هویت کشتی‌های نفت‌کشی که در بندر فجیره مورد حمله قرار گرفتند

ایندیپندنت عربی 

پس از این‌که وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی امارات متحده عربی، اعلام کرد چهار کشتی تجاری در ساحل امارت فجیره و در نزدیکی آب‌های این کشور مورد حمله قرار گرفته است، علت حادثه، عاملان این حمله و هویت کشتی‌ها، پرسش‌هایی بود که از سوی بسیاری از مردم مطرح می‌شد. به ویژه این که در اعلامیه‌ یاد شده‌ی وزارت امور خارجه امارات، اشاره‌ای به جزئیات این حمله و نام و نشان کشتی‌ها نشده بود.

پس از گذشت چند ساعت از اعلام این خبر، گزارش‌هایی که در مورد هویت کشتی‌ها منتشر شد، نشان داد که از چهار کشتی یاد شده، دو کشتی مربوط به عربستان سعودی، یک کشتی مربوط به امارات متحده عربی و کشتی چهارم متعلق به نروژ بوده است.

این گزارش، مشخصات کشتی ها را بدین صورت یاد کرده است:

کشتی "المرزوقه"، مربوط به عربستان سعودی

کشتی "امجاد"، مربوط به عربستان سعودی ‏

کشتی "ای میشیل"، مربوط به امارات متحده عربی

کشتی "اندریا ویکتوری"، مربوط به نروژ

به گفته مقامات امارت فجیره، امارات متحده عربی، حرکت کشتی‌رانی و ورود و خروج کشتی‌ها در بندر فجیره به حالت طبیعی برگشته است. اما مسئولان یکی از شرکت‌های کشتی‌رانی گفته‌اند که در این حمله، یکی از کشتی ها به دلیل اصابت یک جسم ناشناخته، آسیب جدی دیده است. البته این حمله، تلفات جانی نداشته و اثری از نشت مواد نفتی و یا مایعات زیانبار دیگر در آب دیده نشده است.

وزارت امور خارجه امارات متحده عربی در اعلامیه‌ای گفته است " کلیه اقدامات لازم از سوی مسئولان ذیربط انجام شده است و تحقیقات پیرامون این حمله، در هماهنگی با سازمان‌های محلی و بین‌المللی جریان دارد. پس از اتمام مراحل بررسی، نتایج به دست آمده اعلام خواهد شد."

تردیدی نیست که این حمله خرابکارانه، تهدید بزرگی برای حرکت کشتی‌رانی در یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های دریایی جهان به شمار می‌رود. امارت فجیره در امارات متحده عربی از یک موقعیت استراتژیک ویژه برخوردار است که زمینه‌ صدور نفت این کشور را بدون عبور از تنگه هرمز فراهم می‌کند. در صورت بروز هر گونه تنش و درگیری در آب های خلیج، امارات متحده عربی می‌تواند به صدور نفت و کشتی‌رانی تجاری خود از طریق این بندر ادامه دهد. با توجه به افزایش بحران میان ایران و ایالات متحده و هشدار پیوسته ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز، بندر فجیره حائز اهمیت بیشتری برای امارات متحده عربی شده است.

ایران نیز در واکنش به این حمله، طرف‌های سوم دیگری را عامل این خراب کاری دانسته است. حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیته امنیت ملی در پارلمان ایران، روز دوشنبه ۱۳،ماه مه ۲۰۱۹ گفت، حمله به کشتی‌ها در نزدیکی بندر فجیره، احتمالا کار "گروه‌‌های خرابکار ثالث" است که تلاش دارند ثبات و امنیت این حوزه را برهم زنند.

وقوع این حمله، همزمان با اوج گیری تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده، نگرانی‌ها را در منطقه افزایش می‌دهد. ایالات متحده چند روز پیش، یک ناو جنگی، سامانه ضد موشک پاتریوت و هواپیماهای بمب افکن بی ۵۲ را به خاورمیانه فرستاد. در همین‌حال، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در بروکسل سرگرم گفتگو با مقامات فرانسه، بریتانیا و آلمان در مورد پرونده ایران است. همچنين، در پی افزایش تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده، مایک پمپئو سفر‌های خود را به برلین و گرینلند لغو کرد تا توجه و رسیدگی بیشتری به پرونده ایران داشته باشد.