بایدن در پاسخ به انتقاد جمهوری‌خواهان: وزیر دفاع برکنار نمی‌شود

دونالد ترامپ: لوید آستین به دلیل «رفتار حرفه‌ای نامناسب و ترک وظیفه» باید «فورا» برکنار شود

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا-REUTERS

در حالی که جمهوری‌خواهان ایالات متحده خواستار برکناری  لوید آستین، وزیر دفاع بودند، کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، قصد ندارد او را به دلیل افشا نکردن بستری شدنش در بیمارستان برکنار کند.

لوید آستین هفته گذشته به علت عواقب ناشی از عمل جراحی، در بیمارستان بستری شد، اما نه‌تنها کنگره و دولت، بلکه مشاورانش را نیز از این موضوع بی‌اطلاع نگاه داشت.

در پی آن، این موضوع به جنجالی تازه برای او و دولت بایدن تبدیل شد و انتقاد جمهوری‌خواهان ایالات متحده را برانگیخت. آن‌ها خواستار استعفا یا برکناری آستین شدند.

در راس آن‌ها، دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری سابق آمریکا، و رقیب احتمالی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۴، گفت که آستین به دلیل «رفتار حرفه‌ای نامناسب و ترک وظیفه»، باید «فورا» برکنار شود. ترامپ با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «تروت سوشال»(Truth Social)، نوشت: «او یک هفته است که ناپدید شده است، و هیچ کس، از جمله رئیسش، جو بایدن متقلب، سرنخی از اینکه او کجا بوده یا ممکن است باشد، نداشت.»

 

رقیب احتمالی بایدن در ادامه، آستین را «وزیر دفاع شکست‌خورده» خواند که «عملکرد ضعیفی» داشته که به گفته او باید مدت‌ها پیش به دلایل بسیاری، به‌ویژه «تسلیم فاجعه‌بار در افغانستان» برکنار می‌شد.

اشاره ترامپ به خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان در ۲۰۲۱ است که پس از امضای توافقنامه صلح میان طالبان و دولت وقت آمریکا در قطر رخ داد. در پی ‌آن، دولت پیشین افغانستان به دست طالبان سقوط کرد. این تصمیم واشنگتن، انتقادهای زیادی را در پی داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی دیگر از جمهوری‌خواهان کنگره نیز خواستار استعفای آستین شد. الیز استفانیک، نماینده نیویورک و عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا که بر عملکرد پنتاگون نظارت دارد، در بیانیه‌ای خواستار «پاسخگویی کامل» در این زمینه شد؛ آنچه به گفته او باید با «استعفای فوری» آستین و کسانی که در این زمینه «دروغ» گفتند، همراه باشد. الیز استفانیک همچنین خواستار تحقیقات کنگره در مورد این «کوتاهی خطرناک از وظیفه» شد.

به گزارش رویترز، با وجود فشارها بر کاخ سفید برای کنار گذاشتن لوید آستین، دولت بایدن در کنار وزیر دفاع کابینه‌اش ایستاد و از او حمایت کرد. کارین ژان پیر، معاون مطبوعاتی کاخ سفید، به خبرنگاران گفت که بایدن به آستین «اعتماد کامل» دارد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، نیز گفت که هیچ برنامه‌ای جز این نیست که آستین وزیر دفاع بماند. به گفته او، آستین تمام اختیارات خود را از سر گرفته و در حال حاضر از بیمارستان به تمام وظایفی که در شرایط عادی انجام می‌دهد، عمل می‌کند.

لوید آستین شامگاه یکم ژانویه به دلیل عوارض ناشی از جراحی اخیرش با آمبولانس از خانه به بیمارستان نظامی والتر رید منتقل و در آنجا بستری شد. در پی آن، تا سه روز حتی کاخ سفید از بستری شدن او در بیمارستان خبر نداشت. مسئولان وزارت دفاع عصر جمعه، ۵ ژانویه، صرفا دو ساعت پیش از افشای عمومی این موضوع، ماجرا را به مقام‌های ارشد پنتاگون و مقام‌های غیرنظامی اطلاع دادند. کنگره نیز ۱۵ دقیقه پیش از انتشار اطلاعیه‌ای در این‌باره، از این موضوع باخبر شد.

با بالا گرفتن انتقادها از این ماجرا، آستین با اشاره به نگرانی‌ها درباره لزوم شفافیت در این موضوع، اذعان کرد که می‌توانست موضوع را به نحو بهتری پیش‌ ببرد.

بیشتر از جهان