دیدار بلینکن با مقام‌های قطر و اردن با هدف جلوگیری از گسترش جنگ غزه

ملک عبدالله دوم «درباره پیامدهای فاجعه‌بار» جنگ در غزه هشدار داد و در عین حال از ایالات متحده خواست که برای آتش‌بس فوری در غزه، به اسرائیل فشار آورد

دیدار آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن- ۷ ژانویه ۲۰۲۴-REUTERS/Evelyn Hockstein/Pool

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، که در خاورمیانه‌ به‌سر می‌برد، عصر یکشنبه، ۷ ژانویه (۱۷ دی)، پس از دیدار با مقام‌های اردن، وارد قطر شد.

بلینکن قرار است با مقام‌های قطری درباره جلوگیری از گسترش جنگ اسرائیل و حماس از غزه به دیگر نقاط خاورمیانه، افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه و سرنوشت گروگان‌ها گفت‌وگو کند.

به گزارش اسوشیتدپرس، وزیر خارجه ایالات متحده پیش از سفر به قطر، در اردن با ملک عبدالله دوم، پادشاه، و ایمن صفدی، وزیر خارجه این کشور، دیدار کرد و خواستار حمایت مقام‌های اردن از تلاش‌های واشنگتن برای جلوگیری از گسترش جنگ اسرائیل و حماس و افزایش کمک‌ها به غزه شد.

در بیانیه دربار سلطنتی اردن، ملک عبدالله دوم «درباره پیامدهای فاجعه‌بار» جنگ در غزه هشدار داد و در عین حال، از ایالات متحده خواست که برای آتش‌بس فوری در غزه، به اسرائیل فشار آورد.

به گزارش رویترز، وزیر خارجه ایالات متحده در این دیدار به پادشاه اردن اطمینان داد که واشنگتن با کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه یا کرانه باختری اشغالی مخالف است، زیرا امیدوار است که مذاکرات درباره آینده غزه به‌زودی آغاز شود.

به گفته مسئولان درمانی غزه، در جریان حمله‌های هوایی و زمینی اسرائیل به این منطقه تاکنون بیش از ۲۲ هزار نفر کشته‌ شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضوع و هدف سفر بلینکن، «ماموریت دیپلماتیک اضطراری در خاورمیانه برای جلوگیری از گسترش جنگ اسرائیل در غزه به دیگر نقاط منطقه است.»

او در چهارمین سفر خود به منطقه در سه ماه گذشته، بر لزوم تعدیل عملیات نظامی اسرائیل برای کاهش تلفات غیرنظامیان و افزایش چشمگیر کمک‌های بشردوستانه به غزه، و نیز بر اهمیت تهیه طرح‌های دقیق برای آینده غزه پس از جنگ تاکید کرد که حمله‌های شدید هوایی و زمینی اسرائیل، آن را به ویرانه‌ای بدل کرده است.

اردن و سایر کشورهای عربی به‌شدت به ادامه حمله‌های اسرائیل انتقاد، و از حمایت عمومی برای برنامه‌ریزی بلند‌مدت برای غزه خودداری کرده‌اند، و استدلال می‌کنند که پیش از شروع چنین بحث‌هایی، باید جنگ پایان یابد.

بلینکن همچنین از انبار برنامه جهانی غذا در امان، پایتخت اردن، بازدید کرد. او گفت: «تلاش‌ها در اینجا برای جمع‌آوری و توزیع غذا به افراد نیازمند کاملا ضروری است. ایالات متحده از نخستین روز [جنگ] برای باز کردن مسیرهای دسترسی به غزه تلاش کرده است.»

به گزارش اسوشیتدپرس، ایالات متحده هفته‌ها است که اسرائیل را تحت‌فشار قرار داده است تا بگذارد مقادیر بیشتری غذا، آب، سوخت، دارو و سایر تدارکات وارد غزه شود. با این حال، تعداد کامیون‌های وارد‌شده به غزه افزایش چشمگیری نیافته است. به گزارش سازمان ملل، در این هفته روزانه میانگین حدود ۱۲۰ کامیون از طریق رفح و کرم‌سالوم وارد غزه شده است که بسیار کمتر از ۵۰۰ کامیونی است که پیش از جنگ روزانه به این منطقه وارد می‌شد.

بلینکن پیش از سفر به اردن و قطر، شنبه، ۶ ژانویه (۱۶ دی)، در استانبول با رجب ‌طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه، که خود را منتقد جدی سیاست‌های نظامی دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، معرفی می‌کند، دیدار و گفت‌وگو کرد. بلینکن با شماری دیگر از مقام‌های ترکیه، از جمله هاکان فیدان، وزیر خارجه، نیز دیدار کرد.

افزون بر ادامه جنگ در نوار غزه، مسائل مرتبط با عضویت سوئد و فنلاند در پیمان نظامی ناتو و البته ادامه رایزنی‌ها بر سر قرارداد خرید جنگنده‌های پیشرفته اف-۱۶ از ایالات متحده، نیز در دستورکار گفت‌وگوهای طرفین قرار داشت.

بیشتر از جهان