۲۳ دانش‌آموز قربانی انفجار‌های کرمان

بنابر گزارش ایسنا ۱۱ نفر از این دانش‌آموزان دبستانی بودند و ۱۲ نفر دیگر در دبیرستان و هنرستان تحصیل می‌کردند

بمب‌گذاری کرمان - خبرگزاری فارس

رضا رضایی، مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان روز شنبه ۱۶ دی‌ماه تعداد دانش‌آموزان کشته شده را در «بمب‌گذاری تروریستی» در جریان مراسم سالگرد قاسم سلیمانی ۲۳ نفر اعلام کرد.

همچنین بنابر گزارش پزشکی قانونی کرمان حدود یک‌سوم از قربانیان این حملات کودک‌ بودند.

این درحالی است که کاربران شبکه‌های اجتماعی از این که جمهوری اسلامی سال‌ها است که بسیاری از دانش‌آموزان، معلمان، کارمندان مدارس و ادارات را به مراسم حکومتی چون راهپیمایی‌ها و یادبودها می‌برد، انتقاد کردند.

کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با انتشار متنی از کشته‌شدن ۲۰ دانش‌آموز در این حادثه خبر داد و نوشت: «در حالی‌که ۲۰ دانش‌آموز در حادثه تروریستی کرمان جان خود را از دست داده‌اند، رسانه‌ها قبل از برگزاری مراسم از برگزاری اردوهای دانش‌آموزی با عنوان زائر بهشت در کرمان خبر داده بودند. علاوه بر این دو روز قبل از برگزاری مراسم در کرمان، اداره کل آموزش و پرورش این استان از تعطیلی همه مدارس در همه مقاطع این استان در روز سالگرد خبر داده بود.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان افزود: «مستنداتی که به کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران رسیده است، نشان می‌دهد که حضور اکثر دانش‌آموز جان‌باخته با برنامه‌ریزی مدارس و اداره آموزش و پرورش، و بدون حضور اولیا آنها انجام شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان  در مطلبی دیگر در مورد این دانش‌آموزان جان‌باخته نوشت: «از مجموع ۲۰ دانش‌آموز جان‌باخته  این جنایت تروریستی، ۱۰  دانش‌آموز، دختر و ۱۰  دانش آموز دیگر نیز پسر بوده‌اند. چهار تن از این دانش‌آموزان با یکدیگر خواهر و برادر و دو تن دیگر با یکدیگر برادر بوده‌اند و درواقع از یک خانواده چهار دانش‌آموز و از خانواده دیگر دو دانش‌آموز جان‌باخته‌اند. تمامی این ۲۰ دانش‌آموز کرمانی هستند.»

ایسنا در گزارشی اسامی دانش‌آموزان کشته شده در این حادثه را منتشر کرد.  بنابر این گزارش ۱۱ نفر از این دانش‌آموزان دبستانی بودند و ۱۲ نفر دیگر در دبیرستان و هنرستان تحصیل می‌کردند.  

در پی انفجار دو بمب در روز چهارشنبه در مراسم سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی در کرمان دست‌کم ۹۱ نفر کشته شدند. داعش مسئولیت این «حمله تروریستی» را پذیرفت و در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو عامل انتحاری این عملیات را انجام داده‌اند. رویترز روز گذشته به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکایی گزارش داد که «داعش خراسان»، شاخه مستقر در افغانستان داعش، مسئول این حملات بوده است.