اکسیوس: کشورهای عربی در مورد اداره غزه پس از جنگ نشستی محرمانه برگزار کردند

این نشست نشانه دیگری از افزایش هماهنگی بین عربستان سعودی و تشکیلات خودگردان فلسطین محسوب می‌شود

پایگاه خبری اکسیوس روز دوشنبه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) به نقل از سه منبع آگاه نوشت که مقام‌های ارشد امنیت ملی عربستان سعودی، اردن، مصر و تشکیلات خودگردان فلسطین ۱۰ روز پیش مخفیانه در ریاض دیدار کرده‌اند تا برنامه‌های پس از جنگ غزه را هماهنگ و درباره راه‌های مشارکت مجدد تشکیلات خودگردان فلسطینی در حکومت بر این منطقه گفت‌وگو کنند.

این نشست از آن رو مهم تلقی می‌شود که می‌توان آن را نشانه دیگری از افزایش هماهنگی بین عربستان سعودی و تشکیلات خودگردان فلسطین در ماه‌های اخیر به‌ویژه از زمان آغاز جنگ غزه، محسوب کرد.

 به نوشته اکسیوس، تشکیلات خودگردان فلسطین و متحدان عرب آن به طور فزاینده‌ای در حال گفت‌وگو درباره برنامه‌های پس از پایان جنگ غزه‌اند، اما دولت اسرائیل در مورد نحوه اداره نوار غزه در صورت دستیابی به هدفش برای شکست حماس، سخنی نگفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با اجازه دادن به تشکیلات خودگردان فلسطین برای ایفای نقش در غزه مخالف است، اما هنوز جایگزینی برای آن پیشنهاد نکرده است. ژنرال هرزی حلوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، به کابینه امنیتی این کشور هشدار داده که بدون برنامه دیپلماتیک برای پس از پایان جنگ، دستاوردهای نظامی تل‌آویو در غزه ممکن است از بین برود.

وب‌سایت اکسیوس به نقل از منابع آگاه نوشت که نشست ریاض به میزبانی مساعد بن محمد العیبان، مشاور امنیت ملی عربستان سعودی، برگزار شد. این منابع دیگر شرکت‌کنندگان این نشست را ماجد فرج، رئیس دستگاه اطلاعات عمومی تشکیلات خودگردان فلسطین، و همتایان مصری و اردنی او معرفی کردند.

دو منبع نیز تاکید کردند که مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی از طریق برخی شرکت‌کنندگان، در جریان مذاکرات این نشست قرار گرفتند. این منابع اعلام کردند که مقام‌های امنیتی عربستان سعودی، مصر و اردن به ماجد فرج گفتند که تشکیلات خودگردان فلسطین باید اصلاحات جدی انجام دهد تا بتواند رهبری سیاسی‌اش را احیا کند.

در عین حال، یکی از درخواست‌هایی که آن‌ها مطرح کردند این بود که در صورت تشکیل دولت جدید فلسطین، نخست‌وزیر جدید بخشی از اختیاراتی را هم که در سال‌های اخیر و در دوره ریاست محمود عباس در دست رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین متمرکز بود، داشته باشد.

 یک منبع مطلع گفت که سعودی‌ها، مصری‌ها و اردنی‌ها تاکید کردند که این اصلاحات برای بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به حکومت غزه پس از دوره انتقالی پایان جنگ ضروری است.

به گفته این منابع، مشاور امنیت ملی عربستان سعودی در این نشست گفت که ریاض همچنان به پیشبرد عادی‌سازی روابط با اسرائیل در ازای گام‌های عملی و برگشت‌ناپذیر تل‌آویو که مسیری به سوی تشکیل کشور فلسطین ایجاد می‌کند، علاقه‌مند است؛ حتی اگر این اتفاق بلافاصله رخ ندهد.

این نشست محرمانه در حالی برگزار شد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اوایل ماه جاری در مجمع جهانی اقتصاد گفت که راهبرد دولت بایدن برای غزه پس از جنگ این است که عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی را به ایجاد مسیری برای ایجاد یک دولت فلسطینی مرتبط کند.

دولت بایدن به تشکیلات خودگردان فلسطین فشار می‌آورد که اصلاحات لازم را انجام دهد تا بتواند در نوار غزه نقش ایفا کند. در همین حال نتانیاهو را نیز تحت فشار گذاشته است تا با گفت‌وگو درباره طرح پس از جنگ در غزه و اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین چگونه می‌تواند بخشی از دولت آینده آنجا باشد، موافقت کند.

بیشتر از جهان