فرزند وزیر معادن و نفت طالبان که به فساد متهم است، به‌عنوان سفیر طالبان برای سفارت افغانستان در ازبکستان گمارده شد

شهاب‌الدین دلاور در میان رقبایش در درون طالبان به «شیخ دلار» معروف است

ساختمان سفارت افغانستان در تاشکند و شهاب‌الدین دلاور - چیدمان: ایندیپندنت فارسی

دو منبع آگاه در ازبکستان به ایندیپندنت فارسی گفتند که مخفور‌الله دلاور، فرزند شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن و نفت طالبان، به‌عنوان سفیر طالبان برای سفارت افغانستان در ازبکستان منصوب شده است.  

این دو منبع آگاه افزودند که یک هفته قبل مخفورالله ۲۹ ساله حکم انتصاب خود را به خالد علمی، سفیر افغانستان در تاشکند، سپرد.  

این منابع آگاه تصریح کردند که مخفورالله دلاور از چهار ماه پیش به این‌سو، به‌عنوان دستیار اول سفیر افغانستان در ازبکستان گمارده شده بود و این اقدام، تلاش شهاب‌الدین دلاور برای گمارده شدن فرزندش به‌عنوان سفیر این گروه در ازبکستان بود.  

رژیم طالبان در این مورد ابراز نظری نکرده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان با اعمال سرکوب و اختناق شدید در افغانستان حکومت می‌کنند و رسانه‌های داخلی این کشور اجازه ندارند که از عملکرد این رژیم و مقام‌های آن انتقاد کنند. رژیم طالبان اجازه نمی‌دهد که رسانه‌ها و نهادهای ناظر بر فعالیت‌های اقتصادی‌‌شان نظارت داشته باشد.  

ازبکستان روابط نزدیکی با حکومت طالبان دارد. آغاز روابط تاشکند با طالبان به دوران حکومت پیشین افغانستان برمی‌گردد که چندین هیئت طالبان به ازبکستان سفر کردند. پس از سرنگونی نظام جمهوریت در افغانستان، مقام‌های ازبکستان نیز به کابل رفتند و با مقام‌های طالبان دیدار کردند. شهاب‌الدین دلاور نیز سفرهایی به ازبکستان داشته است.  

وزیر معادن و نفت طالبان و فرزندش به فساد متهم‌اند، اما گمان می‌رود که رژیم طالبان به‌دلیل ترس از «رسوایی» از پی‌گیری و آشکارسازی این موضوع صرف نظر کرده است.  

امرالله صالح، معاون پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان، شهریور ماه سال‌ جاری مدعی شده بود که شهاب‌الدین دلاور در ناپدید شدن و «سرقت» ۲۵ میلیون دلار از درآمد معدن زغال سنگ سمنگان در شمال افغانستان دست دارد. 

او گفته بود که درآمد زغال‌سنگ از طریق حواله ارسال شده است و این در حالی است که این مبلغ باید از طریق بانک انتقال داده می‌شد و مقداری از پول‌های دزدیده‌شده به حساب پسر وزیر معادن و نفت طالبان در دبی حواله شده است.  

شهاب‌الدین دلاور در میان رقبایش در درون طالبان به «شیخ دلار» معروف است. گفته می‌شود که او به‌دلیل عضویت در دفتر سیاسی طالبان در قطر در دوران حکومت پیشین افغانستان، در قطر سرمایه‌گذاری کرده است، اما میزان سرمایه‌گذاری او مشخص نیست.  

رژیم طالبان به انحصار شدید قدرت در افغانستان متهم است و در میان مقام‌های ارشد این گروه هم رقابت زیادی برای تصاحب کرسی‌های دولتی و سفارت‌های افغانستان جریان دارد. شماری از مقام‌های ارشد طالبان در کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده‌اند و تلاش می‌کنند که با امتیاز حضور در بدنه رژیم طالبان، سرمایه‌هایشان را افزایش بدهند.  

در بیانیه‌های طالبان به شهاب‌الدین دلاور لقب «شیخ‌الحدیث» داده شده و او با همین پشتوانه تلاش زیادی برای نفوذ در میان رده‌های میانی و پایین طالبان انجام داده است. گفته می‌شود که شهاب‌الدین دلاور، صاحب مدارس دینی است. پیش‌تر، وزارت معادن و نفت طالبان گفته بود که شهاب‌الدین دلاور به مراسم عمامه‌گذاری طلبه‌های مدرسه «سیدالمرسلین» در شهر کابل رفته بود و به آن‌ها «آخرین حدیث صحیح البخاری» را آموزش داده است.

رژیم طالبان و مقام‌های آن بر گسترش آموزش دینی در افغانستان تاکید دارند و رقابت تنگاتنگی بین مقام‌های این گروه برای کنترل مدارس دینی شکل گرفته است.  

در حالی که مقام‌های طالبان جوانان افغانستان را به فراگیری آموزش‌های دینی تشویق می‌کنند، اما فرزندان خودشان مشغول تحصیل، کسب درآمد و کار در حکومت این گروه‌اند.