آیا طلای زرد از مد می‌افتد؟

خانه‌های جواهرسازی مرزها را جابه‌جا کرده‌اند و ایده‌های نوآورانه‌تری برای خلق رنگ‌بندی‌های جدیدی در جواهرات دارند

همرل یک خانه جواهرات خانوادگی آلمانی است که به‌دلیل مهارتش در استفاده از مواد غیرمتعارف در مجموعه جواهرات شهرت دارد -HemmerleJewellery

جادوی طلا هزاران سال است جامعه انسانی را مسحور خود کرده است. زمانی که باستان‌شناسان بلغارستانی قدیمی‌ترین جواهرات جهان را کشف کردند، یک آویز طلای ۲۴ عیار مربوط به ۴۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح یافتند.

از زرگرهای باستانی تا جواهرسازان امروزی، همگی تلألو زرد این فلز کمیاب و گران‌بها را بی‌رقیب می‌دانند. اما چرا در طول هزاران سال رقیبی برای طلای زرد پیدا نشده است؟ آیا اکنون در نقطه‌ای از تاریخ جواهرسازی ایستاده‌ایم که در آن فناوری‌های جدید رنگ زرد را به یکی از گزینه‌های جلوه‌گری طلا مبدل کرده‌ است و نه‌ تنها گزینه؟

در شیمی فلزات، انقلاب فنی آرامی در استفاده از آلیاژهای فلزی جدید، پوشش‌های رنگارنگ، و پرداخت‌های متنوع در جریان است. خانه‌های جواهرسازی مرزها را جابه‌جا کرده‌اند و ایده‌های نوآورانه‌تری برای خلق رنگ‌بندی‌های جدیدی در جواهرات دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته «ساوت چاینا مورنینگ پست»، این تلاش را در استفاده از آلیاژهای تیتانیوم و آلومینیوم برای زینت دادن به جواهر و افزودن روکش‌های فلزی رنگارنگ با استفاده از فناوری خاصی که پیش‌تر در صنایع فضایی به کار می‌رفت، به‌روشنی می‌بینیم.

استفاده بوشرون از ایروژل- یک ماده سیلیکایی شکننده ساخت ناسا که ۹۹.۹۸ درصد آن آب است- محصور در پوسته‌ای از کریستال سنگ برای ساختن آویز در مجموعه جواهرات ۲۰۲۰ Contemplation نمونه ایده‌آلی است.

کلر هوشنه در بوشرون مبتکری با هدف‌هایی رویایی است که فناوری‌های پیشرفته را بررسی می‌کند تا تغییری بدیع در جواهراتش بدهد. هوشنه در مراسم رونمایی این محصول گفت: «می‌توانم از موادی استفاده کنم که ارزش احساسی دارند و ایروژل برای من زیبایی آسمان را بیان می‌کند که در الماس نمی‌توان آن را یافت.»

سال بعد او برای ایجاد یک پوشش رنگین‌کمانی خلاقانه برای مجموعه هولوگرافیک، با سنت گوبین، تولیدکننده مواد فرانسوی، همکاری کرد. فرایند پوشش یا روکش دادن این محصول شامل فناوری پیشرفته‌ای برای افزودن لایه‌هایی از اسپری مذاب اکسیدهای تیتانیوم و پودر نقره بر روی سرامیک سفید و کریستال سنگ است. هنگامی که نور از جهت‌های متفاوت به این قطعات می‌تابد، رنگ‌های حاصل در سراسر جواهر به رقص درمی‌آیند.

پیشرفت‌های دیگر در ساخت آلیاژهای فلزی است، زیرا که طراحان اکنون چشم به موادی غیر از طلا و پلاتین دوخته‌اند. تیتانیوم در دهه ۱۹۹۰ استفاده گسترده‌ای در جواهرات یافت، اگرچه معمولا در هر چیزی- از هوانوردی گرفته تا موتورهای پورشه- یافت می‌شود. استحکام، کیفیت ضدخوردگی و ضد حساسیت آن، و مهم‌تر از همه سبک‌وزن بودنش برای جواهرات هنری مانند والاس چان و سیندی چائو جذاب بوده است و برندهای جواهرات بزرگ مانند شوپارد، به‌ویژه برای خلق قطعات بزرگ، از آن استفاده گسترده‌ای کرده‌اند.

به‌تازگی آلومینیوم نیز در مجموعه‌های جواهرات ظاهر شده و De Beers در فصل جدید مجموعه کیمیاگر نور (Alchemist of Light) استفاده گسترده‌ای از آن کرده است. این برند جواهرسازی از تیتانیوم آندایز شده صورتی و آبی و سبز و آلومینیوم روکش‌شده برای ایجاد سطوح نوآورانه استفاده کرده است که روی آن الماس‌های مارکیز و تراش‌نخورده قرار می‌گیرد. مجموعه‌ای از جواهرات با الماس به شکل بادبزن با آلومینیوم آبی‌رنگ گل سرسبد این مجموعه است.

سلین آسیمون، مدیرعامل De Beers Jewellers، گفت: «مانند تیتانیوم، آلومینیوم نیز فلزی بادوام و محکم و در عین‌ حال سبک‌وزن است. این خاصیت ما را قادر می‌سازد تا قطعاتی با حجم‌های سخاوتمندانه و سطوح رنگی ایجاد کنیم و انتخاب الماس‌های رنگی باورنکردنی را افزایش دهیم. اگر به‌جای آلومینیوم و تیتانیوم فقط از طلا و الماس برای نشاندن الماس روی پایه استفاده می‌کردیم، این قطعات برای استفاده بسیار سنگین می‌شدند.»

با وجود این‌، در مقایسه با طلا، کار با این دو فلز به تخصص بسیار متفاوتی نیاز دارد. آسیمون با اشاره به اینکه این مسیری برای یادگیری بوده است، افزود: «این مجموعه نشان‌دهنده خلاقانه‌ترین و بلندپروازانه‌ترین مجموعه‌ای است که ما تا کنون طراحی کرده و ساخته‌ایم و این مسیری است که ما می‌خواهیم دنبال کنیم.»

همرل (Hemmerle) یک خانه جواهرات خانوادگی آلمانی است که به‌دلیل مهارتش در استفاده از مواد غیرمتعارف مانند چوب و برنز و آلومینیوم در مجموعه جواهرات شهرت دارد. این خانه جواهرات در یکی از جدیدترین مجموعه‌هایش به نام Infused Jewels، جواهرات گران‌بها را به شکل گل‌های آلومینیومی ظریف و دست‌تراشیده خلق کرده است. در ساخت این جواهرات از گل‌هایی الهام گرفته شده است که در دم‌نوش‌ها استفاده می‌شود یا روی سنجاق‌های شکوفه‌ای سرامیک چینی می‌بینیم. استحکام و سبکی طبیعی آلومینیوم به جواهرسازان فرصتی عالی برای آزمایش می‌دهد.

فقط برندهای قدیمی و خانوادگی نیستند که در روی آوردن به فناوری جدید جسارت به خرج می‌دهند. جواهرات رنگی پرجنب‌وجوش آستی لی، خالق هنگ‌کنگی، فقط به رنگ سنگ‌های قیمتی آن وابسته نیست. او فقط با طلا کار می‌کند، اما از پوشش‌های ویژه‌ای مانند پوشش نانو الکترونیکی سرامیک و روکش رودیوم و همچنین لعاب برای رنگ دادن به فلز پایه بهره می‌گیرد. روکش‌های روشن روی طلا روشی برای ایجاد جواهرات رنگارنگ بدون از دست دادن عنصر ارزشمندی آن‌ها است که امروزه کاربرد فزاینده‌ای یافته است و قطعات جواهر را مجلل و فاخر می‌کند. النگوهای زیبای لی در مجموعه Chloris Yard نمونه‌هایی دیدنی از این فناوری رنگی‌اند که تزیینات گل را به نمایش می‌گذارند.

آمیختن خلاقیت با فناوری در حال هموار کردن مسیری جدید برای دوره‌ای نوین و هیجان‌انگیز در طراحی جواهرات است.

بیشتر از مُد و زیبایی