آمریکا برای مهار حملات حوثی‌ها از چین کمک خواسته است

مقام‌ها می‌گویند که فشار دیپلماتیک بر پکن هنوز به نتیجه نرسیده است

نشریه فایننشال تایمز روز چهارشنبه ۲۴ ژانویه در گزارشی به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت که ایالات متحده از چین درخواسته کرده است از تهران بخواهد شورشیان حوثی تحت حمایت ایران را که به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ حمله می‌کنند، مهار کند. با این حال، به گفته این مقام‌ها، هنوز نشانه‌ای از کمک پکن در این زمینه دیده نشده است.

بنا بر این گزارش، مقام‌های ایالات متحده در سه ماه گذشته بارها این موضوع را با مقام‌های ارشد چین در میان گذاشته و از آن‌ها خواسته‌اند به ایران هشدار دهد پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و جنگ متعاقب آن، به تنش در خاورمیانه دامن نزند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، و معاونش، جان فاینر، طی دیدارهای این ماه در واشنگتن با لیو جیان چائو، رئیس بخش بین‌الملل حزب کمونیست چین، درباره این موضوع مذاکره کرده‌اند. یک مقام وزارت خارجه ایالات متحده گفت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز این موضوع را مطرح کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود چنین درخواست‌هایی، مقام‌های آمریکایی می‌گویند شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد چین برای مهار حوثی‌ها بر ایران فشار آورده است و به گفته آن‌ها، به نظر نمی‌رسد اقدامی فراتر از صدور یک بیانیه‌ ملایم انجام شده باشد؛ اشاره آن‌ها به  بیانیه هفته گذشته پکن است که در آن از طرف‌های درگیر خواسته بود برای تامین امنیت کشتی‌های عبوری از دریای سرخ تلاش کنند.

فشارهای دیپلماتیک آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن و متحدانش در پاسخ به حملات گسترده به کشتی‌های تجاری در حال عبور از مسیر مهم دریای سرخ، به بمباران مواضع حوثی‌ها در یمن ادامه می‌دهند. ایالات متحده و انگلستان روز دوشنبه نیز بار دیگر علیه مواضع حوثی‌ها حملاتی انجام دادند.

یکی از مقام‌ها آمریکایی گفت که ایالات متحده به گفت‌وگو با پکن درباره ایران و حملات حوثی‌ها ادامه خواهد داد، اما به تغییر نگرش چین چندان خوش‌بین نیست.

یکی دیگر از منابع آگاه نیز گفت که «برخی نشانه‌ها» از دخالت چین در مورد این موضوع وجود داشته، اما قابل‌توجه نبوده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز سه‌شنبه خاطرنشان کرد که واشنگتن از نقش سازنده چین با استفاده از نفوذ و دسترسی‌هایی که باید از آن استفاده کند، استقبال خواهد کرد. او همچنین تاکید کرد که لازم است به جلوگیری از انتقال سلاح و مهمات به حوثی‌ها کمک شود.

لیو جان چائو که یکی از نامزدهای اصلی وزارت خارجه چین شناخته می‌شود، در ماه دسامبر به ایران سفر کرد. سفر او چند روز پس از آن صورت گرفت که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و شی جین‌پینگ، همتای چینی‌ او، در سانفرانسیسکو نشستی برگزار کردند.

با توجه به اینکه دریای سرخ مسیری حیاتی برای صادرات چین به اروپا است، مقام‌های ایالات متحده امیدوار بودند که پکن در برای مقابله با حملات حوثی‌ها اقدامی انجام دهد. بر اساس گزارش‌ها، پیش از اجلاس سانفرانسیسکو، مقام‌های آمریکایی بارها از چین خواستند از هر اهرمی که در اختیار دارد، برای تحت فشار گذاشتن ایران استفاده کند. به گفته یکی از مقام‌های وزارت خارجه این کشور، نمایندگان آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل هم تلاش کردند بر چین که عضو دائمی این شورا است، فشار بیاورند.

سوزان مالونی، رئیس مطالعات سیاست خارجی در موسسه بروکینگز، هم می‌گوید که با کارشناسان چینی گفت‌وگو کرده اما هیچ نشانه‌ای از تمایل جدی برای کمک به مهار حوثی‌های تحت حمایت ایران در طرف مقابل مشاهده است. او تاکید کرد: «مشخص است این بحران بیش از همه ایالات متحده و شرکایش را درگیر کرده و بر کشتیرانی چین تاثیر قابل‌توجهی نداشته است.»

با این حال، ما شیائولین، استاد دانشگاه مطالعات بین‌المللی ژجیانگ، معتقد است که سفر ماه دسامبر لیو به ایران تصادفی نبوده و او خواسته‌های چین در مورد لزوم امنیت دریای سرخ را منتقل کرده است.

سفارت چین در ایالات متحده اعلام کرد که در مورد سفر لیو جزئیاتی برای ارائه ندارد اما پکن از «تشدید تنش» در دریای سرخ نگران است.