درگذشت عکاسی که ۴۰ سال آپارتاید آفریقای جنوبی را مستند کرد

ماگوبان: «گفتم نه، من اینجا می‌مانم. من با دوربینم با آپارتاید مبارزه خواهم کرد.»

پیتر ماگویان در ۲۶امین نشست سالانه مرکز بین‌المللی عکاسی ، ۱۰ مه ۲۰۱۰ - Stephen Lovekin / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

پیتر ماگوبان، عکاس اهل آفریقای جنوبی که ۴۰ سال آپارتاید را مستند کرد، دوشنبه، یکم ژانویه ۲۰۲۴ (۱۱ دی ۱۴۰۲)، در ۹۱ سالگی درگذشت.

به گزارش اسوشیتدپرس، ماگوبان عکاس نترسی بود که خشونت و وحشت دوران آپارتاید و ستم نژادی در آفریقای جنوبی را به تصویر کشید و مستند کردن رویدادهای نخستین سال‌های آزادی نلسون ماندلا به او سپرده شد.

انجمن ویراستاران آفریقای جنوب او را «عکاس خبرنگاری افسانه‌ای» لقب داد، و دولت آفریقای جنوبی گفت که ماگوبان «تاریخی‌ترین لحظات مبارزات آزادیبخش علیه آپارتاید را پوشش داد».

ماگوبان ۴۰ سال آپارتاید آفریقای جنوبی را مستندسازی کرد؛ از جمله قتل‌عام شارپویل در ۱۹۶۰، محاکمه ماندلا و دیگران در ۱۹۶۴ و قیام سووتو در ۱۹۷۶، زمانی که هزاران دانش‌آموز سیاهپوست در اعتراض به قانون دولت آپارتاید که زبان آفریکانس را در مدارس سیاه‌پوستان اجباری می‌کرد، تظاهرات کردند.

زمانی که در قیام سووتو پلیس به سوی معترضان جوان شلیک کرد که به کشته شدن ۱۷۶ نفر و برانگیختن خشم بین‌المللی منجر شد، این قیام به لحظه‌ای تعیین‌کننده در مبارزه برای دموکراسی در آفریقای جنوبی تبدیل شد. عکس‌های ماگوبان که برنده جوایز بین‌المللی شد، این کشتار را در برابر جهانیان به نمایش می‌گذاشت.

ماگوبان پس از عکاسی از تظاهراتی در خارج از زندانی که همسر آن زمان ماندلا در ۱۹۶۹ در آن نگهداری می‌شد، هدف پیگرد دولت آپارتاید قرار گرفت. او بیش از یک سال و نیم زندانی و در سلول انفرادی نگهداری شد. او در طول دوران حرفه‌ای خود نیز بارها زندانی، و  پنج سال نیز از کار محروم شد و حتی حق نداشت بدون اجازه پلیس از خانه‌ بیرون بیاید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماگوبان گفته است که حین انجام کار عکاسی، ۱۷ بار هدف اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای پلیس قرار گرفته است.

ماگوبان در مواجهه با این گزینه که آفریقای جنوبی را ترک کند و به تبعید برود، ترجیح داد بماند و به عکاسی ادامه دهد. او می‌گوید: «گفتم نه، من اینجا می‌مانم. من با دوربینم با آپارتاید مبارزه خواهم کرد.»

ماگوبان نه‌تنها برخی از وحشیانه‌ترین خشونت‌های پلیس دولت آپارتاید را عکاسی کرد، بلکه همچنین تصاویر تلخی از زندگی روزمره تحت سیستم آپارتاید خلق کرد که به همان اندازه واکنش‌برانگیز شد.

یکی از مشهورترین عکس‌های او، تصویری از یک خدمتکار سیاهپوست در ۱۹۵۶ است که روی نیمکتی در حومه ثروتمند‌نشین ژوهانسبورگ نشسته است که فقط برای سفیدپوستان در نظر گرفته شده و روی آن نوشته شده «فقط اروپایی‌ها»، در حالیکه به نظر می‌رسد دارد گردن کودک سفیدپوست تحت مراقبتش را نوازش می‌کند. این عکس، پوچ بودن سیستم اجباری جداسازی نژادی را تصویر می‌کند؛ به‌ویژه با توجه به این واقعیت که بسیاری از کودکان سفیدپوست را زنان سیاهپوست مراقبت می‌کردند.

پس از آزادی ماندلا، رهبر ضد آپارتاید آفریقای جنوبی از زندان در ۱۹۹۰، ماگوبان به مسئولیت «عکاس رسمی» او برگزیده  شد.

ماگوبان می‌گوید که عکس محبوبش از ماندلا، رقصیدن او در جشن تولد ۷۲ سالگی‌اش است که چند ماه پس از آزادی پس از ۲۷ سال زندان، برگزار شد.

ماگوبان درباره این عکس گفت: «می‌توان شادی آزادی را در چشمانش دید.»