یونیسف: ۹۶ هزار کودک زلزله‌زده در هرات در معرض خطر سرما و قحطی هستند

خانواده‌های زلزله‌زده در هرات بیش از ۱۰۰ روز است که با وجود سرمای زمستان، در فضای باز یا زیر چادر زندگی می‌کنند

کودکان زلزله‌زده در هرات، با گرمای اجاق خود را گرم می‌کنند‌ــ MOHSEN KARIMI / AFP

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در تازه‌ترین گزارشش، از وضعیت بد هزاران کودک در مناطق زلزله‌زده هرات در غرب افغانستان خبر داد و اعلام کرد ۹۶ هزار کودک متاثر از زلزله در هرات امسال به کمک و حمایت شدید نیاز دارند، زیرا زمستانی سخت و فلج‌کننده در افغانستان فرا رسیده است.

به گزارش یونیسف، با گذشت بیش ۱۰۰ روز از وقوع زلزله شدید در هرات و پیامدهای ویرانگر آن، صدها خانواده در روستاهای این استان، با وجود از راه رسیدن سرمای شدید، همچنان بدون هیچ گونه امکانات رفاهی و بهداشتی، در چادر زندگی می‌کنند و حتی به آب آشامیدنی سالم هم دسترسی ندارند.

در زلزله‌های اکتبر ۲۰۲۳ در افغانستان بیش از یک هزار نفر که بیشتر آن‌ها زن و کودک بودند، جانشان را از دست دادند. علاوه بر این، گزارش‌ها نشان می‌دهند که ۳۱ هزار خانه در اثر این زلزله‌ها ویران شدند یا به‌شدت آسیب دیدند و خانواده‌های زیادی اموال، دام‌ها و محصولات کشاورزی‌شان را از دست دادند.

یونیسف نوشت: «با گذشت سه ماه، تاثیر زمین‌لرزه‌های هرات همچنان ادامه دارد و بسیاری از خانواده‌ها با وجود سرمای شدید هنوز در چادر زندگی می کنند یا در فضای باز می‌خوابند. بدتر از همه، هرات اکنون گرفتار زمستانی سخت است که زندگی انسان‌ها را تهدید و تلاش‌ها برای بازسازی را کند می‌کند.»

فران اکیزا، نماینده یونیسف در افغانستان، می‌گوید: «نه‌تنها مدارس و درمانگاه‌ها آسیب دیده یا به طور کامل تخریب شده‌اند که اکنون زمستان هم فرا رسیده و دما زیر صفر است و کودکان و خانواده‌هایشان بدون خانه، شب‌ها در شرایط خطرناکی زندگی می‌کنند و هیچ راهی برای گرم کردن سرپناه‌های موقتشان ندارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم‌های خدماتی یونیسف از نخستین روزهای وقوع زلزله در بسیاری از مناطق آسیب‌دیده حضور دارند و درمانگاه‌های موقت ایجاد کرده‌اند. بنا بر این گزارش، تیم‌های بهداشت و تغذیه این نهاد تاکنون حدود ۹۰ هزار مورد بیماری و آسیب‌دیدگی را که سه‌چهارم آن‌ها مربوط به زنان و کودکان بوده است، درمان کرده‌اند. با این حال این نهاد از کمبود بودجه شاکی است و تاکید می‌کند که حمایت‌ از زلزله‌زدگان هرات باید به شکل مستمر ادامه یابد.

این سازمان اخیرا با ارائه برنامه‌هایش برای اقدام‌های بشردوستانه‌ در سال ۲۰۲۴ در افغانستان، به منظور رسیدگی به این کودکان، مبلغ ۱.۴ میلیارد دلار بودجه درخواست کرده است.

فران اکیزا با ابراز نگرانی شدید از وضعیت موجود در هرات گفت: «اگر ما نتوانیم خدمات درمانی و بهداشتی موردنیاز آن‌ها را ارائه کنیم، جان ۹۶ هزار کودک آسیب‌دیده از زلزله به‌شدت در خطر خواهد بود. ما به حمایت مستمر امید بسته‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم این کودکان نه‌تنها در این زمستان زنده می‌مانند، که در ماه‌ها و سال‌های آینده هم فرصتی برای شکوفایی خواهند داشت.»

این گزارش خاطرنشان می‌کند خانواده‌هایی که اموال و محصولاتش را از دست داده‌اند، اکنون در معرض خطر گرسنگی و سوءتغذیه قرار دارند.

یونیسف اعلام کرد که به تامین آب آشامیدنی سالم برای نزدیک به ۱۹ هزار نفر در نقاط زلزله‌زده هرات ادامه می‌دهد و برای زنده ماندن در زمستان، به پنج هزار و ۴۰۰ نفر کمک نقدی ارائه می‌کند تا نیازهای اولیه‌شان را تامین کنند. با این حال، این سازمان هشدار داد که به دلیل سرمای شدید و یخبندان، تعداد خانواده‌هایی که برای در امان ماندن از گسترش بیماری‌ها و رنج بیشتر به مراقبت‌های بهداشتی، آب سالم و خدماتی بهداشت و درمانی مناسب نیاز دارند، افزایش یافته است.

بیشتر از جهان