نماینده ایرانی‌‌تبار پارلمان نیوزیلند سرقت‌ها را ناشی از «مشکلات سلامت روان» دانست

گلریز قهرمان عذرخواهی کرد و با اشاره به مشکلات سلامت روانی‌اش گفت: «کوتاهی کردم. متاسفم»

گلریز قهرمان، نماینده پیشین حزب سبز نیوزیلند‌ــ  Photo credit:Instagram @golrizg

گلریز قهرمان، نماینده حزب سبز نیوزیلند، در پی چند اتهام‌ سرقت از فروشگاه از سمتش استعفا کرد.

فیلم‌ دوربین‌های مداربسته از تلاش او برای سرقت اجناس از دست‌کم دو فروشگاه پوشاک گران‌قیمت در اوکلند و ولینگتون نیز منتشر شده است.

قهرمان در نخستین صحبت‌هایش بعد از مطرح شدن اتهام‌ها علیه او، اشاره کرد: «برای خودم واضح است که سلامت روانم تحت تاثیر اضطراب‌های ناشی از کارم به‌شدت مخدوش شده است. این امر باعث شد به شیوه‌هایی رفتار کنم که کاملا با شخصیت من مغایرت دارد. این تلاشی برای توجیه کارهایم نیست، فقط می‌خواهم توضیح بدهم.»

«مردم حق دارند و باید بالاترین معیارهای رفتاری را از نمایندگان منتخبشان توقع داشته باشند. کوتاهی کردم. متاسفم.»

او گفت: «بهترین کار برای سلامت روانم این است که از نمایندگی مجلس استعفا و بر بهبودی‌ام تمرکز کنم و برای تلاش در جهت تغییر مثبت در جهان راه‌های دیگری بیابم.»‌

نخستین بار نیوزتاک زدبی پلاس (Newstalk ZB Plus) در ۱۰ ژانویه اتهام‌هایی را علیه این نماینده ۴۳ ساله مطرح و ادعا کرد که او در طول فصل جشن [سال نو] از اسکاتیز بوتیک (Scotties Boutique)، فروشگاه این نشان تجاری لوکس واقع در پونسونبای در حومه اوکلند، سرقت کرده است.  

پلیس تحقیق درباره این ادعا را تایید کرد، اما در آن زمان نتوانست هویت‌‌های فردی خاصی را تایید کند.

صاحبان و کارکنان اسکاتیز بوتیک از هرگونه اظهارنظر عمومی درباره این دو ادعای سرقت مربوط به قهرمان و فروشگاهشان خودداری کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس اکنون در حال بررسی ادعای سرقت فروشگاهی دیگر قهرمان از یک فروشگاه ولینگتون به نام کریتیوورکس (Cre8iveworx) است.

روز دوشنبه گزارش شد که این فروشگاه ایمیل‌هایی برای سایر کسب‌وکارها ارسال و ادعا کرده که قهرمان اکتبر سال گذشته در این ساختمان حضور داشته است. کریتیوورکس که اجناس گران‌قیمت می‌فروشد، ۲۶ اکتبر این حادثه را به پلیس گزارش کرد. تا این لحظه پلیس دریافت این گزارش را تایید و اعلام کرده است که تحقیق در این زمینه ادامه دارد.

در همین حال، ماراما دیویدسون و جیمز شاو، رهبران حزب سبز، بعد از چند روز سکوت، نشستی رسانه‌ای برگزار کردند و گفتند که استعفای قهرمان را پذیرفته‌اند. آن‌ها اشاره کردند: «پاسخگویی مهم بود.»

دیویدسون گفت: «مهم است که درک کنیم همه نمایندگان هنوز انسان‌اند.»

شاو گفت: «چیزی که ما را مایوس کرده، شرایطی است که او در آن قرار گرفته است. این مایه تاسف بوده و برای ما مهم است که مسئولیت رفتارش را بپذیرد و حمایتی را که لازم دارد، دریافت کند.»

«امیدوارم [این تحقیق] هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.»‌

او همچنین گفت که قهرمان در دوران تصدی نمایندگی مجلس به دلیل دریافت تهدیدهای فیزیکی به‌شدت دچار اضطراب شد. آن‌ها همچنین تاکید کردند که قهرمان «از روزی که برای مجلس انتخاب شد»، بی‌وقفه به خشونت جنسی و مرگ تهدید شده است.

«این‌ها پیامدهایی دارند. از اینکه تشخیص داده است تحت فشار روانی قرار دارد، بسیار با او همدردی می‌کنم.»

«هرکسی به نحوه مدیریت ما از [این وضعیت] انتقادهایی خواهد داشت. این در نتیجه تغییری ایجاد نمی‌کند. درنهایت، او پاسخگوی رفتارش است و کمک می‌خواهد.»

قهرمان در بیانیه‌اش نوشت:«این رفتاری نیست که بتوانم توضیحی برای آن بدهم، چون اصلا منطقی نیست و بعد از معاینه پزشکی متوجه شدم حالم خوب نیست. متخصص بهداشت روان که با او صحبت می‌کنم معتقد است رفتار اخیرم با رویدادهای اخیر که به واکنش اضطرابی شدید منجر شده و به آسیب‌های ناشناخته قبلی مرتبط است، مطابقت دارد.»

«بر این اساس، نمی‌خواهم پشت مشکلات سلامت روانم پنهان شوم و مسئولیت کامل اعمالم را که به‌شدت از آن متاسفم، برعهده می‌گیرم.»

قهرمان پیش از ورود به سیاست در سال ۲۰۱۷ وکیل حقوق بشر بود. او نخستین نماینده پناهنده پارلمان نیوزیلند بود و در نقش سیاسی‌اش ۹ مسئولیت داشت که از جمله آن‌ها عدالت، امور خارجه، حقوق بشر، دفاع، پناهندگان و زنان بود.

© The Independent

بیشتر از جهان