ادعای طالبان: ترکیه به گروه‌های مخالف ما اجازه فعالیت سیاسی و نظامی نمی‌دهد

مخالفان طالبان در دو سال گذشته بزرگ‌ترین چتر سیاسی متشکل از رهبران سیاسی پیشین افغانستان را در ترکیه ایجاد کرده‌اند

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، در ملاقات با جنک اونال، سفیر ترکیه در کابل - X/@ARG_1880

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، روز پنجشنبه ۲۸ دی‌ماه (۱۸ ژانویه) با جنک اونال، سفیر ترکیه در کابل، دیدار کرد. دفتر نخست‌وزیر طالبان در بیانیه‌ای درباره این ملاقات نوشت اونال گفته است کشورش به هیچ گروهی اجازه تحرکات سیاسی و نظامی مخالف طالبان را در خاک ترکیه نمی‌دهد.

دفتر نخست‌وزیر طالبان با اشاره دوباره به این نکته در بیانیه تلاش کرد تا آن را برجسته‌تر کند، اما سفارت ترکیه در کابل در بیانیه‌ای که درباره ملاقات سفیر این کشور با معاون نخست‌وزیر طالبان منتشر کرد، هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرد و گفت در این ملاقات درباره روابط دوجانبه، تشویق تجارت و سرمایه‌گذاری و تبادل اطلاعات در زمینه آموزش عالی صحبت شد.

این ادعای معاون نخست‌وزیر طالبان در مورد ممنوعیت فعالیت گروه‌های مخالف طالبان در ترکیه در حالی مطرح شده‌ است که در دو سال و پنج ماه گذشته، پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، ترکیه محل اقامت و برگزاری جلسات بزرگ‌ترین گروه متشکل از رهبران سیاسی پیشین افغانستان است. رهبران سیاسی پیشین (مخالف با طالبان) دو سال پیش چتری سیاسی به نام شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان را در ترکیه تشکیل دادند و هر‌ازگاهی نیز نشست‌هایی را در ترکیه برگزار می‌کنند.

هر چند ترکیه روابط نزدیکی با طالبان دارد و دیپلمات‌های طالبان را در کنسولگری افغانستان در استانبول پذیرفته است، اما همانند دیگر کشورها تاکنون رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته و روابطش را با رهبران مخالف طالبان نیز حفظ کرده‌ است. ترکیه در حال حاضر میعادگاه رهبران سیاسی مخالف طالبان است و بیشتر فعالیت‌های شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان نیز از آنجا رهبری می‌شود.

با این حال، ترکیه نیز مانند جمهوری اسلامی ایران، قطر، پاکستان و برخی از کشورهای دیگر منطقه به‌منظور تقویت روابط خود با طالبان، سفارتش را در کابل بازگشایی کرده است و سفیر این کشور در کابل اقامت دارد. علاوه بر این، برخی تبادلات تجاری نیز میان دولت ترکیه و طالبان برقرار است که مانند روابط اقتصادی طالبان با دیگر کشورها، به این گروه نوعی مشروعیت می‌بخشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی عبدالکبیر، معاون نخست‌وزیر طالبان، روز پنجشنبه در مراسم دستاربندی ملاهای تازه فارغ‌التحصیل‌شده از مدرسه دینی «احسن‌العلوم» که در ارگ شاهی افغانستان برگزار شد، ادعا کرد که کشورهای جهان بدون اینکه به زبان بیاورند، رژیم طالبان را به رسمیت شناخته‌اند. او گفت: «کشورهای جهان امارت اسلامی [طالبان] را در عمل به رسمیت شناخته‌اند هرچند این را به زبان نمی‌آورند.»

او به روابط تجاری و اقتصادی که کشورهای منطقه در دو سال گذشته با افغانستان برقرار کرده‌اند و نیز پذیرفتن دیپلمات‌های طالبان و ارسال سفیر به افغانستان اشاره کرد و گفت: «این‌ها نشانه به رسمیت شناختن‌ است، هرچند کشورها علنی اعلام نمی‌کنند.»

درحالی‌که تاکنون هیچ کشوری در جهان رژیم طالبان را به‌عنوان دولت مشروع در افغانستان به رسمیت نشناخته است، اما برخی از کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای مخالف با آمریکا مانند روسیه، جمهوری اسلامی ایران و چین برای تحکیم روابط‌شان با طالبان و حضور بیشتر در افغانستان در دو سال گذشته تلاش کرده‌اند.

بیشتر از جهان