جزئیات بیشتری از طرح آتش‌بس موقت حماس و اسرائیل منتشر شد

بر اساس یافته‌های روزنامه واشنگتن ‌پست، در طرح پیشنهادی حاضر، به‌ازای آزادی هر گروگان غیرنظامی اسرائیلی، شش ‏زندانی فلسطینی آزاد می‌شوند. مدت توقف درگیری‌ها نیز شش هفته تعیین شده است

روزنامه واشنگتن‌ پست روز چهارشنبه ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) جزئیات بیشتری از طرح پیشنهادی آتش‌بس میان ارتش اسرائیل و نیروهای حماس در نوار غزه را منتشر کرد. بر اساس داده‌هایی که در اختیار واشنگتن‌ پست قرار گرفته است، در صورت نهایی و امضا شدن این توافق جدید، در ازای یک وقفه شش هفته‌ای در جنگ و نیز آزادی شماری از زندانیان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل، همه گروگان‌های غیرنظامی اسرائیل که در اختیار حماس‌اند آزاد خواهند شد.

یافته‌های روزنامه واشنگتن‌ پست نشان می‌دهد که در این طرح پیشنهادی، به‌ازای آزادی هر گروگان غیرنظامی اسرائیلی، شش زندانی فلسطینی آزاد می‌شوند.

در این طرح همچنین پیش‌بینی شده است که نیروهای نظامی اسرائیل باید از مناطق پرجمعیت نوار غزه خارج شوند و دولت اسرائیل نیز باید اجازه دهد که کمک‌های انسان‌دوستانه خارجی به‌طور گسترده‌ و منظم وارد نوار غزه شود. بر اساس گزارش‌ها، این طرح با میانجیگری دولت‌های آمریکا و مصر و قطر آماده شده است. قطر میزبان شماری از اصلی‌ترین رهبران حماس است و در دور نخست مبادله گروگان‌های اسرائیلی با زندانیان فلسطینی نیز نقش مهمی ایفا کرد. هرچند انتشار اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در ارزیابی نقش قطر، هفته گذشته موجب خشم مقام‌های قطری شد.

به‌ گزارش واشنگتن‌ پست، طرح کنونی را نمایندگان دولت مصر در اختیار حماس قرار داده‌اند و دولت اسرائیل نیز در حال حاضر با چهارچوب کلی توافق موافقت کرده است.

پیش‌تر، خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی به‌نقل از یکی از مقام‌های حماس نوشته بود که این طرح همچنان در حال بررسی است و حماس هنوز تصمیمی درباره آن نگرفته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌ گفته این مقام حماس، این پیشنهاد در بر دارنده برقراری آتش‌بسی سه‌مرحله‌ای است که طی آن، حماس ابتدا گروگان‌‌های غیرنظامی اسرائیلی را که باقی‌‌ مانده‌اند آزاد خواهد کرد. در مرحله بعدی، حماس سربازان و در نهایت اجساد گروگان‌های کشته‌شده را تحویل خواهد داد.

بر اساس تازه‌ترین ارزیابی‌ منابع اسرائیلی، نیروهای حماس همچنان ۱۰۹ گروگان، از جمله شهروندان مسن و افرادی که کودک محسوب می‌شوند، در اختیار دارد. همچنین، پیکرهای ۲۷ تن از شهروندان کشته‌شده اسرائیلی‌، اعم از نظامی و غیرنظامی، همچنان در اختیار حماس است.

گزارش‌های پیشرفت در مذاکرات توافق آتش‌بس شش هفته‌ای و آزادی گروگان‌های اسرائیلی در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، قاطعانه گفت نه ارتش اسرائیل از نوار غزه خارج می‌شود و نه دولت او هزاران زندانی فلسطینی را- که او تروریست خواند- آزاد خواهد کرد.

 آینده اداره نوار غزه نیز از دیگر موضوع‌های محوری است که به‌نظر می‌رسد همچنان هیچ چشم‌انداز روشنی برای آن وجود ندارد. مقام‌های ارشد دولت نتانیاهو تاکید کرده‌اند که پس از پایان جنگ و شکست خوردن کامل حماس، ارتش اسرائیل حضور و امکانات نظامی‌اش را در نوار غزه حفظ خواهد کرد.

بیشتر از جهان