شرکت هواپیمایی ایرعربیا پس از دو سال پرواز به کابل را از سر گرفت

تحریم‌ها علیه طالبان و نگرانی از بی‌ثباتی در افغانستان باعث شد بیشتر شرکت‌های ‏بین‌المللی پروازها به افغانستان را متوقف کنند

یکهواپیمای شرکت ایر عربیا در فرودگاه حمد قطر-KARIM JAAFAR/AFP

شرکت هواپیمایی ایرعربیا پس از دو سال وقفه در پرواز به کابل، روز چهارشنبه ۲۰ دی‌ این پروازها را از سر گرفت. وزارت «ترانسپورت و هوانوردی» (حمل و نقل و هوانوردی) رژیم طالبان روز چهارشنبه در اطلاعیه‌ای گفت که نخستین هواپیمای شرکت ایرعربیا وارد فرودگاه بین‌المللی کابل شد. قرار است این شرکت از این پس پروازهایی میان کابل و شماری از شهرهای جهان، از جمله شهرهای امارات متحده عربی داشته باشد. بر اساس این اطلاعیه، قرار است فعلا پروازهای شرکت هواپیمایی ایرعربیا فقط میان کابل و ریاض باشد.

پس از فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت، همه پروازهای بین‌المللی به افغانستان متوقف شد. نبود اطمینان از امنیت شرکت‌های هواپیمایی، تهدید فزاینده داعش خراسان، پایبند نبودن طالبان به قوانین و کنسوانسیون‌های بین‌المللی و همچنین محدودیت‌های اکید بسیاری از کشورها در صدور روادید (ویزا) برای شهروندان افغانستان باعث شده است که پس از دو سال و چهار ماه سلطه طالبان بر افغانستان، چند شرکت محدود پرواز به افغانستان را از سر بگیرند.

تا پیش از اوت ۲۰۲۱، پروازهای بین‌المللی از کابل به بسیاری از پایتخت‌های جهان، به‌ویژه در کشورهای آسیای جنوبی و خاورمیانه و آسیای میانه برقرار بود. اما اکنون این پروازها فقط به امارات متحده عربی و ترکیه صورت می‌گیرد. در اکتبر امسال، طالبان اعلام کردند که پرواز میان افغانستان و عربستان از سر گرفته شده است، اما این پروازها در روزهای مراسم حج و به‌وسیله شرکت هواپیمایی کام‌ایر انجام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کام‌ایر بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی خصوصی در افغانستان است که نزدیک به ۲۰ سال پیش، زمری کامگار، سرمایه‌گذار افغان، راه‌اندازی کرد. این شرکت متصدی بیشترین پروازها از کابل به کشورهای منطقه است، اما به‌دلیل نداشتن استانداردهای کافی بین‌المللی، حق پرواز به حریم هوایی اتحادیه اروپا ندارد.

در همین حال، تحریم‌های وضع‌شده بر نهادهای رژیم طالبان، به‌ویژه تحریم نظام بانکی افغانستان، باعث شده است بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی، از جمله شرکت‌های هواپیمایی، از کار کردن با این کشور خودداری کنند. بانک مرکزی افغانستان را اعضای تحریم‌شده طالبان مدیریت می‌کنند که آمریکا آن‌ها را تروریست‌ بین‌المللی تعریف کرده است. پیش از فروپاشی دولت جمهوری، این افراد به تامین مالی تروریسم متهم شده بودند.

ملا هدایت‌الله بدری و احمد ضیاء آغا، رئیس و معاون بانک مرکزی رژیم طالبان، از افراد تحریم‌شده‌اند که با وجود اعتراض دولت آمریکا و برخی سازمان‌های بین‌المللی، در مقام‌های خود در رهبری بانک مرکزی افغانستان باقی مانده‌اند.

ملا هدایت‌الله بدری و احمدضیا آغا، رئیس و معاون بانک مرکزی افغانستان زیر سلطه طالبان-AFGCentralbank/Twitter@

در همین حال، توزیع صدها جلد گذرنامه در میان اعضای طالبان و اعضای دیگر گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان باعث نگرانی بسیاری از کشورها در صدور روادید برای شهروندان افغانستان و تسهیل پروازها میان کابل و دیگر شهرها شده است. در دو سال گذشته، برخی سازمان‌های امنیتی با ابراز نگرانی در مورد تلاش‌ سازمان‌های تروریستی مستقر در افغانستان برای نفوذ به این کشورها، محدودیت‌های صدور روادید برای شهروندان افغانستان را همچنان فعال نگه داشته‌اند. روسیه، چین، کشورهای آسیای مرکزی، هند، ترکیه، امارات متحده عربی و عربستان سعودی هدف سفر بسیاری از شهروندان افغان تا پیش از بازگشت طالبان به قدرت بودند. اما پس از ۱۵ اوت ۲۰۲۱، این کشورها صدور روادید برای شهروندان افغانستان را محدود کردند. اکنون فقط بازرگانان می‌توانند ویزای این کشورها را بگیرند.

بیشتر از جهان