«طلای ابدی»؛ سنت‌شکنی جدید پرادا با طلای بازیافتی

 مجموعه «طلای ابدی» کاملا از طلای بازیافتی تولید و با الماس‌های آزمایشگاهی زینت شده است

یک مدل زن گردنبندی از مجموعه «طلای ابدی» پرادا به گردن دارد‌ــ facebook/Prada

هنگامی‌ که خانه مد لوکس ایتالیایی پرادا در اکتبر ۲۰۲۲ برای اولین بار از خط تولید جواهرات فاخرش (fine jewelry) رونمایی کرد، مسلم بود که چیزی غیرمنتظره در پیش است. به‌ویژه با شهرت رویکرد پیشرو و درعین‌ حال روشنفکرانه این نشان تجاری به مد، جای تعجب نبود که این طرز تفکر رها از چارچوب در سرمایه‌گذاری جسورانه اخیر نیز نمود یابد.

صنعت طلا و جواهرسازی به دلیل روش‌های استخراج و فرایند آماده‌سازی و فروش مواد اولیه آن یکی از بدنام‌ترین‌ها در دو حوزه نیروی انسانی و محیط‌ زیست است. بنابراین استفاده مجدد از فلزات گرانبها نظیر طلا رویکردی بسیار پایدارتر از استخراج بیشتر آن‌ها برای ساخت قطعات جدید است. به ویژه اینکه طلا، پلاتین و نقره از جمله فلزات به اصطلاح نجیب‌اند که می‌توان آن‌ها را بدون افت کیفیت، بارها ذوب و اصلاح کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 پرادا نیز پس از ۱۴ ماه کار و تحقیق، تصمیم گرفت با مجموعه «طلای ابدی» در این راه قدم بگذارد؛ مجموعه‌ای که کاملا از طلای بازیافتی تولید و با الماس‌های آزمایشگاهی زینت شده است و مطابق با زیبایی‌شناسی مینیمالیستی این خانه مد، قطعات آن تا حد اختصار ساده و بر اساس مثلث نمادین پرادا شکل داده‌ شده‌اند.

به گزارش نشریه نشنال، استفاده از مثلث در هسته هر طرح انتخابی هوشمندانه است، چرا که امکان تشخیص این نشان تجاری را دوچندان می‌کند؛ به‌ طوری‌ که تقریبا به ذکر نام پرادا نیازی نیست. با این حال، همان‌طور که شایسته پرادا است، با این فرم سه‌وجهی آشنا هم بازی می‌کند. مثلا این فرم در یک بالشتک حجیم در قالب یک آویز کوچک یا گوشواره تک‌میخی دیده می‌شود اما در برخی موارد آن را به شکل‌های سیال و تقریبا مجسمه‌ای برای آویز در آورده‌اند. در برخی قطعات هم این فرم برش خورده و چیزی جز پژواکی از شکل اولیه در پس‌زمینه باقی نمی‌گذارد.

آنچه این مجموعه را پرادا می‌کند، ویژگی منحصربه‌فرد توانایی میانبر زدن بین عناصر مردانه و زنانه و ایجاد فضایی سیال بین این دو در مجموعه‌ها است. یک زنجیر درشت با حلقه‌های جعبه‌ای و زاویه‌دار وقتی در دستبند استفاده می‌شود، وزین و مردانه به نظر می‌رسد، اما وقتی روی روبانی با دانه‌های متقاطع کشیده و به‌عنوان گردنبند استفاده می‌شود، ظریف و زنانه می‌شود. به همین ترتیب، گردنبند دیگری دارای پیوندهای تیز و تقریبا میخ‌دار با الماسی در راس آن تلطیف شده است.

حلقه‌های طلای مشبک به دستبندها و حلقه‌هایی شبیه به مار تبدیل می‌شوند، در حالی‌ که در جاهای دیگر، مثلث به یک آویز بزرگ می‌شود و الماس‌ها؛ آن‌ها وقتی ظاهر می‌شوند که به صورت متراکم قرار گرفته‌اند؛ مجموعه‌های برفی که با سنگ‌هایی  با اندازه‌های مختلف پوشانده شده‌اند و کنار هم قرار می‌گیرند تا رویکردی تصادفی را القا کنند که در واقع هر چیزی‌اند جز آن.

پرادا با استفاده از طلای بازیافتی، بین خود و هر نشانه‌ای از منشا مشکوک فاصله‌ای قطعی قرار می‌دهد؛ حرکتی که با همراه کردن هر قطعه جواهر با تراشه‌ای که با ارائه فهرستی معتبر، سفر این فلز را ثبت می‌کند، هرگونه ذهنیت درباره منشا غیراخلاقی این جواهرات را از بین ببرد.

این اطلاعات در شرکتی که گروه پرادا تاسیس کرده است (Aura Consortium Blockchain) هم ثبت می‌شود. این شرکت به شرکت‌هایی مانند لورو پیانا، مرسدس بنز و کارتیه نیز کمک می‌کند منشا مواد اولیه‌شان را به صورت شفاف به مشتری اعلام کنند.

برای پرادا این مجموعه ادامه راه آن‌ها برای تبدیل‌ شدن به یک مارک پایدارتر است و در ادامه ارائه ری‌‌ــ‌نایلون (Re-Nylon) در سال ۲۰۱۹ به شمار می‌رود که نایلون را با اکونیل، فیبری ساخته‌شده از ضایعات نایلونی بازیافت شده‌ــ که مانند طلا می‌تواند بارها و بارها بازیافت شودــ جایگزین کرد.

بیشتر از مُد و زیبایی