«حوثی‌ها به دنبال دریافت سلاح بیشتر از حکومت ایران‌»

گزارش پولتیکو از برنامه حوثی‌ها برای حملات دوباره به کشتی‌های تجاری

اطلاعات جمع‌آوری‌شده با تلاش ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی نشان می‌دهد که شورشیان حوثی برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران خواهان دریافت سلاح‌های بیشتری از تهران‌اند. این موضوع، نگرانی‌ها را از اینکه این گروه شبه‌نظامی تصمیم دارد حملاتش را به کشتی‌ها در دریای سرخ ادامه دهد و درگیری‌های گسترده‌تری را در خاورمیانه رقم بزند، افزایش می‌دهد.

پولتیکو با انتشار این خبر و بر اساس گفت‌وگو با یک مقام آمریکایی اعلام کرد که مقام‌های این کشور دست‌کم یک ماه است که اطلاعات مربوط به برنامه‌ریزی حوثی‌ها را برای تشدید حمله‌های خود در دریای سرخ و نیز تلاش آن‌ها برای تهیه سلاح‌های اضافی ضروری برای پرتاب موشک به کشتی‌های باری، تجزیه‌و‌تحلیل کرده‌اند.

این اطلاعات همچنین حاکی از آن است که این گروه ممکن است بکوشد به نیروهای غربی در منطقه حمله کند. با این حال، مشخص نیست که آیا حمله‌های اخیر ایالات متحده در یمن برنامه‌ریزی حوثی‌ها را برای حمله‌های احتمالی مزبور تغییر داده است یا خیر.

این تحولات چند روز پس از آن رخ می‌دهد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، اذعان کرد که حملات تحت رهبری ایالات متحده علیه ‌شبه نظامیان حوثی، نتوانسته است باعث توقف حمله‌های این گروه به کشتی‌های تجاری شود. او همچنین وعده داد که به حمله علیه مقرهای این گروه در یمن برای تضعیف توانایی و شکستن اراده آن‌ها ادامه دهد.

نیروی دریایی ایالات متحده در این ماه طی یک یورش شبانه، یک محموله تسلیحاتی را به مقصد حوثی‌ها را توقیف کرد. آن‌ها همچنین یک قایق کوچک حامل قطعات کروز و موشک‌های بالستیک ساخت ایران را توقیف کردند. این ماموریت البته هزینه زیادی برای ایالات متحده داشت و در جریان آن دو عضو نیروی دریایی آمریکا هنگام تلاش برای سوار شدن به قایق، مفقود شدند و ارتش آمریکا همچنان در جست‌وجوی آنها است.

مدت‌ها است که جمهوری اسلامی ایران از حوثی‌ها به مثابه یکی از شبکه‌های گروه‌های نیابتی‌اش در سراسر خاورمیانه در کنار حماس و حزب‌الله لبنان، با ارسال سلاح و آموزش و تامین بودجه فعالیت‌های آنان، حمایت می‌کند. تسلیحات تازه از ایران می‌تواند جایگزین تسلیحاتی شود که حوثی‌ها در ۱۱ دور حمله‌های ایالات متحده و متحدانش از زمان شروع آن‌ها در یازدهم ژانویه، از دست داده‌اند.

به گفته مقام آمریکایی مزبور و یکی از مقام‌های وزارت دفاع این کشور، این محموله‌ها نشانه نقش مستقیم تهران در دامن زدن به بحران دریای سرخ است. حوثی‌ها حمله‌های خود را به کشتی‌های تجاری بین‌المللی، در حمایت از فلسطینیان و راهی برای تحت‌فشار قرار دادن اسرائیل توصیف کرده‌اند تا باعث توقف بمباران غزه و جنگ علیه شبه‌نظامیان حماس شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله‌های اخیر حوثی‌ها تهدیدی برای کشاندن ایالات متحده به مناقشه در حال گسترش خاورمیانه است؛ آنچه بایدن در طول دوران ریاست ‌جمهوری خود فعالانه کوشیده است از آن اجتناب کند. بایدن گفته است که آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، که مدت‌ها است در سایه، درگیر جنگ اسرائیل و حماس‌اند، نمی‌خواهند مستقیما با یکدیگر بجنگند. با این حال، افزایش حمله‌های حوثی‌ها، به ویژه حملات احتمالی به نیروهای غربی، واشنگتن و تهران را نیز به درگیری مستقیم نزدیک می‌کند.

برخی کارشناسان بر این باورند که محموله‌های تسلیحاتی ایران و حمایت گسترده‌تر آن از حوثی‌ها، تلاشی برای بهره‌برداری از آشفتگی کنونی منطقه برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از خاورمیانه است. بهنام طالبلو، پژوهشگر مسائل ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی در گفتگو با پولیتیکو گفت: «علاوه بر تشدید تنش‌ها علیه آمریکا در عراق و سوریه از طریق گروه‌های شبه‌نظامی برای تحت‌فشار گذاشتن آمریکا برای پایان دادن به جنگ اسرائیل علیه حماس، ایران می‌کوشد چرخه‌ای از خشونت ایجاد کند که به اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه، از جمله عراق، منتج شود.»

توقف انتقال تسلیحات در آینده، برای دولت آمریکا امری حیاتی است. در نتیجه، این کشور به حمله‌های خود علیه این گروه در یمن ادامه می‌دهد تا توانایی آن‌ را برای حمله بیشتر به کشتی‌های دریانوردی در دریای سرخ و خلیج عدن کاهش دهد. اما رهگیری تسلیحات ایرانی در حین ارسال آ‌‌‌ن‌ها به یمن بسیار دشوار است. یکی دیگر از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا گفت که عملیات کماندویی از قبیل عملیات این ماه، پیچیده است و شامل اپراتورهای ویژه در قایق‌های جنگی، تک‌تیراندازها، پهپادها و هلیکوپترهایی برای نظارت است.

بیشتر از جهان