انفجار در کویته؛ شورشیان مدعی شدند سربازان پاکستان را هدف قرار داده‌اند

پلیس پاکستان اعلام کرد در این انفجار دست‌کم ۹ نفر از جمله سه کودک زخمی شدند

سربازان ارتش پاکستان پس حمله ستیزه‌جویان در حال ورود به دانشکده پلیس بلوچستان در کویته‌ــBANARAS KHAN/AFP

ارتش آزادی‌بخش بلوچستان (BLA) مدعی شد که یک کاروان ارتش پاکستان را در مسیر کریدور اقتصادی چین‌ــ‌پاکستان (CPEC) در منطقه سامی شهرستان کچ در کویته ایالت بلوچستان هدف قرار داده و دست‌کم دو سرباز پاکستان را کشته و چهار تن را زخمی کرده است.

جیاند بلوچ، سخنگوی این جنبش، روز چهارشنبه ۲۷ دی اعلام کرد که «نیروهای ارتش آزادی‌بخش بلوچستان یک کاروان ارتش پاکستان که شامل چهار خودرو نظامی را با یک بمب دست‌ساز که از راه دور کنترل می‌شد، هدف قرار دادند». 

رسانه‌های پاکستان هم به نقل از پلیس پاکستان گزارش دادند که در انفجار روز چهارشنبه در جاده زرغون کویته پاکستان، دست‌کم ۹ تن از جمله یک پلیس راهنمایی و رانندگی و سه کودک زخمی شدند.

جواد طارق، ناظر ارشد عملیات پلیس پاکستان، با اعلام تعداد مجروحان، گفت که مواد منفجره در انبوهی زباله که مدتی بود در محل قرار داشت، جاسازی شده بودند. به گفته جواد طارق، انفجار زمانی رخ داد که کودکانی که در حال جمع‌آوری و جداسازی زباله‌ها بودند.

مقام‌های پاکستان درباره مواد منفجره استفاده‌شده در این انفجار اطلاعاتی منتشر نکردند و گفتند که این رویداد در امنیت آن کشور اختلالی ایجاد نکرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پزشکان بیمارستان غیرنظامی کویته که مجروحان این رویداد به آنجا منتقل شده‌اند، وضعیت دو تن از مجروحان را وخیم توصیف کرده‌اند. 

روز سه‌شنبه، ۲۶ دی (۱۶ ژانویه) هم میر اصغر ریند، نامزد حزب مردمی پاکستان، از یک حمله با نارنجک در تربت جان سالم به در برد. در این حادثه، یک موتورسوار ناشناس نارنجکی را به سمت محل سکونت او پرتاب کرد که در اثر آن رهبر حزب مردمی خلق و نامزد مجلس بلوچستان، آسیبی ندید اما برادرش مجروح شد.

ارتش آزادی‌بخش بلوچستان ادعا می‌کند نیروهایش در عملیاتی در ۱۱ ژانویه، یک خودرو حامل جیره غذایی ارتش پاکستان را در منطقه گیلی بولایده متوقف و محموله آن را توقیف کرده‌اند. جیاند بلوچ مدعی شد که به دلیل غیرنظامی بودن رانندگان، آن‌ها پس از هشدار گرفتن، آزاد شدند.

ارتش آزادی‌بخش بلوچستان گروهی شبه‌نظامی است که کانون فعالیت‌هایش ایالت بلوچستان پاکستان است. دولت‌های ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و پاکستان این گروه را سازمانی تروریستی اعلام کرده‌اند. اعضای ارتش آزادی‌بخش بلوچستان برای نخستین‌بار در سال ۲۰۲۲، حملات انتحاری برای ضربه زدن به دولت پاکستان را آغاز کردند. از این میان، شری بلوچ، زنی که با جلیقه انتحاری به خودرو حامل شهروندان چینی در کراچی حمله کرد، بسیار جلب توجه کرد. این حمله در ۲۶ آوریل ۲۰۲۲ مقابل دانشگاه کراچی انجام شد و در آن سه شهروند چینی کشته شدند.

سایر حملات ارتش آزادی‌بخش بلوچستان در پاکستان به صورت گروگان گرفتن افسران ارشد، هدف قرار دادن دکل‌های مخابراتی و حملات گروهی به قرارگاه‌های نظامیان پاکستان بوده است.

ارتش آزادی‌بخش بلوچستان در سال ۲۰۲۲ با انتشار گزارشی، مسئولیت ۱۸۸ حمله مسلحانه، انتحاری و انفجاری در پاکستان را برعهده گرفت و ادعا کرد که در این حملات، ۳۶۴ نیروی امنیتی پاکستان کشته و ۱۵۵ تن زخمی شده‌اند.

انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان، دوشنبه اول ژانویه ۲۰۲۴ (۱۱ دی) در لاهور ادعا کرد که گروه شبه‎‌‌نظامی ارتش آزادی‌بخش بلوچستان «از حمایت مالی سرویس اطلاعات برون‌‌مرزی هند برخوردار است و پس از دریافت پول از سازمان هندی شاخه تحلیل و پژوهش (Research and Analysis Wing)، شهروندان پاکستانی را می‌کشد».

بیشتر از جهان