شیب افزایشی قیمت انواع ارز در ایران؛ دلار از ۵۵ هزار تومان فراتر رفت

تحلیلگران درگیری‌های منطقه‌ای و نقش ایران در به‌ وجود آمدن تنش‌ها را از عوامل افزایش نرخ ارز می‌دانند

عکس تزیینی‌ــ تصویری مردی را با چند اسکناس دلاری در دست نشان می‌دهد‌ــ فرارو

قیمت انواع ارز در ایران که در روزهای اخیر روندی افزایشی یافته بود، روز پنجشنبه پنجم بهمن نیز با نوسان کمتری نسبت به روزهای قبل، همچنان افزایش یافت. گزارش‌ها از بازار معاملات نقدی نشان می‌دهد که هر دلار آمریکا روز پنجشنبه با قیمت ۵۵ هزار و ۵۵۰ تومان معامله شد. بهای یورو نیز به ۶۰ هزار و ۵۵۰ تومان رسید.

برخی کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران، آرامش نسبی بازار در روز پنجشنبه را به معاملات پشت‌‌خطی مرتبط دانسته‌اند و می‌گویند بازارساز تلاش می‌کند از سمت این بازار به بازار نقدی سیگنال بدهد. سایت اقتصادی تجارت‌نیوز در همین زمینه نوشت: «از ابتدای بازگشایی بازار ارز در روز جاری، قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی از ۵۵ هزار و ۹۰۰ تومان به سمت پایین هل داده شد و سپس به کف کانال ۵۵ هزار تومانی رسید.»

یکی از معیارهای معامله‌گران بازار ارز برای دستیابی به قیمت واقعی دلار، مقایسه آن با درهم امارات است. روز پنجشنبه قیمت درهم امارات به ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان رسید و از آنجا که قیمت دلار به درهم ۵۵ هزار و ۷۱۰ تومان است، این نرخ با قیمت دلار نقدی تهران برابری کرد.

بانک مرکزی ایران قیمت دلار حواله‌ای در مرکز مبادله ارز و طلا را برای پنجشنبه ۳۹ هزار و ۵۲۳ تومان و قیمت دلار اسکناس را ۴۲ هزار و ۹۲۲ تومان اعلام کرد. قیمت‌هایی که بانک مرکزی اعلام کرده، نشانه‌ای از افزایش قیمت‌ انواع ارز طی روزهای اخیر در خود ندارد و همین مسئله شگفتی تحلیلگران را برانگیخته است.

بازار ارز ایران طی روزهای گذشته به صورت متوالی روند افزایشی طی کرده و با رشد قیمتی قابل‌توجه مواجه بوده؛ به‌ طوری‌ که هر دلار آمریکا در کمتر از یک هفته از ۵۲ هزار تومان به بیش از ۵۵ هزار تومان رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد جان‌جان، کارشناس اقتصادی، درباره چرایی افزایش نرخ ارز در روز‌های اخیر سایت انتخاب گفت: «اخبار منفی منطقه و اخبار سیاسی داخلی روی افزایش انتظارات یا بدبینانه کردن انتظارات اقتصادی اثر داشته‌اند.»

این کارشناس اقتصادی به رویدادهای اخیر داخلی و منطقه‌ای از جمله درگیری‌های دریای سرخ، حملات متقابل جمهوری اسلامی و پاکستان، انفجارهای کرمان و جنگ حماس و اسرائیل اشاره کرد و گفت در هرکدام از این موارد افزایش نرخ ارز را شاهد بودیم.

سایت اقتصادی اکو ایران نیز در تحلیل وضعیت موجود نوشت: «بازار ارز در هفته‌های گذشته روند صعودی داشته، در حالی‌ که بازار سرمایه نه‌‌تنها هم‌جهت با آن حرکت نکرده، بلکه خروج پول حقیقی نیز افزایش یافته است. این مسئله نشان می‌دهد که افزایش رخ‌داده در بازار ارز تا حدودی از تحریک انتظارات از سمت افزایش تنش‌های منطقه‌ای نیز تاثیر گرفته و هنوز بازار سرمایه این افزایش نرخ ارز را باور نکرده است.»

بر مبنای این گزارش، با افزایش قیمت ارز و افزایش انتظارات تورمی بازار سرمایه باید سبز شود ولی عقب‌نشینی معامله‌گران بازار سرمایه می‌تواند ناشی از افزایش سطح ریسک‌ها باشد. بعد از ابلاغیه نحوه قیمت‌گذاری بنزین به شرکت‌های پالایشگاهی و هم‌زمان، وجود تنش‌های منطقه‌ای، مشخص نبودن عاقبت شرکت‌های خودروسازی با زیان انباشته و نگرانی کاهش مصرف گاز برای صنایع در زمستان، سطح ریسک بازار سرمایه بالا رفته و واگرایی بازار ارز و سرمایه را رقم زده است.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز درگیری‌های نظامی اخیر را در افزایش نرخ ارز موثر دانست و در گزارشی نوشت که در ماه‌های گذشته و پس از تشدید درگیری‌های نظامی در نوار غزه، سطح کلی ریسک‌های سیاسی در بازار افزایش یافت. برخی تحرکات نظامی دیگر مانند حملات موشکی در دریای ‌سرخ و پاسخ به‌ این حملات این ریسک‌ها را تشدید کرد و در نتیجه انتظارات تورمی فعالان بازار را بالا برد.

رشد سطح انتظارات تورمی با تقویت بخش تقاضا موجب رشد شاخص‌های ارزی و طلایی می‌شود. علاوه بر موارد ذکرشده، بررسی معاملات بورس در هفته‌های اخیر گویای آن است که برخی سرمایه‌گذاران در حال ترک صندوق‌های درآمد ثابت‌اند. کارشناسان نخستین مقصد این افراد را بازار ارز و طلا می‌دانند.

از جمله دیگر اخبار اقتصادی مهم برای بازار ارز مسئله افزایش هزینه تجارت با عراق است. چندی پیش خبری منتشر شد که بانک مرکزی عراق مبادله صرافی‌هایش با پنج کشور از جمله ایران را محدود کرده است. براورد فعالان اقتصادی نشان می‌داد که این مسئله می‌تواند هزینه تامین ارز از این کشور را افزایش دهد.

برای آخرین مورد از عوامل موثر در رشد سطح تقاضا برای ارز و افزایش قیمت‌ها در این بازار می‌توان به مسئله انتخابات آمریکا اشاره کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، که در دوران ریاست‌جمهوری‌اش تحریم‌های اقتصادی شدیدی علیه ایران وضع کرده بود، در تبلیغات انتخاباتی‌اش بار دیگر سیگنال‌های جدیدی فرستاده که برخی فعالان بازار معتقدند بر بازار ایران تاثیر گذاشته است.