چه چهره‌های سرشناسی در اجلاس داووس ۲۰۲۴ شرکت می‌کنند؟

پنجاه و چهارمین نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد از ۱۵ تا ۱۹ ژانویه در داووس سوئیس برگزار می‌شود

نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در داووس، ژانویه ۲۰۲۳ ـ AFP

مجمع جهانی اقتصاد (WEF) روز سه‌شنبه اعلام کرد که در نشست سال ۲۰۲۴ این مجمع سیاستمداران سرشناسی از جمله آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، خاویر میلئی، رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، و لی کیانگ، نخست‌وزیر چین، شرکت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در تازه‌ترین نشست سالانه داووس، که از ۱۵ تا ۱۹ ژانویه برگزار می‌شود و تحت تاثیر جنگ غزه قرار خواهد داشت، اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، و برخی دیگر از رهبران کشورهای خاورمیانه نیز شرکت خواهند کرد.

از دیگر چهره‌های سیاسی جهان که برای دیدار و گفت‌وگو درباره مسائل روز دنیا عازم سوئیس می‌شوند می‌توان از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، و اورسولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا نام برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد درگیری در خاورمیانه یکی از موضوع‌های محوری مجمع سالانه داووس امسال باشد که با شعار اصلی «بازسازی اعتماد» برگزار می‌شود.

در عین حال، هم‌زمان با نزدیک شدن به دومین سالگرد جنگ روسیه در اوکراین، پرداختن به این موضوع نیز بسیار پررنگ خواهد بود.

بورگه برند، رئیس مجمع جهانی اقتصاد، در این مورد گفت: «ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، که در گذشته از طریق لینک ویدئویی در این نشست سخنرانی کرده است، در اجلاس امسال نطقی ویژه خواهد کرد و با مدیران اجرایی دیدار خواهد کرد.»

برند در کنفرانس مطبوعاتی آنلاین توضیح داد: «گردهمایی امسال در اوضاع پیچیده سیاسی و اقتصادی برگزار می‌شود.»

به گفته او، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، از جمله ۲۸۰۰ شرکت‌کننده در این مجمع خواهد بود که بیش از ۶۰ سیاستمدار دولتی در آن حضور خواهند داشت.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، بشر خصاونه، نخست‌وزیر اردن، و همچنین شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، همتای قطری آن‌ها، نیز در اجلاس امسال داووس شرکت می‌کنند.

رئیس مجمع جهانی اقتصاد با اشاره به حضور چنین شخصیت‌‌هایی تاکید کرد: «می‌دانیم که جنگ در غزه همچنان ادامه دارد و نگرانی‌هایی درباره تشدید این درگیری وجود دارد. در داووس، ما ذی‌نفعان کلیدی را گرد هم جمع می‌کنیم و به این موضوع می‌پردازیم که چگونه می‌توان از وخامت بیشتر چنین وضعی جلوگیری کرد و چه چیزی قرار است در آینده رخ ‌دهد.»

روز یکشنبه، در آستانه گردهمایی مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۲۴، دولت‌های اوکراین و سوئیس میزبان نشست ۷۰ مشاور امنیت ملی در داووس خواهند بود.

نشست‌های داووس همچنین بر اوضاع اقتصاد جهانی، تنش‌های تجاری جهانی، رشد و گسترش سریع فناوری هوش مصنوعی، و مقابله با تغییرات آب‌وهوایی متمرکز می‌شود.

در بخش تغییرات اقلیمی، نشست امسال داووس قرار است به این موضوع بپردازد که چگونه می‌توان رویکرد سیستمی بلندمدتی برای دستیابی به هدف‌های جهانی بدون کربن تا سال ۲۰۵۰ تدوین کرد و در عین حال دسترسی مقرون ‌به ‌صرفه، ایمن، و فراگیر به انرژی و غذا و آب را فراهم آورد و تضمین کرد. در حوزه هوش مصنوعی نیز این پرسش مطرح می‌شود که چگونه می‌توان از هوش مصنوعی برای بهره‌مندی همگانی استفاده کرد و چشم‌انداز نظارتی برای کاهش خطرهای اجتماعی هوش مصنوعی چیست.

سیاستمداران در نشست داووس این سوال‌ را نیز بررسی خواهند کرد که چگونه می‌توان به‌طور موثر با بحران‌های امنیتی، مانند اوضاع کنونی خاورمیانه، مقابله کرد. چگونه می‌توان حوزه‌هایی را شناسایی کرد که سناریوی برد-برد برای همه ذی‌نفعان باشد؟

علاوه بر سیاستمداران دولتی، بیش از ۸۰۰ مدیر اجرایی به داووس می‌روند تا ضمن شرکت در مهمانی‌های پرزرق‌وبرق، درمورد چگونگی اصلاح جهان و معاملات تجاری گفت‌وگو کنند. آن‌ها در حالی به این گردهمایی می‌روند که علاوه بر بروز بحران‌های جدید، بحران‌های قدیمی هنوز پابرجا هستند.

بیشتر از اقتصاد