وزیر امور راهبردی اسرائیل در کاخ سفید درباره آینده غزه رایزنی می‌کند

آنتونی بلینکن قرار است هفته آینده برای ششمین بار از آغاز جنگ به اسرائیل سفر کند

 اکسیوس در گزارشی به نقل از دو منبع آگاه نوشت که ران درمر، وزیر امور راهبردی اسرائیل، روز چهارشنبه ۳۱ ژانویه‌ (۱۱ بهمن) در ادامه تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای دستیابی به توافقی جدید بین اسرائیل و حماس برای آتش‌بس در غزه و آزادی گروگا‌ن‌ها، به واشینگن می‌رود تا با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و دیگر مقام‌های ارشد دولت بایدن بر سر جنگ در غزه و برنامه‌های اسرائیل برای غزه پس از جنگ گفت‌وگو کند.

این دیدار از این نظر مهم ارزیابی می‌شود که درمر یکی از نزدیک‌ترین افراد به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل محسوب می‌شود. از این‌رو، او به تفکر نتانیاهو از جمله در مورد راهبرد ایالات متحده پس از جنگ برای عادی‌سازی احتمالی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی، با هدف گشودن مسیری برای تاسیس یک کشور فلسطینی اشراف کامل دارد.

درمر پیش از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، نماینده اسرائیل در مذاکرات حساس بر سر توافق کلانی بود که دولت بایدن درصدد بود با عربستان سعودی به دست آید؛ توافقی که به عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و پادشاهی سعودی نظر داشت.

گمان می‌رود راهبرد دولت بایدن در مورد غزه پس از جنگ بخشی از گفت‌وگوهای درمر در کاخ سفید را تشکیل دهد. راهبردی که به نوشته اکسیوس، مقام‌های ارشد ایالات متحده، از جمله جیک سالیوان و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، آن را به طور آشکارا و در خفا پیش بردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، بلینکن قرار است هفته آینده ششمین سفر خود به اسرائیل، از زمان حمله حماس به این سو، را انجام دهد. او در دیدار خود از اسرائيل که از سوم فوریه به مدت سه روز طول خواهد کشید، با مقام‌های این کشور گفت‌وگو خواهد کرد.

به نظر می‌رسد دولت بایدن به دنبال آن است از توافق احتمالی صلح بین اسرائیل و عربستان سعودی به‌عنوان اهرمی برای اجرای طرح اسرائیل برای غزه پس از جنگ استفاده کند.

در این صورت، نتانیاهو در نهایت باید تصمیم بگیرد که برای دستیابی به یک توافقی تاریخی بر سر عادی‌سازی روابطش با پادشاهی سعودی، خود را باید برای چه ضربه سیاسی احتمالی در داخل کشور آماده کند.

مشخص نیست دولت بایدن چگونه می‌تواند نتانیاهو را که همواره مخالف راه حل دو کشوری بوده به نرمش وا دارد. به‌ویژه که نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه به صراحت گفت نه ارتش اسرائیل از نوار غزه خارج خواهد شد و نه اسرائیل چند هزار زندانی فلسطینی که او آن‌ها را «تروریست» توصیف کرد، آزاد می‌کند. تایمز اسرائیل به‌ نقل از نتانیاهو نوشت: «قطعا هیچ یک از این اتفاق‌ها نخواهد افتاد و اسرائیل پیروز جنگ است.»

از سوی دیگر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز سه‌شنبه در جریان دیدار با از محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، در کاخ سفید از او خواست که «تمام تلاش‌های ممکن» برای واداشتن حماس به «آزادی گروگان‌ها» انجام شود.

یک روز پیش از آن، آل ثانی تاکید کرد که دوحه با این‌که میزبان رهبران گروه حماس است، اما اهرمی برای فشار بر این گروه ندارد. نخست‌وزیر قطر افزود: «ما [میزبانی آنها] را به عنوان کانال ارتباطی می‌بینیم که برای اهداف خوب از آن استفاده می‌شود.»

بلینکن در اوایل ماه جاری یک رشته‌ دیدارهای پرتنشی را با بنیامین نتانیاهو و اعضای کابینه جنگ او داشت. او در این سفر در دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در رام‌الله، از «گام‌های مشخص» برای ایجاد یک کشور فلسطینی حمایت کرد.

هم‌زمان، امیر اوهانا، رئیس کنست، هفته آینده در سفری دیپلماتیک به واشنگتن قرار است با مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، دیدار کند. او پدر یکی از گروگان‌های سابق حماس، امیلی هند ۹ ساله، است که در ماه نوامبر در چارچوب آتش‌بسی موقت آزاد شد.

از سوی دیگر، در آستانه سفر احتمالی وزیر امور راهبردی اسرائیل به آمریکا، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای در مورد «وضعیت انسانی وحشتناک و به‌سرعت رو به وخامت» در نوار غزه ابراز نگرانی کرده است.

بیشتر از جهان