نخستین سرباز استرالیایی متهم به جنایت جنگی در افغانستان بازداشت شد

تعدادی از سربازان استرالیایی به کشتن ۳۹ شهروند غیرنظامی در افغانستان متهم‌اند

سربازان ارتش استرالیا و نیوزلند در ملبورن در حال یادبود سر بازانی که حین انجام وظیفه در افغانستان جان دادند،  25 آوریل 2022 - WILLIAM WEST / AFP

پلیس فدرال استرالیا اولیور شولز، سرباز ۴۱ ساله استرالیایی متهم به جنایات جنگی در افغانستان، را بازداشت کرد. این سرباز متهم است که در زمان ماموریتش در افغانستان، یک شهروند غیرنظامی افغان را بی‌گناه به قتل رسانده است.

شولز نخستین سرباز استرالیایی است که پس از بیش از دو سال تحقیقات دولت استرالیا درباره قتل ۳۹ شهروند افغانستان و زندانی کردن تعدادی دیگر بازداشت می‌شود.

به گزارش فرانس ۲۴، اولیور شولز متهم است که در سال ۲۰۱۲ در استان ارزگان یک مرد غیرنظامی را به قتل رسانده است. ویدیویی که از این حادثه ضبط شده است، نشان می‌دهد که شولز در میان گندم‌زارها به این مرد غیرمسلح شلیک می‌کند.

پلیس استرالیا در بیانیه‌ای، درباره دستگیری شولز اعلام کرد که شولز را در منطقه‌ای به نام گلوبرن دستگیر کرده‌اند. در این بیانیه همچنان آمده است، «گفته می‌شود که او در زمانی که با نیروهای دفاعی استرالیا به افغانستان اعزام شده بود، یک مرد افغان را به قتل رساند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در صورتی که اتهام شولز تایید شود، او احتمالا به جرم ارتکاب جنایت جنگی به حبس ابد محکوم خواهد شد.

طرح تحقیقات در مورد احتمال ارتکاب جنایات جنگی سربازان استرالیایی زمانی در دستور کار دولت این کشور قرار گرفت که شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی در سال ۲۰۲۰ در یک گزارش تحقیقی، از جنایات سربازان استرالیایی در افغانستان پرده برداشت.

در این گزارش تحقیقی، ویدیوهایی از جمله ویدیو شلیک اولیور شولز به نمایش گذاشته شد که نشان‌دهنده قتل شهروندان بی‌گناه افغانستان و زندانی کردن خودسرانه آن‌ها بود. این برنامه همچنین روش‌های ابداعی سربازان برای شکنجه افراد را نیز فاش کرد.

پخش این برنامه شوک عمیقی به دولت و مردم استرالیا وارد کرد، زیرا شهروندان این کشور برای ارتش خود احترام خاصی قائل‌اند. به دستور دولت اسکات موریس، نخست‌وزیر وقت استرالیا، تحقیقات در این زمینه آغاز شد.

پس از تکمیل تحقیقات، مشخص شد که سربازان استرالیایی در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ چندین فقره جنایت مرتکب و طی ۲۳ واقعه جداگانه، حدود ۳۹ شهروند افغانستان را به قتل رسانده‌اند. بیشترین این قتل‌ها بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ رخ دادند و اوج آن‌‌ها در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ بود.

سربازان استرالیایی اسیران جنگی را می‌کشتند و بعد چنان صحنه‌آرایی می‌کردند که گویا در جنگ کشته شده‌اند. بر اساس این تحقیقات، مشخص شد ۲۵ سرباز این کشور در کشتار افغان‌ها دست داشته‌اند. پلیس تحقیقات خود را با بازجویی از ۱۹ تن آغاز کرد و حتی مجری برنامه‌ای که این گزارش تحقیقی را منتشر کرد، نیز تحت بازپرسی قرار گرفت. پس از آن، مقام‌های ارشد ارتش استرالیا بابت اعمال خلافکارانه سربازان این کشور بدون هیچ قیدوشرطی از مردم افغانستان عذرخواهی کردند. 

قرار است که اولیور شولز روز دوشنبه برای اولین بار مقابل قاضی دادگاه حاضر شود. شولز از سربازان تشویق‌شده ارتش استرالیا است که بابت خدماتش در افغانستان، مدال افتخار هم گرفته است. 

پس از سال ۲۰۰۱، استرالیا نیز مانند دیگر کشورهای عضو ناتو، ۲۵ هزار سرباز به افغانستان اعزام کرد. بخش زیادی از این سربازان در استان ناامن و پردردسر ارزگان، در همسایگی هلمند و قندهار، مستقر شدند. 

بیشتر از جهان