جدایی‌طلبان بلوچ مسئولیت ۱۸۸ حمله را در سال ۲۰۲۲ در پاکستان برعهده گرفتند

سال ۲۰۲۲، مرگبارترین سال برای نظامیان پاکستان در یک دهه اخیر بود

اعضای ارتش آزادی‌بخش بلوچستان برای نخستین‌بار در سال ۲۰۲۲، حمله‌های انتحاری را برای ضربه زدن به دولت پاکستان انجام داد-Karim ULLAH / AFP

ارتش آزادی‌بخش بلوچستان روز جمعه ۳۰ دی، با انتشار گزارشی، مسئولیت ۱۸۸ حمله مسلحانه، انتحاری و انفجاری را در سال ۲۰۲۲ در پاکستان برعهده گرفت و ادعا کرد که در این حمله‌ها، ۳۶۴ نیروی امنیتی پاکستان کشته و ۱۵۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

براساس گزارش «حکال میدیا»، رسانه رسمی ارتش آزادی‌بخش بلوچستان، در سال ۲۰۲۲ و در نتیجه حمله‌های این گروه به دولت پاکستان، ۳۳ تن از اعضای این گروه از جمله ۳ نفر که حمله انتحاری انجام دادند، کشته شده‌اند.

 دولت پاکستان تاکنون به ارقام  این گزارش واکنشی نشان نداده است.

در گزارش سالانه ارتش آزادی‌بخش بلوچستان در پاکستان، ۱۱۶ مورد حمله‌های انفجاری، ۳ مورد تصرف قرارگاه‌های نظامیان پاکستانی، ۴۶ مورد حمله به کاروان‌های نظامی و تخریب خودروهای نیروهای امنیتی پاکستان، ۹ مورد عملیات ویژه، ۲ مورد ساقط کردن هلیکوپترهای نظامی، یک مورد ساقط کردن پهپاد جاسوسی و یک مورد تصرف ذخیره‌گاه مهمات نظامی ثبت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای ارتش آزادی‌بخش بلوچستان برای نخستین‌بار در سال ۲۰۲۲، حمله‌های انتحاری برای ضربه زدن به دولت پاکستان ترتیب داد. از این میان، شری بلوچ، زنی که با جلیقه انتحاری به خودرو حامل شهروندان چینی در کراچی حمله کرد، توجهات زیادی را جلب کرد. این حمله در ۲۶ آوریل ۲۰۲۲ در مقابل دانشگاه کراچی صورت گرفت و در آن ۳ شهروند چینی کشته شدند.

شماری دیگر از حمله‌های صورت‌گرفته به دست اعضای ارتش آزادی‌بخش بلوچستان در پاکستان، شامل گروگانگیری و اسارت افسران ارشد نظامی، هدف قرار دادن پایه‌های شبکه‌های مخابراتی و حمله‌های گروهی به قرارگاه‌های نظامیان پاکستان است.

براساس گزارش یک مرکز مطالعاتی به نام «متریکس مگ»، سال ۲۰۲۲، مرگبارترین سال نیروهای دولتی پاکستان در یک دهه گذشته بوده است. براساس آمار این مرکز، ارتش آزادی‌بخش بلوچستان، تحریک طالبان پاکستان، داعش خراسان و شماری دیگر از گروه‌های ستیزه‌جو، با افزایش حمله‌ها در سال ۲۰۲۲ در پاکستان، موجب مرگ دست‌کم ۲۸۲ نظامی پاکستانی شده است.

سلطه طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱ و ذخایر بزرگ اسلحه به‌جامانده از نیروهای دولت پیشین افغانستان و نیروهای خارجی، باعث تقویت گروه‌های تروریستی در کشورهای منطقه و به‌ویژه در پاکستان شد. بیشتر گروه‌های تروریستی از جمله تحریک طالبان پاکستان، داعش خراسان و ارتش آزادی‌بخش بلوچستان، به سلاح‌های به‌جامانده از نیروهای آمریکایی در افغانستان دست یافتند و اکنون، در حمله به دولت پاکستان از این سلاح‌ها استفاده می‌کنند.

با افزایش حمله‌های تروریستی در داخل پاکستان، دولت این کشور از طالبان افغانستان خواست به اعضای تحریک طالبان پاکستان و دیگر گروه‌هایی که منافع پاکستان را هدف قرار می‌دهند، پناه ندهند.

بیشتر از جهان