طالبان به جمهوری اسلامی: داعش دشمن مشترک است

طالبان با استفاده از کارت داعش می‌کوشند رژیم خود را نیروی سرکوبگر داعش در منطقه و جهان وانمود کنند

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، یکشنبه ۱۷ دی (۷ ژانویه)، برای کشته شدن بیش از ۸۰ نفر در حملات کرمان، به حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، تسلیت گفت و مدعی شد که هدف داعش، ناامن‌سازی منطقه است.  

در بیانیه ارگ طالبان به‌نقل از مولوی عبدالکبیر خطاب به حسن کاظمی قمی، آمده است که داعش «دشمن» مشترک است و برای کشتن افراد «بی‌گناه» اقدام می‎‌کند.  

در این بیانیه ذکر شده است: «معاون سیاسی نخست‌وزیر گفت که سیاست امارت اسلامی روشن است که از افغانستان خطری متوجه هیچ کسی، به شمول ایران، نباشد.» 

مولوی عبدالکبیر همچنین اطمینان داده است که طالبان در امنیت و ثبات منطقه نقش «مثبت» ایفا می‌کنند و افغانستان خواهان توسعه و تحکیم روابط با ایران و تمام کشورهای همسایه است. 

در پی دو انفجار مرگبار که چهارشنبه، ۱۳ دی (سوم ژانویه) در شهر کرمان ایران رخ داد، گروه موسوم به «شاخه خراسان دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت آن حمله را بر عهده گرفت. جمهوری اسلامی ایران کشته شدن ۸۴ نفر و زخمی شدن ۲۸۴ نفر را در مراسم چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی تایید کرده است. این نخستین دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل با مقام‌های ارشد طالبان، پس از حمله مزبور است.  

طالبان در طول دو دهه جنگ با حکومت افغانستان و متحدان غربی آن، از حمله‌های انفجاری و انتحاری استفاده کردند و اینک این راهبرد طالبان را داعش، تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) و گروه‌های متحد آن به‌کار می‌گیرند.  

در بیانیه ارگ طالبان به نقل از کاظمی قمی آمده است که سیاست جمهوری اسلامی ایران با «امارت اسلامی» بر اساس همکاری استوار است و افغانستان و ایران شمار زیادی از اسناد همکاری امضا کرده‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است: «حسن کاظمی قمی گفت که کشورش از مخالفان امارت اسلامی حمایت نمی‌کند، بلکه تلاش می‌کند که افغانستان بخشی از همکاری‌های منطقه‌ای شود. او افزود که گروه‌ها و حلقه‌هایی که به مخالفت‌ها و نفاق بین ایران و افغانستان دامن می‌زنند، هرگز موفق نخواهند شد.» 

در ماه‌های اخیر شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) مسئولیت چندین حمله را در افغانستان، پاکستان و ایران بر عهده گرفته است. هفته گذشته جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، گفت که داعش تهدیدی مداوم برای مردم افغانستان و منطقه است.  

داعش همچنین شنبه ۱۶ دی (۶ ژانویه)، مسئولیت انفجاری را در یک مینی‌بوس مسافربری در دشت‌برچی - منطقه اغلب شیعه‌نشین - در غرب شهر کابل، بر عهده گرفت. به گفته طالبان، در این انفجار دو غیرنظامی کشته و ۱۴ تن زخمی شدند.  

با سلطه‌ مجدد طالبان بر افغانستان، نگرانی جدی از گسترش و تقویت گروه‌های تروریستی در این کشور افزایش یافته است. طالبان از میان گروه‌های تروریستی، فقط بر سرکوب داعش تاکید دارند و این گروه را تهدیدی علیه بقای حکومت خود می‌دانند.  

طالبان با استفاده از کارت داعش می‌کوشند رژیم خود را نیروی سرکوبگر داعش در منطقه و جهان وانمود، و از این طریق امتیاز کسب کنند. کشورهای منطقه، به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران، از گسترش فعالیت داعش نگران‌اند و تهران امیدوار است که طالبان خطر این گروه را دفع کنند یا کاهش دهند.  

برخی از دولت‌های منطقه، از جمله پاکستان و ایران، از حامیان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان بودند و امید داشتند که با روی کار آمدن این گروه، نگرانی‌های امنیتی‌شان دفع شود، اما برعکس، گروه‌های تروریستی از طالبان الهام گرفتند و فعالیت و حمله‌های خود را افزایش داده‌اند.