طالبان: افراد بر اساس «شریعت اسلامی» بازداشت می‌شوند

طالبان ادعای تطبیق «شریعت اسلامی» را دارند و با همین عنوان به بازداشت، شکنجه و کشتار شهروندان افغانستان اقدام می‌کنند

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی رژیم طالبان، روز پنجشنبه ۱۴ دی (۴ ژانویه) در واکنش به درخواست یوناما مبنی بر پایان دادن به بازداشت‌های خودسرانه گفت افراد بر اساس قانون و «شریعت اسلامی» بازداشت می‌شوند.  

او ادعا کرد که هیچ‌کس در رژیم طالبان «خودسرانه» بازداشت نمی‌شود و همگی بر اساس اطلاعات دقیق دستگیر می‌شوند.  

او گفت: «بازداشت‌های صورت گرفته بر اساس مجراهای قانونی بوده و نهادهای عدلی این کار را کردند و آن‌ها صلاحیت دارند. اگر کسی جرم نداشته باشد و صرف به‌خاطر معلومات توقیف شود، بعد از اخذ معلومات رها می‌شود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او مدعی شد با هیچ‌کس در زندان‌های این گروه برخورد «نادرست» صورت نمی‌گیرد و حق آن‌ها تباه نمی‌شود: «در این مورد یوناما و دیگر نهادها مطمئن باشند که همه بازداشت‌های صورت گرفته، قانونی و بر اساس شریعت اسلامی است.» 

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما روز چهارشنبه، ۱۳ دی، از ادامه بازداشت خودسرانه مدافعان آموزش دختران ابراز نگرانی کرد. یوناما خواستار پایان دادن به بازداشت‌های «خودسرانه» طالبان و آزادی احمد فهیم عظیمی، صدیق‌الله افغان و منیژه صدیقی، فعال حقوق زنان شد. یوناما در شبکه ایکس نوشت: «حقوق خانواده‌ها، وکلا، مراقبت و حقوق دادرسی رعایت شود.» 

طالبان ادعای اجرای «شریعت اسلامی» را دارند و با همین عنوان به بازداشت، شکنجه و کشتار شهروندان افغانستان اقدام می‌کنند. اما انتقادهای شدیدی به عملکرد طالبان برای بازداشت و ابهام در دسترسی به عدالت در نهادهای قضایی طالبان وجود دارد. طالبان به هیچ نهادی اجازه نظارت بر عملکرد نهادهای قضایی را نمی‌دهد.  

طالبان بیشتر ساکنان پنجشیر را به اتهام همکاری و حمایت از جبهه‌های نظامی بازداشت می‌کنند. منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند نیروهای استخبارات (اطلاعات) طالبان روز یکشنبه، ۱۰ جدی، حسین از ساکنان شهرستان عبدالله‌خیل پنجشیر را  در شهر کابل بازداشت کرده‌اند.   

این منابع آگاه افزودند حسین در یکی از صرافی‌های کوته‌سنگی شهر کابل مشغول کار بوده و در هیچ فعالیت نظامی و سیاسی علیه طالبان دست نداشته است.  

به گفته‌ این منبع آگاه، فرد بازداشت‌شده دانشجوی شرعیات (فقه) یکی از دانشگاه‌های خصوصی در کابل نیز بوده است. طالبان از ارائه جزئیات درباره بازداشت این فرد خودداری کرده‌اند.   

صدها تن از ساکنان پنجشیر پس از روی کار آمدن رژیم طالبان، به اتهام همکاری و حمایت از جبهه‌های مخالف نظامی این گروه بازداشت، زندانی و ناپدید شده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.