ماموریت آرتمیس؛ بازگشت فضا‌نوردان به ماه تا سال ۲۰۲۶ به‌تعویق افتاد 

ناسا موافقت کرده است که حدود ۴۰ میلیارد دلار منابع مالی در اختیار شرکت‌های فعال در پروژه آرتمیس قرار دهد

فضانوردان ماموریت آرتمیس ۲ ناسا در یک نشست مطبوعاتی در مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدا آمریکا، ۸ اوت  - RUTERS  ۲۰۲۳

آژانس فضایی ایالات متحده آمریکا بازگشت برنامه‌ریزی‌شده فضانوردان به ماه را تا سال ۲۰۲۶ به تعویق انداخت. این پروژه سازمان فضایی ناسا که با نام «آرتمیس» شناخته می‌شود، برای سال آینده میلادی برنامه‌ریزی شده بود.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه نهم ژانویه ۲۰۲۴، ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۲، به‌نقل از بیل نلسون، مدیر ارشد آژانس فضایی آمریکا، نوشت: «تاخیر در اجرای ماموریت آرتمیس-۳ به‌دلیل روبرو شدن با برخی از چالش‌ها و مشکلات فنی است.»

به‌گفته نلسون، ایمنی فضانورزدان «اولویت اصلی» است و تیم آرتمیس حالا زمان بیشتری برای حل چالش‌های فنی خواهند داشت.

آرتمیس که در اساطیر یونان باستان به‌نام خواهر آپولو شناخته می‌‌شود، نام برنامه‌ای است که از سال ۲۰۱۷ به‌عنوان بخشی از پروژه بزرگ‌تر سازمان فضایی ایالات متحده با هدف استقرار دائمی انسان‌ها در نزدیک‌ترین همسایه فضایی کره زمین شروع به‌کار کرده است.

نخستین ماموریت این پروژه فضایی، پرتاب آزمایشی و بدون خدمه یک ماه‌نورد بود که پس از چند مرتبه تعویق، در نهایت در سال ۲۰۲۲ انجام شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته بیل نلسون، پرتاب آرتمیس ۲ که قرار بود اواخر امسال انجام شود به سپتامبر سال ۲۰۲۵ موکول شده است.

در این ماموریت، قرار نیست خدمه پا روی سطح ماه بگذارند. اما در چارچوب ماموریت آرتمیس۳ که حالا به سپتامبر سال ۲۰۲۶ موکول شده است، بنا است برای نخستین بار یک زن و اولین انسان رنگین‌پوست پا روی قطب جنوبی ماه بگذارد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، ناسا از ماه مارس سال ۲۰۲۳ موافقت کرده است که حدود ۴۰ میلیارد دلار منابع مالی در اختیار صدها شرکت‌های فعال در پروژه آرتمیس ۳ قرار دهد. 

شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس که مالکیت آن در اختیار ایلان ماسک است و از شرکت‌های خصوصی اصلی در صنایع فضایی به‌شمار می‌رود قرار ماموریت پروژه فرود آوردن آرتمیس۳ بر سطح کره ماه را برنده شده است. اما دو آزمایش اول موشک‌های استارشیپ این شرکت هر دو شکست خورده‌اند.

به‌نوشته خبرگزاری فرانسه، یکی از تفاوت‌های اساسی میان پروژه آپلو در قرن بیستم با پروژه آرتمیس در قرن ۲۱ این است که شرکت‌های خصوصی در پروژه‌های اکتشافات فضایی حضور و دسترسی‌های بیشتری دارند.

بیشتر از جهان