دیدار وزیر خارجه آمریکا و رئیس دولت امارات متحده عربی برای گفت‌وگو درباره جنگ غزه

آنتونی بلینکن و شیخ محمد بن زاید آل نهیان درباره تلاش‌ها برای جلوگیری از تشدید و گسترش جنگ غزه به درگیری‌های منطقه‌ای گفت‌وگو کردند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، دوشنبه، هشتم ژانویه (۱۸ دی)، در چارچوب سفر منطقه‌ای خود وارد ابوظبی شد و با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات متحده عربی، دیدار کرد.

به گزارش عرب‌نیوز، بلینکن و شیخ محمد بن زاید در این دیدار درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای، از جمله درگیری‌های غزه، گفت‌وگو کردند.

 رئیس دولت امارات متحده عربی در گفت‌وگو با وزیر خارجه آمریکا بر لزوم آتش‌بس در نوار غزه برای حفاظت از جان غیرنظامیان و تضمین مسیرهای امن برای ارسال کمک‌های بشردوستانه تاکید کرد.

بلینکن با انتشار یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس درباره این دیدار نوشت: «امروز در ابوظبی در مورد تلاش‌ها برای جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در منطقه و رفع نیازهای بشردوستانه در غزه، با رئیس دولت امارات متحده عربی گفت‌وگو، و بر تعهد مستمر خود برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی تاکید کردم.»

 در روزهای گذشته بلینکن به منزله بخشی از یک تور خاورمیانه با ماموریت جلوگیری از گسترش جنگ اسرائیل و حماس، از اردن و قطر نیز بازدید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه آمریکا شامگاه یکشنبه، ۷ ژانویه، با  شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر، و محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار امیر قطر بر ضرورت آتش‌بس فوری، حفاظت از غیرنظامیان در نوار غزه و اطمینان از ارسال کمک‌های بشردوستانه کافی به تمام مناطق غزه تاکید کرد.

وزیر خارجه ایالات متحده نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی با نخست‌وزیر قطر شرکت کرد و گفت که واشنگتن به‌شدت بر تلاش برای جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در منطقه متمرکز است.

آنتونی بلینکن هشدار داد که جنگ بین اسرائیل و حماس در غزه می‌تواند «متاستاز» ایجاد، و امنیت را در سراسر خاورمیانه تهدید کند.

او همچنین گفت که ایالات متحده مخالف اخراج اجباری فلسطینی‌ها از غزه است و موضع برخی از وزیران دولت اسرائیل را دراین‌باره رد می‌کند. او افزود: «غیرنظامیان فلسطینی باید بتوانند به محض فراهم شدن شرایط، به خانه خود بازگردند. آن‌ها نباید تحت‌فشار قرارگیرند تا غزه را ترک کنند.»

وزیر امور خارجه آمریکا پیش از سفر به اردن و قطر، شنبه، ششم ژانویه (۱۶ دی)، در استانبول با رجب ‌طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه، دیدار و گفت‌وگو کرد که خود را منتقد جدی سیاست‌های نظامی دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، معرفی می‌کند.

هدف چهارمین سفر بلینکن به منطقه در سه‌ ماه گذشته، انجام ماموریت دیپلماتیک عاجلی در خاورمیانه برای جلوگیری از گسترش جنگ اسرائیل در غزه به منطقه است. او قرار است در ادامه این سلسله ‌دیدارها راهی عربستان سعودی، اسرائیل، کرانه باختری و مصر شود.

بیشتر از جهان