هشدار وزیر خارجه چین به تایوان؛ اگر کسی به استقلال فکر کند به شدت مجازات خواهد شد

وانگ: «نتایج انتخابات مهم نیست، آن‌ها نمی‌توانند این واقعیت اساسی را تغییر دهند که فقط یک چین وجود دارد و تایوان بخشی از آن است»

کنفرانس مطبوعاتی وزیر خارجه چین و مصر در قاهره، ۱۴ ژانویه ۲۰۲۴ - Khaled DESOUKI / AFP

وانگ‌ یی، وزیر خارجه چین، یکشنبه، ۱۴ ژانویه (۲۴ دی)، پس از انتخابات ریاست ‌جمهوری تایوان، هشدار داد که هر گامی برای استقلال تایوان «به‌شدت مجازات» خواهد شد.

این هشدار در زمانی اعلام می‌شود که این جزیره خودگردان هشدارهای پکن را نادیده گرفت و لای چینگ‌ته، نامزد حزب حاکم، را به ریاست جمهوری انتخاب کرد.

لای با این پیروزی، برای سومین بار به ریاست ‌جمهوری تایوان انتخاب شد و پس از پیروزی گفت که کشور در مسیری بازگشت‌ناپذیر است و «ما عقب‌گرد نخواهیم کرد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رای‌دهندگان تایوانی درخواست‌های مکرر پکن را مبنی بر رای ندادن به چینگ‌ته رد کردند و باعث پیروزی کسی شدند که حزب کمونیست حاکم چین، او را «جدایی‌طلب خطرناک» خطاب می‌کند.

پکن که ادعا می‌کند تایوان بخشی از قلمرو چین است، می‌گوید که هرگز از زور برای تحت کنترل درآوردن این جزیره چشم‌پوشی نخواهد کرد. پکن در واکنش به انتخاب لای چینگ‌ته، گفت که این انتخاب «روند اجتناب‌ناپذیر اتحاد مجدد چین» را تغییر نخواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وانگ‌ یی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای مصری خود در قاهره گفت: «اگر کسی در جزیره تایوان به استقلال فکر کند، در تلاش خواهد بود تا قلمرو چین را تجزیه کند و این اقدام مطمئنا هم از منظر تاریخ و هم از منظر قانون، به سختی مجازات خواهد شد.»

او با «بن‌بست» ارزیابی کردن شرایط، گفت: «نتایج انتخابات مهم نیست، آن‌ها نمی‌توانند این واقعیت اساسی را تغییر دهند که فقط یک چین وجود دارد و تایوان بخشی از آن است.»

او افزود: «تایوان هرگز یک کشور [واحد و مستقل] نبوده است، در گذشته نبوده است و قطعا در آینده نیز نخواهد بود.»

او همچنین هشدار داد که تلاش‌ها برای این منظور [استقلال تایوان] «به‌گونه‌ای جدی رفاه هموطنان تایوانی را تهدید می‌کند، به منافع اساسی ملت چین آسیب جدی وارد می‌کند و به نحوی جدی صلح و ثبات را در تنگه تایوان به خطر می‌اندازد.»

به گزارش رویترز، وزیر خارجه چین همچنین به شرایط در دریای سرخ واکنش نشان داد و بدون اشاره به حوثی‌ها که به کشتی‌های تجاری حمله می‌کنند، گفت که پکن خواستار پایان یافتن حمله‌ها و آزارواذیت کشتی‌های غیرنظامی در دریای سرخ است.

لای، نامزد حزب حاکم تایوان، شنبه، ۱۳ ژانویه (۲۳ دی)، در فراخوانی، از چین برای «مبادله و همکاری دوجانبه»، مشروط به «احترام و برابری» دعوت کرد. او در نطق پیروزی خود گفت: «تصمیم داریم از تایوان در برابر تهدیدها و ارعاب مداوم چین محافظت کنیم.» او همچنین افزود که صلح و ثبات را در تنگه تایوان حفظ خواهد کرد.

نامزدهای دو حزب رقیب، حزب‌های «مردم» و «کومینتانگ»، با پذیرش شکست در انتخابات، پیروزی معاون کنونی رئیس‌ جمهوری و عضو حزب حاکم «دموکراتیک مترقی» را به لای تبریک گفتند.

با پیروزی لای، حزب او که در دو دوره گذشته نیز مسند ریاست‌ جمهوری را در اختیار داشته و مخالف اصلی حاکمیت چین بر تایوان است، چهار سال دیگر سکان هدایت این جزیره را در دست خواهد داشت.

بیشتر از جهان