چرا عربستان استقبال ظریف از مذاکره را جدی نمی‌گیرد؟

ظریف قبلا به ریاض پیغام داده بود، اگر من «ماله‌کش اعظم» هستم با سلیمانی مذاکره کنید

محمدجواد ظریف بار دیگر در توییتر از همکاری با همسایگان استقبال کرد-ATTA KENARE / AFP

ساعاتی پس از آنکه فیصل بن‌فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی به رویترز گفت، کشورش آماده گفتگو با ایران است و این مساله واقعا به تهران بستگی دارد، محمدجواد ظریف در توییتر نوشت:«درهای ایران همچنان برای گفتگو به روی همسایگان‌اش باز است».

وزیر امور خارجه عربستان روز گذشته گفته بود که جمهوری اسلامی باید بپذیرد که بیش‌ از این نمی‌تواند ماجراجویی‌های منطقه‌ای خود را از طریق خشونت‌ورزی دنبال کند. او همچنین به پیشنهادهایی اشاره کرد که برای میانجی‌گری بین ایران و عربستان مطرح شده است.

امروز وزیر امور خارجه ایران در توییتی به زبان عربی نوشت:«ما آمادگی خود را برای مشارکت در هر اقدامی در جهت منافع منطقه اعلام می‌کنیم و از هر اقدامی که امید و شکوفایی و ثبات را به منطقه بازگرداند، ‌استقبال می‌کنیم».

این درحالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز اخیرا به روابط خوب با همسایگان اشاره کرده بود . محمود واعظی، رئیس دفتر او هم روز گذشته تاکید کرد که سیاست تهران داشتن روابط خوب با همسایگان از جمله عربستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته در ماه‌های گذشته نیز مقامات دولتی بارها موضوع رابطه با عربستان را مطرح کرده‌اند و هیچگاه نیز پاسخی نگرفته‌اند.

ظریف از جمله افرادی است که در تابستان امسال دلیل این بی‌توجهی را روشن کرد. او در جمع ایرانیان مقیم سوئد گفت، برای سعود‌الفیصل پیغام فرستادم که اگر فکر می‌کنید من ماله‌کش اعظم هستم، آقای سلیمانی با شما صحبت کند.

اشاره ظریف به زمانی است که به تازگی در دولت حسن روحانی کار خود را به عنوان وزیر امور خارجه آغاز کرده بود. او که گویی خود از آغاز می‌دانست دولت در زمینه سیاست منطقه‌ای اختیاری ندارد، آشکارا به عربستان پیغام داد که اگر حرف دولت را قبول ندارد، با فرمانده سپاه قدس صحبت کند.

این نکته‌ای است که عادل‌الجبیر، وزیر دولت در امور خارجه عربستان سعودی نیز به آن اشاره کرده است. جبیر اخیرا گفته بود که مقامات دولتی جمهوری اسلامی از مذاکره سخن می‌گویند، اما آنهایی که قدرت دارند، به دنبال مذاکره نیستند.

اکنون با کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در عراق، ظریف بار دیگر شانس خود را در بوته آزمون قرار داده و به طور تلویحی از گفتگو با عربستان استقبال کرده است.

اما به نظر نمی‌رسد تا زمانی که چراغ سبزی از بیت رهبری نشان داده نشود، مقامات عربستان موضع‌گیری‌های روحانی و ظریف را جدی ارزیابی کنند.

بیشتر از