افزایش قیمت اینترنت ثابت آغاز شد

خلف‌وعده‌های دولت یکی پس از دیگری؛ گرانی اینترنتی که قرار بود رایگان شود

صبح یکشنبه، ۲۴ دی (۱۴ ژانویه)، برخی رسانه‌های داخل ایران از اجرایی شدن مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مورد گرانی تعرفه‌های اینترنت ثابت خبر دادند. بر این مبنا، گرانی اینترنت ثابت نیز رسما در ایران کلید خورد.

انتشار خبر آغاز رسمی گرانی اینترنت در ایران، واکنش مسئولان وزارت ارتباطات را نیز همراه داشت تا تاکید کنند که این گرانی‌ها اتفاق تازه‌ای نیست و بر اساس مصوبه هفته گذشته صورت گرفته است. امیر محمدزاده لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در این زمینه گفت که گران شدن اینترنت ثابت موضوع تازه‌ای نیست و پیش‌تر هم اعلام شده است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: «خبری که در رسانه‌ها مبنی بر افزایش قیمت اینترنت ثابت منتشر شده مربوط به خبر افزایش ۳۴ درصدی اینترنت است که در روزهای قبل هم اعلام شد و خبر جدیدی نیست.»

او در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) در واکنش به فردی که به خلف‌وعده او درباره ارزان نگه‌داشتن اینترنت ثابت اشاره کرده بود، نوشت: «به همین دلیل «حداکثر» تعرفه سرعت ۳۰ و ۵۰ مگابیت‌برثانیه به جای ۳۴ درصد، به ترتیب ۱۶ و ۷ درصد افزایش یافته است. قیمت اینترنت با سرعت بالاتر نیز به دلیل رقابتی‌شدن توسعه‌ فیبر در کشور شکسته خواهد شد.»

این در حالی‌ است که یکی از مشکلات پیش روی مردم ایران، این است که با محدودیت‌هایی که برای استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی خارجی ایجاد شده، میزان مصرف حجم اینترنت افزایش یافته است. بنابراین، گرانی اینترنت برای کاربران بسیار بیشتر از ۳۴ درصد خواهد بود. به این رقم باید هزینه‌های وی‌پی‌ان و فیلترشکن‌هایی را نیز که عملا به مردم تحمیل شده است، اضافه کرد.

اپراتورها با این بهانه که به افزایش درآمد و توسعه زیرساخت نیاز دارند، از مدت‌ها پیش خواهان افزایش قیمت تعرفه‌هایشان بوده‌اند. در حاشیه سفر ابراهیم رئیسی به قم، مدیرعامل‌های هشت اپراتور ارتباطی به او نامه‌ نوشتند و خواستار افزایش تعرفه‌های اینترنت ثابت شدند. ابراهیم رئیسی نیز که پیش از این وعده گران نشدن اینترنت و نیز اینترنت رایگان برای اقشار کم‌درآمد داده بود، سرانجام  با این درخواست اپراتورها موافقت کرد.

رئیسی در تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود: «دولت آینده اقتصاد فضای مجازی را رونق خواهد داد، باید استفاده از اینترنت برای دهک‌های پایین رایگان شود.»

تورم و افزایش هزینه‌های بهبود زیرساخت‌ها، از جمله بهانه‌های اپراتورها برای افزایش تعرفه‌ها بوده است. حامد بیدی، فعال حوزه اینترنت، درباره افزایش تعرفه اپراتورهای اینترنت در گفت‌وگو با زومیت گفت: «قابل‌درک است که اپراتورها به ‌دلیل افزایش تورم بخواهند افزایش درآمد داشته باشند و سودشان حفظ شود، اما نوک پیکان اپراتورها نباید به سمت مردم و تصمیم برای گران کردن اینترنت باشد. جهت پیکان باید به سمت شرکت ارتباطات زیرساخت باشد که اپراتورها اینترنت را از آن می‌گیرند، و بپرسند چرا اینترنت را با همان قیمت گران به ما می‌فروشید که ما مجبور شویم فشار تامین هزینه را به مردم بیاوریم؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند اپراتورها مدعی‌اند که در شش سال اخیر تعرفه‌ها افزایش نیافته بود، حجم و قیمت بسته‌های اینترنتی را مدام تغییر می‌دادند. از سوی دیگر، تفاوت قیمت میان استفاده از سرورهای داخلی یا خارجی نیز به یکی دیگر از منابع درآمد اپراتورها تبدیل شده است.

نورنیوز پیش‌تر گزارش داده بود که اپراتورها از سال ۹۶ بارها این درخواست را به صورت‌های مختلف مطرح کرده بودند، اما هر بار با مخالفت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مواجه شدند. پس از شش سال، سرانجام ابراهیم رئیسی به این درخواست‌‌ها تن داد.

قیمت تعرفه‌ها در حالی افزایش می‌یابد که کیفیت ارائه خدمات اینترنتی به کاربران در پایین‌تر حد خود است و علاوه بر فیلترینگ گسترده سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، کاربران همواره از کیفیت خدمات و سرعت اینترنت در ایران گلایه دارند. بر اساس گزارش اسپید تست از سرعت اینترنت موبایل و ثابت کشورها در نوامبر ۲۰۲۳، در ایران میانگین سرعت اینترنت موبایل ۳۱.۸۲ و میانگین سرعت اینترنت ثابت ۱۲.۷۶ مگابیت برثانیه بوده است. در نوامبر ۲۰۲۳، جایگاه ایران در رده‌بندی سرعت اینترنت بین کشورهای دنیا در حوزه اینترنت همراه و موبایل تغییری در قیاس با ماه پیش از آن نداشته و در بین ۱۴۵ کشوری که محاسبه شده‌اند، همچنان در رتبه ۷۵ باقی مانده است. اما از لحاظ سرعت اینترنت ثابت و خانگی با یک پله سقوط، میان ۱۸۱ کشور، در مقام ۱۵۴ قرار گرفته است.

افزایش سایت‌‌های نسل پنجم به ۱۰ درصد و افزایش پوشش نسل چهارم در کشور به ۹۶ درصد تا پایان ۱۴۰۳ و افزایش ۳۰ درصدی میانگین سرعت اینترنت در شش ماه آینده، اینک از شروطی ا‌ست که اپراتورها برای افزایش قیمت تعرفه‌هایشان، قرار است تامین و تضمین کنند تا شاید رتبه ایران در این میان افزایش یابد.