میانجیگری دوحه در آزادی گروگان‌های حماس؛ نخست‌وزیر قطر هفته‌ آینده به واشنگتن می‌رود

نخست‌وزیر قطر پیش از سفر به آمریکا در پاریس توقف می‌کند تا با روسای موساد و سیا و سازمان اطلاعات مصر گفت‌وگو ‌کند

نخست‌وزیر قطر در جریان نشست وزرای عرب در واشنگتن-OLIVIER DOULIERY / AFP

روزنامه تایمز اسرائیل به‌نقل از رسانه‌های عربی نوشت شیخ محمد عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، هفته آینده به واشنگتن می‌رود. 

هدف اصلی از سفر نخست‌وزیر امیرنشین قطر به آمریکا میانجیگری برای آزادی گروگان‌های گرفتار گروه حماس و برقراری آتش‌بس در نوار غزه است. 

هم‌زمان، خبرگزاری فرانسه نوشت نخست‌وزیر قطر پیش از سفر به آمریکا در پاریس توقف می‌کند تا با روسای سیا، موساد، و مقام‌های مصری مذاکره کند. 

مهم‌ترین موضوع این نشست چهارجانبه برقراری آتش‌بس موقت در نوار غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی حماس است. 

در این دیدار، ویلیام برنز، رئیس سیا، دیوید بارنئا، رئیس موساد، و عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر با وزیر خارجه قطر گفت‌وگو می‌کنند. به گفته رسانه‌های اسرائیلی، دست‌کم ۱۳۲ گروگان همچنان در اسارت گروه حماس‌اند. به‌نظر نمی‌رسد همه این ۱۳۲ گروگان زنده باشند. این افراد در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل گروگان گرفته‌ شدند.

بنابر گزارش کانال ۱۲ اسرائیل، علاوه‌ بر افراد شرکت‌کننده در جلسه پاریس، رونن بار، رئیس شین‌بت (آژانس امنیت اسرائیل)، در این جلسه حضور خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، در اواخر نوامبر، برنز و بارنئا با مقام‌های قطری و مصری دیدار کرده بودند تا برای برقراری آتش‌بسی کوتاه‌مدت به توافق برسند. در جریان آن آتش‌بس یک‌هفته‌ای، ۱۰۵ گروگان آزاد شدند. تلاش‌ برای رسیدن به توافقی دیگر و آزادی بقیه گروگان‌ها تا کنون به نتیجه نرسیده است.

حماس می‌گوید در صورتی که اسرائیل همه زندانیان فلسطینی را آزاد کند، آتش‌بس دائم برقرار شود و نیروهای اسرائیلی از غزه عقب‌نشینی کامل کنند، گروگان‌ها را آزاد خواهد کرد.

به گفته مقام‌های مصری، اسرائیل به‌تازگی پیشنهادی را مبنی آتش‌بس دو ماهه در ازای آزادی مرحله به مرحله گروگان‌ها داده است که حماس آن را رد کرده است. اما به‌نظر می‌رسد گفت‌و‌گوها ادامه داشته است. بنابر این پیشنهاد، یحیی سنوار و دیگر رهبران ارشد حماس در غزه اجازه خواهند داشت به کشوری دیگر بروند.

البته، همچنان شکافی عمیق میان شروط مورد نظر اسرائیل و حماس وجود دارد. اسرائیل از پذیرش آتش‌بس دائم خودداری می‌کند و حماس نیز از موضعش عقب نمی‌نشیند و می‌گوید فقط  در صورت برقراری آتش‌بس دائم و آزادی همه زندانیان فلسطینی، گروگان‌های باقی‌مانده را آزاد می‌کند.

به گزارش کانال ۱۲ اسرائیل، حماس درخواست کرده است که پیش از آغاز روند آزادی گروگان‌ها، وقفه‌ای ۱۰-۱۴ روزه در جنگ برقرار شود و به‌ازای هر گروگان، صدها «زندانی امنیتی» آزاد شوند و همه نیروهای اسرائیلی از نوار غزه خارج شوند.

بیشتر از جهان