۳۰۶ حمله در سال ۲۰۲۳؛ خشونت‌های تروریستی در پاکستان ۱۷ درصد افزایش یافت

موسسه مطالعاتی صلح پاکستان افزایش خشونت‌های تروریستی در پاکستان را با آغاز تسلط طالبان بر افغانستان مرتبط می‌داند

سربازان ارتش پاکستان در حال انتقال تابوت یکی از همکاران که در انفجار  خودروی مملو از مواد منفجره در ایالت خیبر پختونخواه جان باخت -  Adnan Ali / AFP

موسسه مطالعات صلح پاکستان اعلام کرد که این کشور با ۳۰۶ حمله در سال ۲۰۲۳، شاهد افزایش ۱۷ درصدی خشونت‌های تروریستی در سال گذشته بوده است. 

به گزارش روزنامه داون، با استناد به گزارش اخیر موسسه مطالعات صلح پاکستان، گروه‌های تروریستی از‌جمله تحریک طالبان پاکستان، شاخه خراسان داعش و ارتش آزادی‌بخش بلوچستان، مسئول بیش از ۸۲ درصد تلفات حمله‌های تروریستی در پاکستان بوده‌اند.

موسسه مطالعات صلح پاکستان (PIPS) گزارش امنیتی خود را از سال ۲۰۲۳ پیش از انتخابات سراسری هشتم فوریه منتشر کرد و درباره امنیت نامزدهای انتخاباتی و رهبران سیاسی در طول مبارزات انتخاباتی ابراز نگرانی کرد. 

بر اساس این گزارش‌ها، در‌پی حمله‌های مختلف تروریستی در سال ۲۰۲۳ در پاکستان حدود ۷۰۰ نفر کشته شده‌اند. 

گزارش این موسسه مطالعاتی بیشتر بر تشدید حمله به شبه‌نظامیان تاکید دارد و این احتمال را نشان می‌دهد که تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) و گروه‌های وابسته به آن، حملاتشان را با هدف وادار کردن پاکستان برای از سرگیری روند گفت‌وگو ادامه می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان لغو مذاکرات صلح دولت پاکستان با تحریک طالبان پاکستان در نوامبر ۲۰۲۲، این گروه حملاتش به پاکستان را به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش داد. در یکی از مرگ‌بارترین حملات به نیروهای امنیتی پاکستان در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳، دست‌کم ۲۳ سرباز ارتش پاکستان کشته و بیش از ۳۰ تن زخمی شدند. مسئولیت این حمله را تحریک جهاد پاکستان، شاخه‌ای از تحریک طالبان پاکستان، به عهده گرفت.

گزارش وزارت کشور پاکستان در مورد فعالیت تحریک طالبان پاکستان که روز چهارشنبه این هفته به سنای آن کشور ارائه شد، نشان می‌دهد که تجدید قوا و گسترش عملیات این گروه بیشتر در جریان مذاکرات صلح حکومت پاکستان با این گروه در سال ۲۰۲۲ صورت گرفته است و به دلیل حمایت سایر گروه‌های شبه‌نظامی از‌جمله جنبش آزادی‌بخش ازبکستان، گروه تحریک طالبان پاکستان که بیشتر در خیبر پختونخوا و مناطق قبیله‌ای متمرکز است، فعالیت‌ها و نفوذش را افزایش داده است.

نقش طالبان در ناآرامی‌های پاکستان

گزارش موسسه مطالعاتی صلح پاکستان افزایش خشونت‌های تروریستی را با آغاز تسلط دوباره طالبان بر افغانستان مرتبط می‌داند و به ناتوانی یا بی‌میلی طالبان افغانستان برای کنترل فعالیت‌های برون‌مرزی تحریک طالبان پاکستان اشاره می‌کند.

نهادهای‌های امنیتی و مجریان قانون در پاکستان در سال ۲۰۲۳ با ۱۲۹ حمله عملیاتی، در مقایسه با ۸۷ حمله در سال ۲۰۲۲، روبرو بودند که به کشته شدن ۴۲۵ نفر و مجروح شدن ۵۱ نفر دیگر منجر شد. بر اساس این گزارش، ۹۷ مورد از این حملات در خیبر پختونخوا، ۲۸ مورد در بلوچستان، سه مورد در پنجاب و یک مورد در کراچی رخ داده است.

از مجموع ۳۰۶ حمله تروریستی در سال ۲۰۲۳ در پاکستان، ۲۳ حمله آن انتحاری بود که در‌پی آن، ۶۹۳ نفر (۳۳۰ پرسنل امنیتی، ۲۶۰ غیرنظامی و ۱۰۳ ستیزه‌جو) کشته شدند و هزار و ۱۲۴ نفر دیگر زخمی شدند. 

با این حال، در گزارش روزنامه داون به نقل از منابع نظامی گفته شده که افغانستان به تعهداتش در توافقنامه دوحه عمل نکرده است و به تحریک طالبان پاکستان اجازه می‌دهد از افغانستان به‌عنوان پایگاهی برای انجام فعالیت‌های تروریستی در پاکستان استفاده کند.

بیشتر از جهان