سرپیچی از صحرا؛ رقیبان در رالی طاقت‌فرسای داکار به مصاف یکدیگر می‌روند

آب‌و‌هوای بیابانی به همان اندازه که زیبا است می‌تواند هم برای شرکت‌کنندگان و هم برای اتومبیل‌های آنان بسیار طاقت‌فرسا باشد

رالی داکار یکی از معروف‌ترین و دشوارترین مسابقات خودرو بیراهه‌نوردی (آفرود) در جهان است.

این مسابقات اتومبیل‌رانی صحرایی، با عنوان رالی پاریس-داکار در اواخر دهه ۱۹۷۰ از پاریس فرانسه تا داکار سنگال بر پا شد.

این مسابقات به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی در موریتانی از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۹ به آمریکای جنوبی منتقل شد و از آن تاریخ به بعد، عربستان سعودی خانه این رویداد بوده است.

به گزارش سی‌بی‌سی نیوز، هر فردی که به سن قانونی ۱۸ سال رسیده باشد می‌تواند در این مسابقات شرکت کند و محدودیت خاصی ندارد. امسال هم صدها راننده حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای، از جمله ۲۷ زن، در ۱۲ مرحله با مسافت هزاران کیلومتر در بیابان، با هم رقابت می‌کنند.

چهل‌وششمین رالی داکار قرار است روز جمعه به پایان برسد و رقیبان طبق راهنمایی که تنها قبل از شروع هر مسابقه دریافت می‌کنند، مسیر را دنبال می‌کنند.

در رالی داکار علاوه بر اتومبیل‌ها، چهار دسته دیگر از جمله موتورسیکلت و کامیون هم شرکت می‌کنند.

آب‌و‌هوای بیابانی به همان اندازه که زیبا است می‌تواند هم برای شرکت‌کنندگان و هم برای اتومبیل‌های آنان بسیار طاقت‌فرسا باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۱۹۷۶ یک راننده فرانسوی به نام «تیری سابین» هنگام رقابت در یک مسابقه رالی در قاره آفریقا، مسیر خود را گم کرد و در بیابانی بزرگ در لیبی گم شد.

سایبن در طی گم‌شدن با مناظر بدیع و بی‌نظیری روبرو شد و تصمیم گرفت راهی را برای به‌اشتراک گذاشتن این لذت دیدن از مناظر پیدا کند.

او بعد از ناامید شدن از ادامه رقابت و گشت‌ و گذار در آن صحرا متوجه شد این قسمت از این صحرا برای برگزاری یک مسابقه رالی صحرایی بسیار مناسب است و سرانجام پس از بررسی‌ها، مسابقات رالی داکار را تاسیس کرد.

رالی داکار از بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین رقابت‌های ورزشی دنیا به حساب می‌آید و پیست‌های بسیاری در نقاط مختلف جهان دارد.

رالی‌های صحرایی مانند رالی داکار جاده‌هایی به مراتب سخت‌تر برای رانندگی دارند و شرکت‌کنندگان در آن با چالش‌های بیشتری نسبت به مسابقات جاده‌ای معمولی روبرو خواهند شد.

یکی از قوانین مسابقات رالی داکار این است که موتورسیکلت‌ها، ماشین‌ها و تمام وسایل نقلیه دیگری که در این مسابقه حضور دارد، باید مجوز شرکت‌ در این مسابقه را داشته باشند. زیرا این مسابقات بیراهه‌نوری (آفرود) با توجه به جاده‌ها و مسیرهای نامتعارف و بیابانی، وسایل نقلیه متناسب را می‌طلبد. ‌

بیشتر از جهان