وزیر خارجه عربستان: می‌خواهیم با ایران روابط خوب داشته‌ باشیم

رئیس دفتر حسن روحانی می‌گوید رابطه با عربستان نباید شبیه رابطه تهران و واشنگتن شود

 وزیر خارجه عربستان می‌گوید عربستان می‌توان روابط خیلی خوبی با ایران برقرار کند - AFP

فیصل بن فرحان السعودی وزیر خارجه عربستان سعودی درحاشیه‌ مجمع اقتصادی «داووس» گفت: «ما همیشه از داشتن روابط خوب با ایران استقبال کرده‌ایم اما این موضوع واقعا به ایران بستگی دارد.»

به گفته فرحان السعودی «اگر ایران در این رابطه تصمیم بگیرد، عربستان می‌توان روابط خیلی خوبی با ایران برقرار کند».

وزیر خارجه عربستان هم‌چنین تاکید کرده که عربستان از برقراری رابطه با ایران استقبال می‌کند به شرط اینکه «ایران با خشونت از برنامه‌ها و گروهای که در منطقه دارد، حمایت نکند».

فیصل بن فرحان در ادامه گفته که «کشورهای زیادی برای گفت وگوی بین ما با ایران پیشنهاد میانجی‌گری دادند. ما خوشحالیم که منطقه از تنش و درگیری با ایران خودداری کرده است».

از سوی دیگر محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور ایران نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: «هیچ وقت بحث این نبوده که میان ایران و عربستان پیامی تبادل نشود و ارتباطی نداشته باشیم، موضوع رابطه با عربستان نباید شبیه رابطه تهران و واشنگتن شود.»

نوبخت با اشاره به اینکه بین ایران و عربستان «مشکلی برای یک مدتی پیش آمده است و جنگ عربستان با یمن هم مزید بر علت شده» گفت: «سیاست ایران همواره داشتن روابط خوب با همسایگان از جمله عربستان است».

نوبخت با اشاره به روابط دو کشور در گذشته گفته که «معتقدیم که به نفع منطقه است که دولت و ملت دو کشور مشکلات خود را با یکدیگر حل کنیم و اجازه ندهیم رژیم صهیونیستی و دشمنان کشورهای اسلامی از این شکاف سوءاستفاده کنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز چند روز پیش در جمع تجار هندی در شهر بمبئی طی سخنانی در پاسخ به امکان میانجیگری هند برای حل اختلاف بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی گفته بود: «ما برای مذاکره با عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس آماده ایم و حاضر به ارائه پیشنهادات در خصوص امنیت در این منطقه به ویژه در تنگه هرمز بودیم و پیشنهاداتی برای ایجاد آرامش و صلح در تنگه هرمز را نیز ارائه کرده ایم.»

روابط ایران و عربستان سعودی در چند سال گذشته و به خصوص پس از حمله نیروهای تندروی جمهوری اسلامی به سفارت عربستان و اشغال این سفارت‌خانه به شدت تیره شد. 

از سوی دیگر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، ضمن انتشار سخنان وزیر خارجه عربستان نوشت: «تا کنون چند بار بحث مذاکره پشت پرده میان ایران و عربستان مطرح شده است اما همواره عواملی مانع از برقراری ارتباط میان این دو کشور قدرتمند در حاشیه خلیج فارس شده است. اکنون در صورت آغاز مذاکرات رو در رو میان این دو کشور منطقه شاهد آرامش و ثبات بیشتری خواهد بود.»

مشخص نیست که منظور این خبرگزاری از «مذاکرات پشت پرده میان ایران و عربستان» چیست و این مذاکرات در چه مقطع زمانی انجام شده و عواملی که مانع مذاکرات رودررو شده‌اند چه بوده‌اند. 

ایرنا نوشته است که «نشانه‌های مثبتی در روابط ایران و عربستان دیده می‌شود، نشانه‌هایی که از پایان چند سال قهر دیپلماتیک میان این دو کشور حاشیه خلیج فارس حکایت دارد».

گفتنی‌ست که عمران خان، نخست وزیر پاکستان، در ماه‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای بهبود روابط  ایران و عربستان انجام داده بود.