاصی متهم نکرده است، اما به گزارش رسانه‌های استرالیایی، او تحت نظارت بازرسان است.

در طول محاکمه که بیش از یک سال به طول انجامید و بیش از ۱۰۰ روز آن به بررسی شواهد اختصاص یافت، شهادت‌های تکان‌دهنده‌ای درباره قتل‌هایی که سربازان استرالیایی در افغانستان مرتکب شده بودند، منتشر شد. برخی از این شواهد فاش می‌کرد که اقدامات این هنگ نظامی مملو از خشونت بوده است.  

پیش از آغاز این محاکمه مرتبط با افترا، رابرتز اسمیت معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سرباز در قید حیات استرالیایی بود که نامش بابت دستگیری یک فرمانده ارشد طالبان بر سر زبان‌ها افتاد.

بر اساس گزارش‌هایی که در ۲۰۱۸ در رسانه‌های استرالیایی منتشر شد، یکی از اتهام‌های او این بود که یک شهروند افغانستان را که دستبند داشت، با لگد از صخره پرت کرده و سپس به زیردستانش دستور داده است به او شلیک کنند. 

طبق این گزارش‌ها، او همچنین در دوران حضورش در افغانستان یک شهروند این کشور را که پای مصنوعی داشت، به رگبار بسته و سپس پای او را به یک میکده ارتش برده و در کنار همرزمانش، از آن به مثابه وسیله‌ای برای نوشیدن استفاده کرده است.

رابرتز اسمیت همچنین مسئول قتل یک شهروند سالمند افغانستان شناخته شد که در دوران ماموریت او در این کشور در ۲۰۰۹، در یک تونل پنهان شده بود. 

بازرس کل نیروهای دفاعی استرالیا در نوامبر ۲۰۲۰ فاش کرد که سربازان این کشور در زمان حضور در افغانستان، به‌‌ویژه بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶، قتل‌های غیرقانونی مرتکب شده‌اند که می‌توانند جنایت جنگی دانسته شوند. ارتش استرالیا هم تحقیقات را در این زمینه آغاز کرد و مشخص شد که برخی از سربازان این کشور حدود ۳۹ شهروند بیگناه افغانستان را به قتل رسانده‌اند.

با این حال، پلیس فدرال استرالیا فقط یکی از این سربازان را به نام اولیور شولز، ۴۱ ساله، با اتهام جنایت جنگی در افغانستان بازداشت کرد. این سرباز متهم است که در زمان ماموریتش در افغانستان، یک شهروند غیرنظامی و بیگناه این کشور را به قتل رسانده است.

 شولز نخستین سرباز استرالیایی است که پس از بیش از دو سال تحقیقات دولت استرالیا درباره قتل ۳۹ شهروند افغانستان و زندانی کردن تعدادی دیگر، بازداشت می‌شود.

بیشتر از جهان